»
علی خوشرو معاون بین‌الملل وزارت خارجه دولت اصلاحات
کد خبر: ۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
در گذشته یک‌بار ایران بحث پروتکل الحاقی را پذیرفت و این یک فرصت طلایی برای غرب بود که از آن استفاده کند که متاسفانه در آن زمان بوش در آمریکا بر سر کار بود، فردی جنگ‌طلب که دو جنگ گسترده را در عراق و افغانستان آغاز کرده بود. در نظر داشته باشید کشوری که در سیکل تهیه بمب‌اتمی باشد هرگز پروتکل الحاقی را قبول نمی‌کند و این خود یک شاهد بسیار روشن بود که ایران هرگز به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نبوده است.
وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرده که ایران باید در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود گام‌های عملی بردارد، چه گام‌های عملی برای برداشتن از سوی ایران وجود دارد؟

به اعتقاد من برنامه هسته‌ای ایران همواره شفاف و همواره زیر نظر آژانس بین‌المللی بوده است. این طرف غربی است که باید تغییر جدی در دیدگاه و روند مذاکرات خود با ایران برای حل مساله دهد. ایران همواره اعلام کرده که به دنبال بمب هسته‌ای نیست. غنی‌سازی که انجام می‌شود نهایتا تا حد پنج‌درصد است که به هیچ عنوان برای مصارف نظامی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چون برای ساخت تسلیحات اتمی باید تا 95درصد غنی‌سازی صورت گیرد.

 در مذاکرات، ایران تا چه حدی می‌تواند نرمش نشان دهد که به منافع ملی آسیبی نرسد؟

آقای اوباما در صحبت‌هایشان در سازمان‌ملل عنوان کردند که داشتن فناوری هسته‌ای حق مسلم ایران است، اما به نظر من این صحبت شفاف نبود یعنی اینکه آیا حق غنی‌سازی را هم حق ایران می‌دانند یا خیر. واقعیتی که در مذاکرات وجود دارد این است که توافقات در طول مذاکرات بنا بر آن شرایطی که به وجود می‌آید گرفته می‌شود و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که تیم مذاکره‌کننده چه کاری را می‌تواند انجام دهد یا روی چه مساله‌ای نمی‌تواند توافق کند.

 درصد غنی‌سازی از موضوعاتی است که از سوی غربی‌ها و ایران اعلام شده که می‌توانند بر سر آن مذاکره کنند، با توجه به اینکه درصد غنی‌سازی در ایران در حد نگران‌کننده نیست، چه چیزی برای بحث وجود دارد؟

درواقع موضوعی که وجود دارد این است که غربی‌ها می‌خواهند با ایران بر سر یک درصد مشخصی از غنی‌سازی به توافق برسند و این موضوع به صورت یک توافقنامه به اجرا گذاشته شود، که ایران به اجرای آن پایبند باشد و بر اساس آن عمل کند. چون همانطور که گفتم چیزی در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد که پنهان باشد و ایران همواره زیر نظر آژانس فعالیت‌هایش را انجام داده است. می‌دانید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از دقیق‌ترین مراکز بین‌المللی است و حتی جابه‌جایی یا تولید یک گرم اورانیوم را هم زیر نظر می‌گیرد.

 1+5 حتما انتظاراتی دارد و ممکن است بخشی از این خواسته‌ها کاهش فعالیت‌های ایران یا به‌عنوان مثال همانطور که در گذشته اعلام کردند تعلیق فعالیت تاسیسات هسته‌ای فردو برای مدت‌زمانی مشخص باشد، رویکرد ایران در این‌باره باید چگونه باشد؟

ببینید اینکه چه توافقاتی ممکن است میان دو طرف برقرار شود بستگی به مذاکرات داد. اما غرب باید توجه کند به نسبت انتظاراتش از ایران باید حتما در مقابل، یک مابه‌ازاء داشته باشد، چون نمی‌توان بر سر چیزی به توافق رسید که منافع ایران را تامین نکند. همانطور که شاهد هستید امروز ایران تحت شدید‌ترین تحریم‌های ظالمانه غرب قرار دارد و حتما برای پذیرش هر مساله‌ای باید بهبود شرایط کشور در نظر گرفته شود. در گذشته یک‌بار ایران بحث پروتکل الحاقی را پذیرفت و این یک فرصت طلایی برای غرب بود که از آن استفاده کند که متاسفانه در آن زمان بوش در آمریکا بر سر کار بود، فردی جنگ‌طلب که دو جنگ گسترده را در عراق و افغانستان آغاز کرده بود. در نظر داشته باشید کشوری که در سیکل تهیه بمب‌اتمی باشد هرگز پروتکل الحاقی را قبول نمی‌کند و این خود یک شاهد بسیار روشن بود که ایران هرگز به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نبوده است.

 از تاسیساتی که خیلی روی آن حساسیت وجود دارد تاسیسات فردو است، علت این نگرانی چیست؟

به این دلیل که فردو در دامنه کوه ساخته شده و غربی‌ها می‌گویند امکان دسترسی و انهدام آن وجود ندارد، این دلیل کاملا غیرمنطقی است ضمن اینکه تمام فعالیت‌های فردو همواره زیرنظر آژانس بوده است.
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین