|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۵۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: مبنای مذاکرات هسته ای بر اساس اعتماد نبوده بلکه براساس تدبیر سیاسی پیش رفته است.
عباس سلیمی نمین دوشنبه شب در همایشی با عنوان روشنگری بصیرتی در سالن ایثار دزفول افزود: مذاکرات هسته ای در یک تعامل محدود و در چارچوبی خاص پیش رفته و اینکه گفته شود دیوار بی اعتمادی به غرب فرو ریخته قابل قبول نیست.
وی صرف نظر از مذاکرات و توافق هسته ای بر اساس مصالح کشور را خطا دانست و گفت: ایران قبلا نیز در مواردی از جمله مسایل و مشکلات کشور عراق و بنا به درخواست طرف عراقی با آمریکا وارد مذاکره شده و دستاوردهایی نیز به دست آورد.
این تحلیلگر مسایل سیاسی همچنین اظهار کرد: در مذاکره با غرب باید دقت کرد تا دامنه مذاکرات خیلی گسترده نشود و اینکه تصور کنیم در زمینه های دیگر نیز می توان به آمریکایی ها اعتماد کرد، ساده نگری است هر چند هنوز این ساده انگاری غالب نشده و نخواهیم گذاشت این اتفاق بیافتد.
وی با بیان اینکه اگر ایران در مذاکره با غرب بتواند دستاوردهایی کسب کند به طور قطع راه نفوذ دشمن به کشور ایران باز نخواهد شد، گفت: مذاکرات هسته ای در راستای حفظ منافع ملی است و اگر هدایت رهبری نبود ایران وارد مذاکره نمی شد.
سلیمی نمین افزود: مذاکرات هسته ای در راستای حفظ منافع ملی در دولت دهم کلید خورد و دولت دهم بنا به ماموریتی که مقام معظم رهبری داد وارد مذاکره شد تا موضوع هسته ای از بن بست خارج شود اما دولت دهم به دلایلی نتوانست.
وی گفت: دولت یازدهم با تمام توان توانست در مذاکرات هسته ای نظر مقام معظم رهبری را تامین کند و تا حدی دستاوردهایی نیز کسب کرد.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: توافق هسته ای اقدامی برای برون رفت از مشکلاتی بوده که دشمن توانسته است نیروهای همگن و غیر همگن را با خود علیه ایران همراه کند چرا که غرب توانست چین، روسیه و سایر کشورهای اروپایی ها را علیه ایران متفق کند.
وی مذاکره را تنها راه برون رفت از مشکلات پیش آمده دانست و گفت: توافق هسته ای برای آمریکایی ها هم به نوعی پیروزی محسوب می شود زیرا ادامه حرکت برای آمریکایی ها در شرایط تحریم سخت بود ضمن اینکه زمانیکه تحریم بر ایران تحمیل شد غنی سازی در ایران به 20 درصد رسید.
این تحلیلگر مسایل سیاسی همچنین بیان کرد: در شرایطی که آمریکا در منطقه با بحران های جدی روبروست، تمایلی ندارد با درگیر شدن با ایران به بحران های خود بیافزاید ضمن اینکه آمریکا با بحران هایی که در جهان دارد زمین گیر شده است.
وی مخالفت اسراییل با توافق هسته ای را با هدف سوق دادن آمریکا به سمت جنگ با ایران عنوان کرد و گفت: اسراییل تلاش می کند با ایجاد درگیری بین آمریکا و ایران به نوعی ایران را سپر بلای خود کند.
سلیمی نمین فضای سیاسی پس از توافق هسته ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در فضای پس از تحریم هم ایران و هم آمریکا می توانند برنامه داشته باشند و اگر ایران برای پس از تحریم برنامه ریزی درستی داشته باشد می تواند به نفع خود استفاده کند.
وی ادامه داد: آمریکایی ها نیز تلاش خواهند کرد در فضای پس از تحریم به صورت نرم شرایط را در راستای اهداف خود دنبال کرده و شرایط خود را در ایران تقویت کنند تا بتوانند در مناسبات داخلی ایران تاثیر بگذارند.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: آمریکا در شرایط پس از تحریم از طریق جنگ نرم و نفوذ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تلاش می کند تا موضع ایران را نسبت به اسراییل عوض کند که اگر ما راه نفوذ آمریکایی ها را در این زمینه ها ببندیم قطعا نخواهند توانست.
سلیمی نمین در ادامه با بررسی کودتای 28 مرداد گفت: برخی سیاست مداران کشور در تحلیل نهضت ملی شدن صنعت نفت دشمن را گم کرده اند ضمن اینکه دشمن اکنون نیز ساختارهای پنهان خود را در ایران از دست نداده است و هنوز هم در مطبوعات و کانون های مختلف کشور شبکه دارد و اهداف خود را دنبال می کند.
این همایش که به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دزفول و حوزه مقاومت بسیج مالک اشتر سپاه ناحیه دزفول با عنوان کودتای 28 مرداد ثمره اعتماد به آمریکا برگزار شد تا پاسی از شب ادامه داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین