|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۵۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
حجت‌السلام محمدرضا زائری - کارشناس مسائل فرهنگی - اولین سخنرانی بود که از او دعوت شد تا درباره «پایتخت» صحبت کند.
«پایتخت 4» علیرغم شیرینی‌هایش بسیار دشوار بود"، "اگر «پایتخت 4» ساخته شد فقط به خاطر حمایت مسوولان فرهنگی تلویزیون و درخواست‌های مکرر مردم بود"، "از خانواده، آسایش و آرامشمان زدیم تا به مردم خدمت کنیم"، "«پایتخت 4» مخاطب را آزار نمی‌داد"، "برای عوامل پایتخت تعظیم می‌کنم".

جملات بالا بخشی از صحبت‌های شرکت‌کنندگان در مراسم تقدیر از عوامل سریال «پایتخت 4» بود که شامگاه یکشنبه - 25 مرداد ماه - برگزار شد.

حجت‌السلام محمدرضا زائری - کارشناس مسائل فرهنگی - اولین سخنرانی بود که از او دعوت شد تا درباره «پایتخت» صحبت کند.

وی که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه سخن می‌گفت، در ابتدا خاطر‌نشان کرد: اگر امروز ما در خدمت هنرمندان ارزشمند و بزرگواری هستیم که به آنها خدا قوت و خسته نباشید بگوییم، به خاطر استمرار مظلومانه‌ای است که شهید بهشتی داشته‌اند و ما اکنون در مقتل شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی حضور پیدا کرده‌ایم.

وی همچنین درباره سرال «پایتخت 4» و نقدهایی که از سوی برخی شنیده می‌شد به صراحت بیان کرد: متاسفانه در کشور ما همیشه دست‌هایی در کار است که یک فضای دو قطبی را ایجاد می‌کنند که این فضا متاسفانه روز به روز هم تشدید می‌شود. به یاد دارم یکی از فیلم‌سازان مشهور کشورمان در جلسه‌ای تعریف می‌کرد که سر صحنه فیلم‌برداری بودند که یکی از دوستان خودشان آمد و خیلی هم ناراحت بود به جهت اینکه ناظر پخش به کارش ایراد گرفته؛ در همان آنجا گفته شد که یک «اینسرت» مسجد در کارت بگذار تا مشکلت حل شود! یک وقت‌هایی هم اینگونه با کارها بازی کرده‌ایم اما خوشبختانه سرالی «پایتخت» اینگونه نبود و نه تنها هیچ چیز غیر واقعی به نظر نمی رسید بلکه همه چیز طبیعی به نظر می‌آمد. ما با توجه به مدیوم تلویزیون می‌توانیم هنرمندانه، با صداقت و با صراحت به این موضوعات بپردازیم. در این موقعیت از زندگی پرداختن به یک زندگی آرام و واقعی به نظرم یک ارزش است. شاید خیلی از دوستان تصورشان این باشد به دلیل این که مسایلی همچون نماز و مسجد در «پایتخت» نمایش داده شد، حالا ما آمده‌ایم که به دوستان بگوییم خسته نباشید، دست شما درد نکند و ما خیلی خوشحالیم؛ اتفاقات زیادی در این سرالپ افتاد که این سرال را به حد زندگی متوسط مردم نزدیک کرد.

این کارشناس مذهبی در ادامه صحبت‌هایش به برخی پیام‌های بازرگانی تلویزیون و سرال ‌ها که تجمل‌گرایی را اشاعه می‌دهند، اشاره کرد و یادآور شد: فاجعه‌ای که در پیام‌های بازرگانی و برخی سرال ‌های تلویزیون درخصوص تجمل‌گرایی وجود دارد، اتفاق خوبی نیست. حتی به نظرم بسیاری از بدحجابی‌ها و بی‌احترامی‌ها و چشم و هم چشمی‌ها به خاطر همین آگهی‌های بازرگانی و برخی سرال.‌های تلویزیونی است، ما حواسمان نیست که چه بلایی سر مخاطبمان می‌آوریم.

او همچنین اظهار کرد: اتفاق مهم‌تر‌ در سرال «پایتخت» این است که مسوولیت تلویزیون در قبال مخاطب عام را بیشتر می‌بینیم. صداوسیما باید به گستردگی مخاطب توجه کند که متاسفانه کمتر به این مساله توجه می‌کند. ما از پول، وقت و آنتن مردم و بودجه بیت‌المال برنامه می‌سازیم اما فقط برای قشر خاص، که به نظرم این کار خیانت است؛ در حالی که سرالف پایتخت اصلا این گونه نبود و تمام جوانب انسانی را رعایت کرده بود.

زائری سپس بیا‌ن‌ کرد: سرالت «پایتخت 4» نه تنها مخاطب را آزار نمی‌داد،‌ بلکه آرامش دهنده هم بود و استقبال عمومی مردم هم از این سرالی نشان داد که روند سرال پایتخت، روند درستی بود؛ بنا‌بر‌این اگر با حفظ چارچوب‌ها یک اثر هنری توانست موفق شود این یک ارزش است. ما قرار نیست برنامه‌ای بسازیم که کسی نببیند، اتفاقا استقبال عمومی از آثار هنری یک شاخص ارزنده است. جا دارد در همین جا به عوامل پایتخت و سازمان صدا و سیما تبریک بگویم، همچنین از آقایان سرافراز (رییس صدا و سیما)، پور محمدی (معاون سیما) و احسانی (مدیر شبکه یک) و همه آنهایی که برای ساخت این مجموعه این بستر را فراهم کرده‌اند، تشکر کنم. در پایان می‌خواهم بگویم آنچه که باقی می‌ماند همدلی و همراهی مردم و سپس دعای مردم است.

***

علیرضا خمسه - بازیگر سرال «پایتخت» - نیز در این مراسم خاطر‌نشان کرد: هیچ چیزی زیباتر از این نیست که انسان مورد تقدیر قرار بگیرد. یکی از افتخاراتم حضور در گروهی بود که در رأس آن خانم غفوری (تهیه‌کننده) و آقایان مقدم، وارسته و تنابنده و تک تک بازیگران «پایتخت» قرار داشتند. امسال چهارمین سالی است که با گروه صمیمی و دوست داشتنی «پایتخت» کار کردم. «پایتخت 4» در ‌عین ‌حالی که شیرین و دوست‌داشتنی بود اما بسیار بسیار دشوار بود و علی‌رغم کارهای دیگر که به اندازه پایتخت سختی نداشتیم اما برای این مجموعه ما مدت‌ها از خانواده‌هایمان دور بودیم و از آرامش و آسایش‌مان کم کردیم تا به مردم خدمت کنیم و حالا سرشار هستیم از این انرژی و این انرژی را از مردم داریم.

***

در ادامه این مراسم، سیروس مقدم - کارگردان سرالی «پایتخت4» - طی صحبت‌هایی کوتاه یادآور شد: با توجه به صحبت‌هایی که آقای زائری و سایر دوستان داشتند، یک سوال در ذهنم ایجاد شد و آن هم این است که مگر قرار است تلویزیون و تیم‌های سازنده کارهای بدی بسازند که فقط یک گروه مورد تشویق قرار بگیرند؟ قطعا همه مدیران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان تلویزیون دلشان می‌خواهد بهترین کارها را بسازند. ما یا نباید وارد این وادی می‌شدیم و اگر وارد شدیم باید به نحو احسن وظیفه‌مان را انجام بدهیم.

مقدم در ‌عین ‌حال تاکید کرد: از تلویزیون ما نباید سرالب‌های بد پخش شود. وظیفه اصلی ما ایجاد سرگرمی همراه با آموزش است. اکنون از تمام مخاطبانی که باعث می‌شوند سریالی مثل «پایتخت» دوام داشته باشد، تشکر می‌کنم و جا دارد بگویم اگر «پایتخت 4» ساخته شد فقط به خاطر تلاش مدیران فرهنگی تلویزیون و درخواست‌های مکرر مردم بود.

***

ریما رامین‌فر - بازیگر نقش هما در «پایتخت 4» - از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: باعث افتخارم بود که چندین سال عضو گروه پایتخت بودم. اکنون از همه عواملی که برای پایتخت زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. جا دارد همین جا تاکید کنم که گروه پایتخت مطلقا کم‌فروشی نمی‌کند و اتفاقا بسیار سخت‌کوش است. اکنون خوشحالم که این کار با رضایت‌مندی مردم همراه بوده است.

***

در ادامه این مراسم، احمد مهران‌فر - بازیگر نقش ارسطو در سرالت پایتخت - با بیان اینکه خوشحال است که در مراسم تقدیر از این مجموعه همه عوامل حضور دارند، خاطرنشان کرد: تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که این برنامه را تدارک دیدند و خیلی خوشحالم که همه گروه به این مراسم دعوت شدند تا فرصتی برای دیداری دوباره ایجاد شود. همچنین تشکر ویژه از آقای مقدم و خانم غفوری می‌کنم که خیلی برای پایتخت زحمت کشیدند. خوشحالم که همسر سابقم (چوچانگ) و برادر زن‌هایم را در این مراسم مجددا می‌بینم.(به طنز)

بازیگر نقش ارسطو گفت: تشکر اصلی را باید از عوامل پشت صحنه سرالر «پایتخت4» کرد؛ چراکه واقعا برای رساندن سرال به آنتن زحماتشان چندین برابر بود.

***

به گزارش ایسنا‌، هومن حاجی‌عبداللهی - از دیگر بازیگران حاضر در مراسم تقدیر از «پایتخت» - هم طی صحبت‌های کوتاهی ضمن تشکر از حضور مردم در مراسم تقدیر از سرالط «پایتخت 4» بیان کرد: تشکر می‌کنم ازدوستدارانی که شنیده‌ام برای شرکت در مراسم تقدیر از «پایتخت4» از ساعت 2 بعداز ظهر تا ساعت 18 منتظر ما بودند. همچنین یک تشکر ویژه از همه دوستان پایتخت و به ویژه خانم غفوری و آقای مقدم دارم که واقعا زحمت کشیدند. همچنین یک عذرخواهی به عوامل پایتخت بدهکارم، به خاطر روزهای گرمی که به ناچار باید من در ماشین شاسی بلند زیر کولر می‌نشستم و بقیه باید کار می‌کردند و عرق می‌ریختند.(به طنز)

***

محمدرضا علیمردانی از دیگر سخنرانان مراسم تقدیر از «پایتخت 4» بود.

بازیگر نقش بائو در سریال «پایتخت 4» طی سخنانی کوتاه گفت: حس خیلی خوبی دارم که وارد پایتخت شدم و حسم خیلی خوشایند بود که در کنار دوستان قدیمی‌ام قرار گرفتم. در پایتخت فقط خوشحالی و حس عالی حاکم بود. امیدوارم اگر قرار است پایتخت تداوم داشته باشد سعادت همراهی با دوستان را داشته باشم.

***

همچنین بازیگر نقش چوچانگ که در مراسم حاضر شده بود گفت: من که در «پایتخت4» مُرده بودم شاید اکنون هم روحم است که در اینجا حاضر شده است.

وی سپس اظهار کرد: تشکر می‌کنم از همه عوامل پایتخت به ویژه از آقای مقدم و خانم غفوری. من از همراهی با پایتخت خیلی لذت بردم و خاطرات خیلی خوبی از پایتخت با خود دارم.

***

به گزارش ایسنا، هدایت هاشمی - بازیگر نقش اوس موسی در «پایتخت» - گفت: اتفاق مبارک این است که اکنون تمام عوامل «پایتخت 4» به مراسم تقدیر دعوت شده‌اند اما در صدر همه دوستان از آقای مقدم و خانم غفوری به خاطر پیگیری‌هایی که برای پایتخت داشتند تشکر ویژه می‌کنم. همچنین از صمیم قلب از عوامل پشت صحنه سرالت تشکر و برایشان تعظیم می‌کنم.

او همچنین به حضور بازیگر نقش امید(بیژن اشکوری) در «پایتخت4» اشاره کرد و گفت: امسال کسی به مجموعه پایتخت اضافه شد که برایش آرزوی موفقیت می‌کنم و اکنون از شما می خواهم برای حضورش در «پایتخت» کف بزنید.

***

در این مراسم حجت‌الاسلام میرلوحی - کارشناس مذهبی - که در میان «پایتخت»ی‌ها حضور داشت، ضمن تبریک به گروه پایتخت و تشکر از زحمات عوامل این مجموعه، خاطرنشان کرد: تبریک می‌گویم به سریالی که همه با هم دسته جمعی در هنگام سحر به مسجد می‌رفتند و به موضوعات دینی و انسانی اهمیت دادند. توجه به این مضامین یک ارزش است. سرالی «پایتخت» با اخلاص، صمیمیت و صادقانه ساخته شد. بنده با اینکه هیچ آشنایی با این عزیزان نداشتم و ندارم اما به خاطر زحماتشان تشکر ویژه می‌کنم.

حاشیه‌ها:

مراسم تقدیر از عوامل مجموعه «پایتخت 4» عصر یکشنبه - 25 مرداد ماه - در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با یک ساعت تاخیر ساعت 18 برگزار شد و تا ساعت 20 ادامه داشت.

در این مراسم جوایزی از سوی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران،‌ سازمان تبلیغات اسلامی‌، حوزه هنری‌، معاونت سیما‌ و برخی دیگر از نهادها به عوامل سریال «پایتخت 4» اهدا شد.

حضور در این مراسم برای عموم آزاد بود.

اجرای مراسم بزرگداشت «پایتخت 4» بر عهده سید علی ضیاء بود اما اجرای بخش انتهایی این مراسم به هومن حاجی عبداللهی - بازیگر پایتخت - واگذار شد.

در پایان مراسم هدایت هاشمی به روی سن آمد و قصد داشت هدیه‌اش را به بازیگر نقش امید تقدیم کند اما مسوولان حاضر در مراسم هدیه‌ای را این بازیگر تدارک دیدند و از او هم تقدیر کردند. همچنین از بازیگر نقش دامون (استاد فیزیک) در سریال «پایتخت» تقدیر شد.

هاشمی زمانی که از بازیگر نقش دامون (استاد فیزیک) که در سریال به طنز گفته می‌شد بچه نیست و 28 سال سن دارد، دعوت شد که به روی سن بیاید، برای ادای احترام به او روی دو زانو نشست و صورت این بازیگر را بوسید.

همچنین احمد مهران‌فر - بازیگر نقش ارسطو - طی مراسم، چندین بار میکروفن را از مجری برنامه گرفت و از گروه «پایتخت» تشکر کرد.

این بازیگر که بخشی از صحبت‌هایش را به شوخی‌ با جمع گذراند، در بخشی از صحبت‌هایش از برادر زن‌هایش در پایتخت تشکر فراوان کرد و گفت: چینی‌ها خیلی صبور و با حوصله هستند.

نماینده حوزه علمیه استان تهران که در این مراسم حاضر شده بود، ضمن عرض تبریک برای دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) در سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد: از عوامل سریال «پایتخت 4» تشکر می‌کنم. همچنین از دست‌اندرکارانی که این آیین ارجمند را به انگیزه تقدیر از عوامل پایتخت برگزار کردند، تشکر می‌کنم.

بخشی از این مراسم به پخش کلیپ‌هایی از «پایتخت4» اختصاص داشت.

همچنین در این مراسم بهرام پاییز - خواننده پاپ کشورمان - دو قطعه در وصف امام زمان(عج) و 72 تن برای حضار خواند.

الهام غفوری (تهیه‌کننده)، سیروس مقدم‌ (کارگردان‌)، خشایار الوند (نویسنده‌)، محسن تنابنده‌، ریما رامین فر، علیرضا خمسه‌، احمد مهران فر، هدایت هاشمی‌، نسرین نصرتی‌، هومن حاجی عبدالهی‌، محمدرضا علیمردانی‌، سلمان خطی‌، مهیا دهقانی‌، بازیگر نقش چوچانگ و بازیگران نقش برادر زن‌های ارسطو، سارا و نیکا فوقانی اصل‌، سکینه شفافی‌ - بازیگر نقش مادر ارسطو - ، امیرمعقولی‌ (مدیر تصویربرداری)‌، خشایار موحدیان‌(تدوین)، سعید سیاح‌، مجید اسکندری(طراح چهره پردازی)، حسن وارسته (مشاور فیلمنامه)، آرزو غفوری(طراح صحنه لباس)، علیرضا نجف‌زاده(سرپرست گروه کارگردانی)، فهیمه کمالی(مدیر برنامه ریزی)، صالح غربی(دستیار اول کارگردان)، محمود اتحادی(مدیر تولید)، آرش صالحی(مدیر تدارکات)، امیر پرتوزاده(مدیرصدابرداری)،مهرداد جلوخوانی(صداگذار)، آریا عظیمی نژاد(موسیقی)، شهاب احمدلو(عکاس)، رضا امینیان،‌ رضا بقایی(منشی صحنه)، فرهاد توکلی(تیتراژ)، علی درخشی(انیمیشن)،‌حسین قلی پور(تصویربردار)، علیرضا آهی(دستیار تهیه) و بازیگران نقش رحمان و رحیم در سریال) پایتخت از جمله عواملی بودند که از آنها تقدیر شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین