کد خبر: ۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵
درحالیکه همه خبرگزاری‌های دنیا، خبر گفت و گوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا را به سرعت و به طرز وسیعی پوشش دادند، اما واحد مرکزی خبر صدا و سیما تا 7 ساعت بعداز اعلام خبر، از انعکاس آن خودداری کرد.
قادر باستانی كارشناس ارتباطات اجتماعی و رسانه، تعلل واحد مركزی خبر را ناشی از سردرگمی و انفعال در رقابت رسانه‌ای عنوان كرد و گفت: سازمان صدا و سیما هنوز موضع قطعی خود را در قبال دولت جدید مشخص نكرده است و به تبع آن واحد مركزی خبر، هنوز پیام مردم در انتخابات 24 خرداد را نگرفته و در وضعیت بلاتكلیفی مانده است.

كارشناس ارتباطات و رسانه در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: جهان رسانه‌ای، رقابت بسیار تنگاتنگ و فشرده ای را تجربه می‌كند و چنین گاف‌هایی از یك سازمان مهم و بزرگ رسانه‌ای پذیرفتنی نیست. اما به نظر می رسد، این امر بیش از آنكه ناشی از ضعف حرفه‌ای باشد، متاثر از بلاتكلیفی مدیریت سازمان صدا و سیما در قبال دولت مستقر است.

باستانی با ذكر اینكه واحد مركزی خبر صدا و سیما،‌‌ رسانه‌ای تاثیرگذار و راهبردی برای نظام محسوب می‌شود، خاطرنشان كرد: عملكرد چندسال اخیر واحد مركزی خبر، نشان از گرایش محسوس به یك خط فكر سیاسی و فاصله گرفتن مستمر از نخبگان و فرهیختگان جامعه و عوام زدگی و سطحی نگری در تحلیل‌ها و تفاسیر وقایع و رویدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. فقدان تحلیل‌گران و مفسرین مستقل و توانمند، مخاطبان این رسانه را روز به روز تحلیل می‌برد.

وی تاكید كرد: واحد مركزی خبر، كادر حرفه‌ای مطلوبی دارد و پایگاه‌های خبری متعدد و قدرتمند آن در داخل و خارج كشور، قدرت مانور آن را افزایش می‌دهد، اما مدیریت غیرحرفه‌ای آن، امكان استفاده بهینه از منابع و تجهیزات موجود را سلب كرده است. مهم‌ترین نشان این عدم موفقیت، نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و همچنین جو غالب روانی مردم، بر خلاف سیاست‌های رسانه‌ای واحد مركزی خبر است. البته ممكن است ضعف مدیریت واحد مركزی خبر، ناشی از عدم اختیارات كافی و قدرت مانور مدیران این رسانه خبری نیز باشد.

این كارشناس رسانه، بزرگ بودن واحد مركزی خبر را یك ایراد اساسی دانست و گفت: به نظر من سازمان صدا و سیما در دوره جدید مدیریتی خود، می‌تواند واحد مركزی خبر را به چند سازمان رسانه‌ای مجزا و مستقل از هم تقسیم كند تا هم این سازمان ها بتوانند با هم رقابت كنند و هم سلایق مختلف موجود در جامعه را پوشش دهند؛ البته خصوصی‌سازی به مفهوم حرفه‌ای هم می‌تواند، توان اثرگذاری واحد مركزی خبر را صدچندان كند.

باستانی گفت: رشد فزاینده تاثیرگذاری رسانه‌های فارسی زبان خارج از كشور به ویژه شبكه بی بی سی، بیش از آنكه نتیجه اقدام حرفه‌ای آن رسانه‌ها در جلب رضایت مخاطبان باشد، معلول ضعف مفرط واحد مركزی خبر در عدم اقناع، طرد و نارضایتی مخاطبان است و این امر در هشت سال اخیر روند صعودی داشته و حتی می‌تواند نظام را با مخاطرات امنیتی مواجه كند. بنابراین متولیان امر باید نسبت به اصلاح مدیریتی واحد مركزی خبر توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: اینكه خبر گفت و گوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریكا، در حالی كه اغلب روزنامه‌های صبح آن را پوشش داده‌اند، با فاصله‌ای 7 ساعته در بزرگترین رسانه كشور انعكاس می‌یابد، نشان از كوه یخ بزرگی است كه بخش خبری رسانه ملی با آن مواجه است.

منبع: ایلنا
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین