مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به تشکیل انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: امیدوارم با توافق هستهای اخیر و پس از رفع محدودیتهای بینالمللی و توسعه صنعت بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) بهزودی شاهد تحولی اساسی در این صنعت ملی باشیم.
از شرکت ملی نفتکش، مصطفی کشکولی هدف از تاسیس انجمن صنعت بانکرینگ ایران
را ساماندهی، هماهنگی و ایجاد انسجام در فعالیت شرکتهای بانکرینگ، ارتقای
صنعت بانکرینگ و تکمیل زنجیره آن و همچنین افزایش سهم ایران از بازار
بانکرینگ منطقه به حداقل 50 درصد در راستای اهداف قانونی مندرج در ماده 31
قانون برنامه پنجم اعلام کرد.
وی درباره مراحل اداری تاسیس انجمن صنعت بانکرینگ گفت: باپیگیریهای انجامشده در ماههای گذشته و مساعدت و همکاری مسوولان اتاق بازرگانی ایران، موافقت اصولی با فعالیت انجمن صنعت بانکرینگ ایران در تاریخ چهارم تیر ماه سال 94 صادر شد.
کشکولی افزود: در این راستا جلسه مجمع عمومی موسسان انجمن صنعت بانکرینگ ایران 14 تیرماه امسال در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد که در این جلسه اساسنامه این انجمن تصویب و اعضای هیات مدیره آن نیز انتخاب شدند.
رییس هیات مدیره انجمن صنعت بانکرینگ ایران در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه جدی به صنعت بانکرینگ در کشور افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد از تجارت بانکرینگ منطقه در انحصار کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی است به طوری که فجیره با تحویل سالانه بیش از 14 میلیون تن سوخت به کشتیها، دومین هاب بانکرینگ جهان بعد از سنگاپور است .
وی در مورد جایگاه و سهم کشورمان در صنعت بانکرینگ منطقه نیز اظهار داشت: کشور ما برخلاف دارا بودن پتانسیل فراوان در این زمینه از جمله داشتن بیشترین مرز دریایی درخلیج فارس و دریای عمان، برخورداری از حجم قابل توجه و کافی نفت کوره پالایشگاه های داخلی، موقعیت استراتژیک و لزوم گذر کشتیهای عبوری از خلیجفارس( که مقصدشان کشورهای این منطقه است) از آبها و سواحل جنوبی جزیره قشم و همچنین شرایط مناسب جزایر ایران از لحاظ میزان آبخور، متاسفانه به دلیل شرایط تحریم، عدم مراجعه کشتیهای خارجی به بنادر ایران و برخی دلایل دیگر سهم ناچیزی در بانکرینگ منطقه دارد.
کشکولی افزود: امیدوارم با توافق هستهای اخیر و پس از رفع محدودیتهای بینالمللی، با ایجاد زیرساختهای لازم در ساحل و فراساحل جنوب ایران، توجه به مزیتهای رقابتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی، ایجاد امکانات استاندارد تامین خدمات جانبی کشتیها و ارتقا و توسعه صنعت بانکرینگ بهزودی شاهد تحولی اساسی در این صنعت ملی باشیم و کشور را از منافع این صنعت مانند ایجاد رونق اقتصادی در بنادر ایران، ایجاد ارزش افزوده، درآمدهای ناشی از عملیات بانکرینگ و همچنین اشتغالزایی بهره مند کنیم.
وی خاطر نشان کرد: حتی میتوانیم با افزایش قدرت حاکمیت در منطقه، کشتیهای خارجی را به تامین سوخت و خدمات جانبی در سواحل ایران جلب و وابسته کنیم.
کشکولی ادامه داد: خوشبختانه با دیدگاه مثبت دولت به ویژه وزیر نفت به صنعت بانکرینگ و اقدامات قابل تقدیر وی در این زمینه از جمله اصلاح دستور العمل قبلی و ابلاغ دستورالعمل جامع بانکرینگ، بخش مهمی از مشکلات شرکتهای بانکرینگ کشور برطرف شده است.
رییس هیات مدیره انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: باتوجه به ایجاد این تشکل قانونی و در صورت واگذاری بخشی از مسوولیتهای وزارت نفت در این زمینه به این انجمن، ما آمادگی داریم در کنار وزارت نفت و در راستای سیاستهای ابلاغی، این صنعت مهم و استراتژیک ملی را به جایگاه واقعی خود نزدیک کنیم.
وی درباره مراحل اداری تاسیس انجمن صنعت بانکرینگ گفت: باپیگیریهای انجامشده در ماههای گذشته و مساعدت و همکاری مسوولان اتاق بازرگانی ایران، موافقت اصولی با فعالیت انجمن صنعت بانکرینگ ایران در تاریخ چهارم تیر ماه سال 94 صادر شد.
کشکولی افزود: در این راستا جلسه مجمع عمومی موسسان انجمن صنعت بانکرینگ ایران 14 تیرماه امسال در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد که در این جلسه اساسنامه این انجمن تصویب و اعضای هیات مدیره آن نیز انتخاب شدند.
رییس هیات مدیره انجمن صنعت بانکرینگ ایران در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه جدی به صنعت بانکرینگ در کشور افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد از تجارت بانکرینگ منطقه در انحصار کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی است به طوری که فجیره با تحویل سالانه بیش از 14 میلیون تن سوخت به کشتیها، دومین هاب بانکرینگ جهان بعد از سنگاپور است .
وی در مورد جایگاه و سهم کشورمان در صنعت بانکرینگ منطقه نیز اظهار داشت: کشور ما برخلاف دارا بودن پتانسیل فراوان در این زمینه از جمله داشتن بیشترین مرز دریایی درخلیج فارس و دریای عمان، برخورداری از حجم قابل توجه و کافی نفت کوره پالایشگاه های داخلی، موقعیت استراتژیک و لزوم گذر کشتیهای عبوری از خلیجفارس( که مقصدشان کشورهای این منطقه است) از آبها و سواحل جنوبی جزیره قشم و همچنین شرایط مناسب جزایر ایران از لحاظ میزان آبخور، متاسفانه به دلیل شرایط تحریم، عدم مراجعه کشتیهای خارجی به بنادر ایران و برخی دلایل دیگر سهم ناچیزی در بانکرینگ منطقه دارد.
کشکولی افزود: امیدوارم با توافق هستهای اخیر و پس از رفع محدودیتهای بینالمللی، با ایجاد زیرساختهای لازم در ساحل و فراساحل جنوب ایران، توجه به مزیتهای رقابتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی، ایجاد امکانات استاندارد تامین خدمات جانبی کشتیها و ارتقا و توسعه صنعت بانکرینگ بهزودی شاهد تحولی اساسی در این صنعت ملی باشیم و کشور را از منافع این صنعت مانند ایجاد رونق اقتصادی در بنادر ایران، ایجاد ارزش افزوده، درآمدهای ناشی از عملیات بانکرینگ و همچنین اشتغالزایی بهره مند کنیم.
وی خاطر نشان کرد: حتی میتوانیم با افزایش قدرت حاکمیت در منطقه، کشتیهای خارجی را به تامین سوخت و خدمات جانبی در سواحل ایران جلب و وابسته کنیم.
کشکولی ادامه داد: خوشبختانه با دیدگاه مثبت دولت به ویژه وزیر نفت به صنعت بانکرینگ و اقدامات قابل تقدیر وی در این زمینه از جمله اصلاح دستور العمل قبلی و ابلاغ دستورالعمل جامع بانکرینگ، بخش مهمی از مشکلات شرکتهای بانکرینگ کشور برطرف شده است.
رییس هیات مدیره انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: باتوجه به ایجاد این تشکل قانونی و در صورت واگذاری بخشی از مسوولیتهای وزارت نفت در این زمینه به این انجمن، ما آمادگی داریم در کنار وزارت نفت و در راستای سیاستهای ابلاغی، این صنعت مهم و استراتژیک ملی را به جایگاه واقعی خود نزدیک کنیم.
ارسال نظر