|
|
امروز: چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
'سرگئی دروژیلوفسکی' استاد دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو گفت: دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش های خود را برای نیل به وعده های اعلام شده در زمان انتخابات ریاست جمهوری بکار بست و در این مسیر حرکت می کند.
دروژیلوفسکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآوری کرد: روحانی وعده داده بود که در صورت انتخاب به مقام ریاست جمهوری ایران، حل مساله برنامه هسته ای ایران و لغو تحریم ها در مورد این کشور را به عنوان دو هدف راهبردی تحقق بخشد.

وی افزود: ایران برای نیل به این دو هدف، گام های مهمی برداشته است که مهم ترین آن توافق وین میان ایران و گروه 1+5 است.

دروژیلوفسکی مهم ترین دستاورد حکومت دو ساله روحانی را حفظ برنامه هسته ای ایران خواند و افزود: این هدف بسیار مهم با درایت و کاردانی تیم مذاکره کننده ایرانی به دست امد و با توجه به مخالفت های سرسختانه غرب و اسراییل و کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و کویت با برنامه هسته ای ایران، ارزش واقعی این موفقیت ایران نمایان می شود.

استاد دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو یادآوری کرد: عربستان سعودی و اسراییل مخالف با برنامه هسته ای ایران ایران هستند و بارها بر لزوم برچیدن کامل این برنامه به بهانه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید کرده اند.

وی ادامه داد: اگر ریاض و تل آویو در تلاش های ضدایرانی خود علیه برنامه هسته ای این کشور موفق می شدند، ناکامی بزرگی برای روحانی و دولت وی بود.

استاد دانشگاه روس در همین حال با اشاره به تصمیم اروپا برای تعلیق تحریم ها در مورد ایران خاطرنشان کرد: هنوز توافق کلی برای لغو تحریم ها به دست نیامده و مسیر طولانی برای تحقق کامل این هدف باقی مانده است.

وی افزود: با این وجود، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روحانی ایران را از تهاجم سیاسی گسترده غرب و کشورهای عربی ضداین کشور مصون داشت و به دفاع از آن با استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماتیک پرداخت. اقدامات دولت روحانی را سنجیده و متوازن می دانم که به خوبی از منافع ایران در شرایط پیچیده کنونی دفاع می کند.



***تاثیر مثبت توافق هسته ای بر روابط ایران و روسیه

استاد دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا به تاثیر مثبت توافق هسته ای بر روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: دو کشور سطح روابط خود را ارتقا بخشیده و به مشارکت راهبردی روی آورده اند.

دروژیلوفسکی با اشاره به شرکت دکتر روحانی در اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای در اوفا در روسیه اظهار داشت: رییس جمهوری ایران در حالی در این اجلاس شرکت کرد که شایعات زیادی در مورد حضور وی منتشر شده بود.

وی با اشاره به روابط خوب ایران و روسیه در دو سال نخست ریاست جمهوری روحانی اظهار داشت: اما هنوز همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه در سطح پایینی قرار دارد. اما روابط دو کشور بهتر از سابق و پیش از سال 92 است و دهها مقام ایرانی و روس در این مدت به دو کشور سفر کرده اند.

این استاد روس خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در این مدت هیچ نکته منفی یا انتقادی از ایران نکرده است و روسیه در عالی ترین سطوح اعلام کرده است که از ایران پشتیبانی می کند.

وی با بیان این که هنوز سامانه های اس-300 به ایران تحویل نشده است، گفت: مذاکره در این زمینه بین دو کشور جریان دارد و انتظار می رود با موفقیت به پایان برسد.

دروژیلوفسکی همچنین به ساخت نیروگاه های اتمی به عنوان عرصه مهم همکاری های ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: دو کشور مصمم هستند در این عرصه مهم همکاری های خود را توسعه دهند و شرایط برای این منظور آماده و مساعد شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین