|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که تعطیل کردن این زندان در جهت منافع ملی آمریکاست.
کاخ سفید در حال اتمام نگارش لایحه تعطیلی کامل زندان جنجالی گوانتاناموست.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که تعطیل کردن این زندان در جهت منافع ملی آمریکاست.

زندان گوانتانامو، در یک پادگان آمریکایی در جنوب شرقی کوبا قرار دارد که آمریکا طی قراردادی در سال ۱۹۰۳میلادی آن را از کوبا اجاره کرد. به دنبال حملات یازدهم سپتامبر، دولت آمریکا از این پادگان برای نگهداری مظنونان به اعمال تروریستی، بازجویی و محاکمه آنها استفاده کرد. از آنجا که این زندان در خاک آمریکا قرار ندارد، قوانین دادگاه‌های آمریکا بر آن اعمال نمی‌شود و بسیاری از متهمان در آنجا بدون تفهیم اتهام مدتهاست که در بازداشتند.

تعطیل شدن زندان گوانتانامو تا سال ۲۰۱۰ از وعده‌های انتخاباتی باراک اوباما در رقابت‌های سال ۲۰۰۸ میلادی بود. او دو ماه بعد از ورود به کاخ سفید دستور تعطیلی این زندان را صادر کرد اما بعدا گفت که نمی‌تواند این زندان را در زمانی که وعده داده بود تعطیل کند.

فرستادن بازداشتی‌های این زندان به کشورهای دیگر از همان زمان آغاز شد تا جایی که امسال اعلام شد فقط ۱۲۲ تن زندانی در آنجا باقی مانده اند.

ارنست گفت که دولت آمریکا در حال پایان نگارش لایحه‌ای برای تعطیل کردن زندان گوانتاناموست و در توضیح شیوه تعطیلی زندان از دو قید "محتاطانه و مسئولانه" استفاده کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که این طرح از برنامه‌های اوباما بوده و برای همین مدتهاست که مقام‌های امنیت ملی آمریکا مشغول آن هستند.

آمریکا شماری از این زندانیان را خطرناک می‌داند و به همین سبب آنها را آزاد نمی‌کند اما در عین حال شواهدی هم برای محاکمه آنها در دادگاه‌های نظامی یا مدنی ندارد.

سخنگوی کاخ سفید گفت که لازم است روند فرستادن بازداشتی‌ها به کشورهایشان یا کشورهای ثالث برای تعطیلی کامل زندان گوانتانامو ادامه یابد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین