|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
حسن برادران ضمن اظهار تأسف از حادثه‌ی سیل اخیر در استان کردستان به‌ویژه آسیب شهرستان‌های سقز و بانه گفت: تقاضای ما از دولت محترم این است که حتماً کمیته‌ای را به ریاست معاون اول برای شناسایی و اولویت‌بندی مشکلات استان تشکیل بدهند.
حسن برادران ضمن اظهار تأسف از حادثه‌ی سیل اخیر در استان کردستان به‌ویژه آسیب شهرستان‌های سقز و بانه گفت: تقاضای ما از دولت محترم این است که حتماً کمیته‌ای را به ریاست معاون اول برای شناسایی و اولویت‌بندی مشکلات استان تشکیل بدهند.

دکتر حسن برادران در گفتگو با شبکه‌ اطلاع‌رسانی تدبیر و امید در مورد اهمیت دیپلماسی اقتصادی گفت: بی‌تردید دیپلماسی اقتصادی یکی از مهم‌ترین ابزارهای دولت‌ها برای پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه‌ی اقتصادی است. بهره‌گیری مناسب از فن دیپلماسی برای افزایش فرصت‌ها، جذب سرمایه‌های خارجی، انتقال دانش و فناوری، صدور انواع خدمات فنی و مهندسی و دسترسی به بازارهای جهانی و درنهایت گسترش تجارت خارجی همیشه در کشورهای توسعه‌یافته یک اولویت بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی درراه دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی توانسته‌ایم گام جدی‌ای در راستای موفقیت کشور برداریم و مذاکرات هسته‌ای توانسته توسط این دولت به نتیجه برسد و پس از مدت‌ها شاهد یک دیپلماسی نوین و مبتکر برای حل مشکلات خارجی‌مان بوده‌ایم. اینک شرایط همدلی دولت و ملت هم بیش‌ازپیش فراهم شده است و حال تدوین سند راهبردی دیپلماسی اقتصادی کشور امر مهمی برای دولت و مجلس شورای اسلامی است؛ یعنی ما با توجه به رویکرد نوینی که در دولت آغاز شده به یک فرصت طلایی برای رسیدن به موفقیت دست‌یافته‌ایم.

این کارشناس تجارت بین‌المللی تصریح کرد: سند راهبردی دیپلماسی اقتصادی کشور با همکاری نخبگان، دولت و مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از سندهای بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بایستی تدوین شود که اگر این سند راهبردی تصویب بشود ما می‌توانیم فعالان بخش خصوصی کشور را در حوزه‌ی مبادلات خارجی کمک بکنیم و در این مسیر افق روشنی را پیش رویشان قرار دهیم. در این راه چون این دولت تجربه‌ی شیرینی در ایجاد اجماع ملی دارد به نظر می‌رسد اگر اجماع بین نخبگان و بخش خصوصی در برنامه‌ریزی کلان حاصل گردد  یکی از وظایف ذاتی دولت محقق می شود.  ضروری به نظر می‌رسد که بتوانیم پس از ایجاد اجماع ملی بین نخبگان و بخش خصوصی هماهنگی لازم برای اجرای این  سیاست که مدیریت آن به عهده‌ی دستگاه دیپلماسی کشور است ایجاد شود.

 وی ادامه داد: ما در کشور جذابیت‌های فراوانی برای دیپلماسی اقتصادی داریم که سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت خود جلب می‌کند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران ایرانی هم که در خارج از کشور فعال هستند را نیز با الویت جدی برای رشد و شکوفایی کشور باید به مشارکت بگیریم. به‌عنوان‌مثال بخش انرژی، خدمات فنی و مهندسی، تنوع اقلیمی، موقعیت استراتژیک کشور ایران، جاذبه‌های توریستی و صنایع و معادن از جذابیت‌های جدی است که اگر این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به‌طور صحیح و مؤثر به سرمایه‌گذاران خارجی شناسانده بشود فرصت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری است.

حسن برادران تأکید کرد: اکنون سیاست خارجی در خدمت توسعه‌ی کشور است که این یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید بوده که  محقق شده است. سیاست خارجی کشور باید در خدمت رشد و پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور باشد و می‌تواند چه‌بسا خیلی سریع‌تر هم بسیاری از اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را محقق کند چراکه سیاست خارجی ما اکنون فعال و کارآمد است و به شیوه‌های نوین در حال عمل کردن است.

وی افزود: من اینجا می‌خواهم به سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه که توسط مقام معظم رهبری به دولت تدبیر و امید ارائه‌شده است اشاره بکنم، ایشان لزوم تحقق رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد را خواستار شده‌اند. در بند ۱ سیاست‌های کلی توسعه به رشد اقتصادی شتابان، پایدار و اشتغال‌زا اشاره‌شده است. در بند دوم به بهبود مستمر فضای کسب‌وکار تأکید شده است، در بند سوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای عمومی غیردولتی خواسته شده است و در بند هشتم بر جذب سرمایه ی ایرانیان خارج از کشور تأکید شده است.

برادران خاطرنشان کرد: این بندهایی که به‌صورت اجمالی اشاره کردم قطعاً نقاط قوت این دولت خواهد بود چون پتانسیل‌هایش در این دولت دیده می‌شود و هر فرد منصفی که فعال در بخش خصوصی، حوزه‌ی اقتصاد و سیاست‌گذاری کشور باشد معترف بر این است که دولت ۲ اولویت اصلی پیش روی خود قرار داده است یکی اقتصاد و معیشت و دیگری موفقیت در حوزه‌ی فعالیت‌های بین‌المللی کشور که ما بتوانیم کشور را با حضور جدی در دروازه‌های جهانی اقتصاد اداره بکنیم و یک اقتصاد پویا و تأثیرگذار در دنیا داشته باشیم.

وی افزود: یکی دیگر از بندهای برنامه‌ی توسعه توجه به مناطق روستایی و کم‌تر توسعه‌یافته است. همین‌طور که می‌دانید یکی از ویژگی‌های خوب این دولت سفرهای استانی است که جدا از فضای شعار و مبتنی بر بودجه‌ای است که در اختیار دولت است و وعده‌ها هم منطقی و بر اساس نظریه‌های کارشناسی است.

برادران ضمن اظهار خوشحالی از سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهور به استان کردستان اظهار کرد: این‌طور که من مطلع هستم رییس‌جمهور در روزهای آتی مهمان مردم شریف استان کردستان خواهند بود؛ استانی که در انتخابات ریاست جمهوری پیشین مشارکت بیش از ۷۰  درصدی داشته است. تقاضای ما از دولت محترم این است که حتماً کمیته‌ای را به ریاست معاون اول خود با توجه به حادثه‌ی سیلی که اتفاق افتاده است و قشر ضعیف و آسیب‌پذیر را مورد هجمه قرار داده است برای شناسایی و اولویت‌بندی مشکلات استان تشکیل بدهند.
باید با توجه به مرزی بودن استان کردستان و امکان داشتن بازارهای جدی اقتصادی با کشورهای عراق و ترکیه این استان را به‌طور ویژه موردتوجه قرار دهیم.

وی تأکید کرد: اولویت استان می‌تواند مسائلی از قبیل صنعت حمل‌ونقل ریلی، توجه به ارزش‌افزوده معادن استان و حل مشکلات معادن، اشتغال جوانان، مسئله‌ی مدیریت منابع آب و کشاورزی و بهداشت و سلامت باشد.

برادران از دولت خواست: با توجه این‌که در استان کردستان مسئله‌ی منطقه‌ی آزاد شدن چند شهرستان مطرح است تقاضای ما این است که کل استان شامل این لطف دولت شود و کل استان تبدیل به منطقه‌ی آزاد بشود که کل استان از این فرصت به‌صورت عادلانه برخوردار شود و شاهد رفع معضلات جدی استان مثل قاچاق باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد: امید است پس از حضور رییس‌جمهور شاهد تأسیس اولین نیروگاه برق استان با مشارکت بخش خصوصی باشیم حتی در راستای حمایت از انرژی‌های نوین و پاک می‌توانیم شاهد تأسیس نیروگاه بادی باشیم.

این دکترای حقوق در پایان با تأکید بر پتانسیل‌های فراوان استان کردستان گفت:  امید است با توجه به این‌که رییس دفتر رییس‌جمهور محترم، جناب آقای نهاوندیان، از مدیران موفق بخش خصوصی و سالیان متمادی رییس اتاق بازرگانی بوده‌اند در این سفر با نخبگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی تعامل و گفتگو داشته باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین