|
|
امروز: دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
سقوط عجیب شاخص ها در روز توافق هسته ای، پشت پرده داشت. به بیان ساده، یک معامله در حجمی به اندازه 500 میلیارد تومان در جهت منفی، در روز توافق انجام شد و یک روز بعد، همه سهام آغازگر این معامله، به جای اصلی برگشت!
یک روز پس از اعلام توافق هسته ای میان ایران و 5+1 در وین، در حالی که انتظار می رفت بازار بورس واکنش مثبتی به این رویداد نشان دهد، به طرز مشکوکی، شاخص ها منفی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، به دنبال این اتفاق، هجمه رسانه ای و تبلیغاتی مخالفان قسم خورده دولت آغاز شد که بر اساس آن، این گونه تبلیغ شده بود که سرمایه گذاران کشور روی خوشی به توافق نشان نداده اند.

همین عبارت، پایه و اساس هجمه های روزهای بعدی را هم تشکیل داد. مخالفان دولت تدبیر و امید به رسانه های رسمی نیز اکتفا نکردند و با استفاده از اتاق فکر و پیاده نظام خود، شبکه های اجتماعی مجازی را هم فعال کردند تا توافق هسته ای را بی اهمیت نشان داده و در نهایت فعالان اقتصادی را نیز به تردید بیندازند.

از همان آغاز، سقوط شاخص ها، با توجه به امید ایجادشده در میان قشرهای مختلف مردمی از جمله فعالان اقتصادی، مشکوک و مهندسی شده به نظر می رسید.

نقشه مخالفان دولت و نقش 500 میلیارد تومان مشکوک

بر اساس تحلیل ها و بررسی های میدانی انجام شده‌، روز سه شنبه یعنی روز توافق هسته ای، نیمی از حجم معامله شده بورس یعنی 500 میلیارد تومان توسط حقوقی ها "کد به کد" شده است. به بیان دیگر، این حجم معامله از یک حقوقی به یک کد حقیقی یا حقوقی دیگر منتقل شده.

وقتی این اقدام با بلوک ها و آورده های 50 و 100 هزار تایی در جهت منفی انجام شود‌، می تواند جو منفی را در بازار ایجاد کند .این اتفاق باعث شد تا جو دلخواه مخالفان دولت در بورس ایجاد شده و بسیاری از دیگر سهامداران نیز در صف فروش قرار گیرند.

نتیجه این اقدام آن است که می توان از جو بورس این گونه برداشت کرد که چون اعتمادی به توافق هسته ای وجود نداشت(!)، حقوقی ها دست به فروش زده اند. حال آنکه واقعیت چیز دیگری است.

نگاهی به معاملات روز بعد، نقشه کثیف طرح ریزی شده را برملا کرد. چرا که در این روز،  حقوقی ها از همان کدهایی که روز قبل به آنها سهام فروخته بودند، سهام خریدند.

به بیان ساده تر، یک معامله در حجمی به اندازه 500 میلیارد تومان در جهت منفی، در روز توافق انجام شد و یک روز بعد، همه سهام آغازگر این معامله، به جای اصلی برگشت!

آمارهایی غیررسمی از اینکه چند درصد سهام بورس در اختیار این گروه خاص قرار دارد، ارائه شده است که همگی آنها سهم مذکور را قابل توجه نشان می دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین