|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۰
کد خبر: ۵۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
یک کارشناس بازار سرمایه، مثبت شدن فضای این بازار را بازتابی از روند مذاکرات هسته ای دانست و گفت: بورس تهران با اعلام اخبار مثبت از مذاکرات، شتاب گرفت و با افزایش قیمت ها و رشد تقاضا مواجه شد.
مهدی مومنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: بازار سرمایه از معدود بازارهایی است که در آن محدودیت دامنه نوسان وجود دارد و این موضوع باعث شده تا طی سالهای اخیر همواره بازاری با دامنه های مثبت و منفی قیمت ها را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل با مثبت شدن روند مذاکرات، میل سهامداران برای خرید افزایش می یابد تا آنها بتوانند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، از رشد سهام بهره مند شده و زیان های خود را جبران کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان آنکه بازار سرمایه از ابتدای تیرماه در فضای انتظاری قرار گرفته و شاخص کل بورس تحت تاثیر این فضا رشد هزار واحدی را تجربه می کند، افزود: بورس زودتر از سایر بازارها به پیشواز اخبار مذاکرات رفته چرا که با مثبت شدن نتایج مذاکرات، تنها بازاری که می تواند رشد خوب، مستمر و مدامی داشته باشد، بازار سرمایه است.

وی با بیان آنکه اصل اقتصاد هم همین است و بازار سرمایه باید نوسانات خاص خود را داشته باشد، افزود: بازار سرمایه طی یک سال گذشته بازاری پرنوسان و شرایط بی اعتمادی و ابهام بر آن حاکم بوده که با مثبت شدن روند مذاکرات، شاخص ها ارتقاء یافته است.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته همه بازارها به نوعی متاثر از نتایج مذاکرات خواهند بود چرا که به لحاظ اقتصادی مشکلات ویژه ای داریم که به خاطر تحریم ها بر اقتصاد ما تحمیل شد و جریان اقتصادی را دچار اشکال کرد و با اینکه بخشی از این اشکال را با ابزار تورم و پول نقدی که داشتیم، پوشش دادیم اما هم اکنون که نقدینگی کم شده، این بیشتر نمود پیدا کرده است.

وی افزود: به همین دلیل در شرایط ابهام، مبادلات در همه بازارها تقریبا به حداقل می رسد، چرا که خریداران و فروشندگان منتظر این هستند که نتایج مذاکرات مشخص و شرایط ابهام برطرف شود.

مومنی در خصوص بازارهای موازی مسکن، طلا، ارز نیز پیش بینی کرد که بازار مسکن ابتدا روان و پررونق می شود اما دوباره رشد آن متوقف شده و به خواب عمیق فرو خواهد رفت. قیمت طلا نیز تحت تاثیر قیمتهای جهانی است اما احتمالا با کاهش همراه خواهد شد و قیمت دلار نیز کمی پایین تر می آید اما در حدود 3 تا 3 هزار و 300 تومان خواهد ماند و با توجه به اینکه نرخ دولتی دلار در حال افزایش است و دولت سعی می کند با افزایش نرخ دولتی، قیمت دلار دولتی را به نرخ آزاد برساند تا موفق به اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز نشود.

لازم به ذکر است؛ ورود مذاکرات هسته ای به دور نهایی در کنار سفر وزیر امور خارجه به همراه رییس سازمان انرژی اتمی و مشاور ارشد رییس جمهوری باعث مثبت شدن فضای بورس و افزایش خوش بینی به انتشار اخبار مثبت از مذاکرات شد.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد نیز با اشاره به پرهیز از رفتار هیجانی در بورس گفت: در حالی بازار سرمایه نسبت به برخی خبرها حساسیت بیشتری نشان می دهد که در این میان با توجه به اینکه بخش عمده فعالان در بازار اشخاص حقیقی و سهامداران خرد بوده و اطلاعات اقتصادی کافی ندارند، بیشتر با این خبرها هیجانی شده و رفتار نادرستی در معاملات روزمره نشان می دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین