کد خبر: ۵۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
مهدی مطهرنیا روز دوشنبه دافزود: توافق وین اساسا نشان دهنده تلاقی خردورزی سیاسی با ژنوم ژئوپلتیک ایران در عرصه آینده نظام بین الملل است.
یک کارشناس روابط بین الملل گفت: یکی از اصول اساسی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان دکترین تعامل سازنده با جهان در سیاست خارجی، توسط دولت یازدهم عملیاتی شد و این یکی از بزرگترین موفقیت ها است.


مهدی مطهرنیا روز دوشنبه دافزود: توافق وین اساسا نشان دهنده تلاقی خردورزی سیاسی با ژنوم ژئوپلتیک ایران در عرصه آینده نظام بین الملل است.

وی ادامه داد: توافقنامه وین نه یک پرونده در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بلکه پرونده در ارتباط با نظم منطقه ای و نظام بین المللی است و بیش از آن که مفاد توافقنامه از اهمیت برخوردار باشد، نفس امضای یک توافق بین ایران و 6 قدرت بزرگ جهانی مطرح است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ایران به واسطه وجود یک تفاهمنامه متکی بر دکترین تعامل سازنده، دریافت که اگر بخواهد آینده خود را در یک مسیر درست و ریل گذاری خردورزانه حرکت دهد باید تصویری مطلوب از آینده ترسیم و راه رسیدن به آن را هموار سازد.

مطهرنیا افزود: اگر چه دولت یازدهم پرچم دار دکترین تعامل سازنده است اما در واقع به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران برمی گردد.

وی ادامه داد: در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران شاهد ایجاد فضایی هستیم که در آن دکترین تعامل سازنده به عنوان اصلی ترین دکترین در ارتباط ایران با نظام بین الملل و در عرصه سیاست خارجی کشور مطرح شده است.

مطهرنیا دیگر دستاورد توافق را وارد شدن ایران به کلوپ جهانی عنوان کرد و گفت: دستاورد بعدی به این معنا است که ایران وارد کلوپ قدرت جهانی شد و دیگر نباید این اشتباه بزرگ تاریخی که ایران خود را بعد از جنگ جهانی دوم با این که پل پیروزی برای متفقین شد اما وارد متفقین نشد، تکرار شود.

وی خاطر نشان کرد: امروز باید پیروزی جهانی را جشن بگیریم چرا که ایران در کلوپ قدرت جهانی می تواند با تعامل سازنده وارد شود و این اصل است.

این کارشناس روابط بین الملل یادآور شد: دستاورد دیگر این است که گفت و گو و گفتمان معطوف به روایت های پاک، صادقانه ، صمیمانه، صریح و صبورانه از طرف تیم دیپلماتیک ایران مطرح شد و توانست با صبوری حد بالای ظریف و همراهانش صلح را برای منطقه و نظام بین المللی به همراه بیاورد.

مطهرنیا افزود: امروز ایران برای ملت های جهان، سفیر صلح، امنیت، آرامش و آسایش خواهد بود که این دستاورد اصلی است.

وی همچنین به بازی برد- برد اشاره کرد و گفت: حال باید بگوییم که در این بین ما امتیازاتی را گرفتیم و امتیازاتی راهم دادیم. بازی برد - برد است. یعنی هر دو طرف میزه مذاکره کننده به اندازه وزن، قدر و منزلت خود توانسته اند به دستاوردهایی دست پیدا کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر نیک بنگریم بالغ بر 50 درصد قدرت جهان هم اکنون آن طرف میز با قدرتی در نظام بین المللی سخن می گویند که از منظر قدرت سخت به هیچ وجه در بین قدرت های بزرگ جهانی مطرح نبوده است و در اندازه گیری قدرت های ملی کشورها به آن توجهی نمی شد.

مطهرنیا اضافه کرد: امروز ایرانی که در این مرتبه بود در برابر 6 قدرت جهانی در یک وضعیت متعادل می نشیند و می تواند حقوق حقه خود را بگیرد و در یک گفت و گوی سازنده، تعاملی را به عمل بیاورد که این تعامل بتواند برای ایران ، منطقه و نظام بین الملل پیام های بسیار صریح و آشکاری داشته باشد که آن ها را بیان کردند. بنابراین از این منظر، توافقنامه وین یک توافقنامه بسیار خوب برای ایران مطرح می شود.

مطهرنیا درباره پاسخ به این سوال که بعد از تغییر ریاست جمهوری آمریکا آیا این توافق نامه ادامه پیدا خواهد کرد و چشم انداز را چگونه می بینید؟ گفت: چشم انداز کار به متن قرارداد، اجرای آن و اراده حکومتی در اجرای آن در دو طرف میزه مذاکره به ویژه در ایران و آمریکا که کنشگران مرکزی هستند، بستگی دارد.

جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 توانستند در مدت 22 ماه مذاکره که به گفته رهبر معظم انقلاب سخت و نفس گیر بود، به جمع بندی برنامه جامع اقدام مشترک دست یابند.

این جمع بندی هم اکنون در ایران و آمریکا در حال طی کردن مسیر قانونی خود برای تصویب است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
جهانشاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
دکتر مطهرنیا در کلاس های که با وی داریم تحلیل ها و پیش بینی های جالب توجهی در خصوص تحولات منطقه دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین