|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
تحقيقات روانشناسان نشان مي دهد سن گرايش به سيگار در بين نوجوانان و جوانان به يازده سال كاهش يافته است.
شفيق پور، روان شناس در مورد گرايش نوجوانان و جوانان به سيگار گفت: اين ناهنجاري در سالهاي اخير با افزايش روبرو بوده و ميانگين سن آن در بين نوجوانان به يازده سال رسيده است.

وي افزود: از عوامل اصلي كه مي توانند باعث گرايش جوانان و نوجوانان به اين ناهنجاري شوند، مي توان به مواردي از جمله: نوجوان با كشيدن سيگار مي خواهد خود را بزرگ و تأثير گذار نشان دهد، وضع نابسامان خانواده و سردرگمي نوجوان و جوان در خانواده به دليل مشكلات و اعتماد به نفس كم كه مهارت نه گفتن در جوان و نوجوان را از بين مي برد، اشاره كرد.



شفيق پور ادامه داد: براي پيشگيري و كنترل اين موضوع سازمان جهاني بهداشت به آموزش سه عامل، مهارت كنترل استرس و اضطراب، افزايش اعتماد به نفس و مهارت حل مسئله به نوجوانان و جوانان تأكيد كرده است و از ديگر راه هاي پيشگيري آموزش در مدارس است كه در كشورهايي مانند مالزي با اين روش در چند سال اخير باعث كاهش اين موضوع بوده اند و مراجعه به روانشناس را هم از عوامل كنترل و جلوگيري آن دانست.

وي خاطرنشان كرد: كه خانواده ها با فرزندان خود به صحبت و گفتگو بپردازند و از دوستي فرزندانشان با افراد سيگاري جلوگيري كنند و آن ها را با خانه هاي سلامت و مراكز آموزشي آشنا كنند تا به اين ناهنجاري دچار نشوند./ ل
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین