|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۵۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
مدیرعامل آبفای روستایی هرمزگان گفت: وضعیت خشکسالی طی سال های اخیر وضعیت تامین آب روستاها را بحرانی کرده است.
عبدالحمید حمزه پور ظهر دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک مدیران حوزه آب استان هرمزگان که در سالن جلسات آبفا شهری هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: استان هرمزگان کمتر از ۲۵ درصد متوسط بارندگی دنیا و کمتر از دو سوم بارندگی کشور را دارد.

وی عنوان کرد: بیش از۹۰ درصد آب شرب و زارعی استان از منابع آب زیرزمینی تامین می شود در حالی که این میزان در کل کشور حدود ۵۲ درصد و در دنیا کمتر از نصف این مقدار است.

حمزه پور تصریح کرد: به دلیل خشکسالی های مکرر و برداشت های بی رویه و با افزایش تعداد و عمق چاهها استفاده غیر فنی و همچنین اسراف بهره برداران از منابع آب زیرزمینی به خصوص در بخش کشاورزی باعث گردیده اکثر قریب به اتفاق دشت های حاصلخیز استان با کاهش شدید سطح آب زیرزمینی و بیلان منفی مواجه شوند.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ روستا از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می شود، خاطرنشان کرد: به علت وضعیت زمین شناختی استان و وجود تعداد ۶۰ گنبد نمکی و دیگر سازه های زمین شناسی آلوده کننده به خصوص در غرب استان منابع آبهای سطحی و زیرزمینی در این منطقه از لحاظ کیفی بسیار نامناسب و عملا غیرقابل شرب است.

وی با اشاره به وجود بیش از شش هزار حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی گفت: عدم انجام عملیات اجرایی مناسب جهت مهار روان آبها و بی توجهی به آبخوان داری در طی سالهای گذشته موجب شده تا بسیاری از روستاها در وضعیت بحرانی قرار بگیرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین