|
|
امروز: پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
پاسخ مراجع به سئوالات شرعی امدادگران
کد خبر: ۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر از رونمایی کتاب استفتائات امداد و نجات از دیدگاه مراجع‌تقلید تحت عنوان «امداد الهی» خبر داد.
پویا حاجیان با اعلام خبر رونمایی از کتاب «استفتائات امداد و نجات از دیدگاه مراجع تقلید»، گفت: جمعیت هلال‌احمر به عنوان یک نهاد امدادرسان و عام‌المنفعه همواره با بهره‌گیری از تعالیم انسانی و الهی دین اسلام در مسیر حمایت از کرامت انسانی و کمک به بهبود زندگی انسان‌ها در چارچوب سیاست‌ها و قوانین جمهوری اسلامی ایران گام برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه تلاش در ایجاد و اشاعه تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها برای ارزش‌های مشترک بشری و تعالیم عالیه انسانی، رسالتی مقدس است که از سوی امدادگران پیگیری می‌شود، گفت: در همین راستا در حین انجام وظایف امدادی و انسان‌دوستانه این جمعیت، مسائل و سئوالات شرعی برای امدادگران و آسیب‌دیدگان به وجود می‌آید. بنابراین بر همین اساس مجموعه سئوالات مطروحه در این زمینه با یک همت جمعی و همکاری حوزه نمایندگی ولی‌فقیه جمع‌آوری شد و در کمیته فقهی متشکل از اساتید فن، تنظیم و برای اخذ پاسخ به محضر مراجع تقلید ارسال شد.

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه این کتاب مجموعه‌ای از فتاوا و نظرات هشت تن از مراجعه عالی‌قدر جهان تشیع است، گفت: سئوالات در حوزه‌های مختلف مربوط به امداد و نجات است به گونه‌ای که در این کتاب بخش‌هایی همچون احکام نجات، احکام اموات، احکام اموال، احکام نماز، احکام روزه در زمان امدادرسانی مورد پاسخ قرار گرفته است.

حاجیان با بیان اینکه به عنوان مثال در یکی از این سئوالات از مراجع تقلید پرسیده شده که امدادگر زن پس از نجات کودک زیر یکسال از زیرآوار به ناچار اقدام به شیر دادن می‌کند؛ حکم شیردهی او چیست؟ گفت: در پاسخ به این سئوال آیت‌الله العظمی خامنه‌ای عنوان داشتند که «فی نفسه جایز است»، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پاسخ دادند که «اشکالی ندارد»، آیت‌الله العظمی سبحانی عنوان داشتند: «با حفظ شرایط، مادر رضایی او می‌شود».

وی افزود: در این کتاب سعی شده تا به سئوالات امدادگران همچون حکم اموال پیدا شده در محل حادثه، حکم طلا و زیورآلات جانباختگان بدون خانواده، نماز امدادگر در زمان ماموریت، ضعف امدادگر روزه‌دار، اولویت امدادرسانی، اولویت نجات، تلاش‌ برای یافتن خانواده گمشده،‌ استفاده از اموال فوت‌شدگان در کمک به مجروحان، احترام به قرآن و ... پاسخ داده شود.

به گفته حاجیان، در این کتاب مراجع تقلیدی همچون حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب اسلامی)، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت‌الله العظمی سبحانی، آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی، آیت‌الله العظمی سیستانی و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ‌هایی در مورد سئوالات امدادگران داشتند که یکی از نکات مورد توجه آن است که رهبر انقلاب اسلامی به تمامی سئوالات مطرح شده امدادگران پاسخ داده‌اند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین