کد خبر: ۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
نویسندگان: شهرام گیل‌آبادی و سیدرحیم تیموری ناشر: نگارش شرق (معاونت اطلاع‌رسانی و پژوهش دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام)
کتاب «عصر بی‌سرزمین» جستاری است بر دیپلماسی رسانه‌ای و روندپژوهی تحولات شبکه‌های بین‌المللی که در چهار فصل تدوین شده است: فصل اول شامل بحث مقدماتی از تاریخچه دیپلماسی رسانه‌ای و بررسی مفاهیم و رویکردها و نظریه‌ها در این حوزه است که سعی در تجمیع دیدگاه‌های مختف و آراء صاحبنظران درباره ساحت‌های مختلف رابطه رسانه و سیاست دارد.

فصل دوم این کتاب به بررسی روند عام تحولات شبکه‌های بین‌المللی در چارچوب دیپلماسی رسانه‌ای می‌پردازد که هدف از آن تعیین جوانب و چارچوب‌های عمل شبکه‌ها در گستره سیاست فرهنگی کشورهای متبوع خود است.

نویسندگان این کتاب معتقدند شبکه‌های بین‌المللی به خوبی از امکانات مختلف رسانه‌ای خود از جمله وب‌سایت، رادیو، تلویزیون، فضای سایبری، فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی در قالب یک چرخه رسانه‌ای کارآمد بهره می‌برند تا اهداف سیاست خارجی خود را عملیاتی کنند.

نگاهی تطبیقی به مباحث مطرح شده در فصل سوم کتاب، مبین این موضوع است که الزامات سیاست فرهنگی هر کشور چارچوب عامی است که اهداف فرهنگی ـ رسانه‌ای، درون آن شکل می‌گیرند. حتی می‌توان ادعا کرد برآیند فعالیت شبکه‌های بین‌المللی به عنوان اهرم سیاسی عملیاتی کردن دیپلماسی رسانه‌ای، به فرهنگ برمی‌گردد که چنین امری برآمده از تعامل بین‌المللی تحولات فرهنگی و رسانه‌ای است.

علاوه بر قابلیت رسانه‌ها در چارچوب اولویت‌های سیاست فرهنگی و دستیابی به اهداف مطرح شده، شبکه‌های بین‌المللی با توجه به دامنه مخاطبان و فعالیت مطابق با اسلوب دیپلماسی رسانه‌ای، توانایی‌های شگفت‌انگیز دیگری نیز پیدا کرده‌اند.

این رسانه‌ها به نسبت همنوایی و درک اقتضائات دنیای مدرن و تغییرات معاصر، می‌توانند سرعت تحولات و انقلاب‌های منطقه‌ای و جهانی را افزایش دهند و بر سرنوشت جوامع انسانی تاثیرگذار باشند. تبیین نظری نقش رسانه‌ها در تحولات منطقه‌ای و سایر موارد مذکور، موضوع فصل چهارم کتاب است.

این کتاب می‌کوشد از راه بررسی روندهای عام تعدادی از رسانه‌های بین‌المللی در چارچوب دیپلماسی رسانه‌ای، با ارائه شواهدی، ادعای خود را که همانا تبدیل این رسانه‌ها به کارگزاران اصلی سیاست‌های فرهنگی کشور متبوع خود است، ثابت کند.

در بخشی از کتاب «عصر بی‌سرزمین» می‌خوانیم:


«از اهرم‌های اصلی دیپلماسی رسانه‌ای، استفاده از رسانه‌های جهانی است. این رسانه‌ها در چارچوب سیاست‌های فرهنگی برآمده از مناسبات جامعه اطلاعاتی عمل می‌کنند. از ویژگی‌های این جوامع، داشتن دانش و اطلاعات در فعالیت‌های است. در نظر گرفتن ابعاد جهانی شدن فرهنگ در برنامه‌های رسانه‌ای و اهمیت دادن به سیاست‌، تکثر جامعه و جنبش‌های اجتماعی و گروه‌های منزلتی، از اهداف رسانه‌ای و فرهنگی این کشور است. این موضوعات تضارب افکار و فرهنگ‌های مهاجم را برای تهی‌انگاری جوامع و رسیدن به سرگشتگی فرهنگی پیش افکنی می‌کنند که این حرکت، انگاره‌ای نوظهور برای عصری در عصر بی‌سرزمینی است.»

این كتاب 160 صفحه‌ای در تیراژ 1500 نسخه و با بهای 5900 تومان از سوی نگارش شرق وابسته به معاونت اطلاع‌رسانی و پژوهش دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده است.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین