|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۴۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
این‌گونه برخورد ایالات‌متحده‌ آمریکا با گزاره‌ای که گفته می‌شود «اعراب وابسته به آمریکا هستند و آمریکا همواره از اعراب حمایت می‌کند»، دیگرچندان سازگار نیست.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم مهدی مطهرنیا نوشت:
 
پرونده هسته‌‌ای ایران از قدرت بسیار بالایی برای تأثیرگذاری در نظام بین‌الملل برخوردار است. امروز دیگر هر تحلیلگری بر این نکته پافشاری می‌کند که پرونده هسته‌ای ایران دیگر مربوط به خاورمیانه نیست بلکه پرونده‌ای است که به آینده‌ نظام بین‌الملل شکل و محتوای تازه‌ای خواهد بخشید. با توجه به این معنا، حل‌وفصل پرونده هسته‌ای یا احیاناً سناریوی دیپلماسی هسته‌ای بین ایران و 1+5 می‌تواند پژواک‌ها و انعکاس‌های بسیار فراوانی را در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کند و زمینه‌پرور یک فضای متفاوت از امروز شود. پس مخرج مشترک آن چیزی که امروز در باب پرونده‌ هسته‌ای وجود دارد اثرگذاری آن در ابعاد بین‌المللی است. چه، این پرونده از طریق دیپلماتیک به یک توافق جامع برسد و چه نرسد، منطقه باید آماده‌ تغییر و تحولات عظیم باشد. اینجاست که موضع‌‌گیری کشورهای عربی معنادار می‌شود. این‌گونه برخورد ایالات‌متحده‌ آمریکا با گزاره‌ای که گفته می‌شود «اعراب وابسته به آمریکا هستند و آمریکا همواره از اعراب حمایت می‌کند»،  دیگرچندان سازگار نیست. امروز شاهد شکاف عمده‌ای بین اعراب و ایالات متحده هستیم و این نگرانی وجود دارد که با سیگنال‌های موجود و رسیدن به توافقنامه‌ هسته‌ای پیش از عدم رسیدن به یک توافق‌ جامع و شکست مذاکرات، بعضی از دولت‌های عربی که مدعی محوریت جهان عرب هستند، شکست فاحش خود را باید بپذیرند و حتی هزینه‌های گزافی را برای آینده در منطقه بپردازند. از این‌‌روست که می‌بینیم نوع برخورد بعضی از کشورهای عربی با نشست کمپ‌دیوید همراه با نگرانی است.

امروز دلواپسی‌های موجود در کاخ‌های سلطنتی کشورهای عربی از آن‌ جهت است که این دریافت حاصل آمده که ایران به‌عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای در ابعاد جهانی درحال حرکت است و تلاش می‌کند در نظم منطقه‌ای آینده، نظام بین‌الملل را با خود همراه سازد ودر نتیجه زمینه‌های مخالفت با ایالات‌متحده‌ آمریکا در منطقه را شکل دهد. لذا کمپ‌دیوید هسته‌ای و مواضعی که از ناحیه‌ اعراب شرکت‌کننده در آن از امروز  قابل مشاهده است محصول دلنگرانی‌های موجود در پایتخت‌های کشورهای عربی برای آینده‌ نظام منطقه‌ای است. آینده‌ای که می‌تواند در ارتباط با شکل دادن به نظام بین‌الملل و مطرح‌شدن خلیج‌فارس و فلات ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین جغرافیاهای شکل‌دهی به نظام منطقه‌ای روایت شود و نگرانی‌های فزاینده‌ای را در کشورهای عربی ایجاد کند که بازتاب آن در عدم استقبال سلسله‌مراتب قدرت و برخورد با نشست کمپ دیوید هسته‌ای قابل مشاهده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
2
تبارک الله.


(قابل توجّه جناب آقای دکتر صادق زیباکلام)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین