|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
»
کد خبر: ۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
در آخرین ساعات شب گذشته جمعی از زندانیان امنیتی آزاد شدند، این آزادی علاوه بر این که مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفت و از آن با عنوان وزیدن نسیم اعتدال نام برده شد، مورد توجه گسترده رسانه‌های بین‌المللی نیز قرار گرفته است.
در آخرين ساعات شب گذشته، دست‌كم 16 نفر از زندانيان سياسي از زندان اوين و رجايي‌شهر آزاد شدند. اين واقعه در حالي رخ داد كه پيش از اين زمزمه‌هايي درخصوص تشكيل كارگروهي براي تصميم‌گيري درخصوص زندانيان حوادث پس از انتخابات شنيده مي‌شد. فيض‌الله عرب سرخي، محسن امين‌زاده، عيسي سحرخيز، ميرطاهر موسوي، نسرين ستوده، مهسا امرآبادي، محبوبه كرمي، محمدعلي ولايتي، مريم جليلي، ميترا رحمتي، فرح واضحان، ژيلا مكوندي، صغري غلام‌نژاد، كفايت ملك‌محمدي، حسين زريني و ابراهيم بابايي زيدي آزادشدگان هستند. برخي منابع نیز از احتمال آزادي تعداد ديگري از زندانيان سخن گفته‌اند.

روزنامه آرمان نزدیک‌ترین روزنامه به هاشمی رفسنجانی، این اتفاق را وزیدن نسیم اعتدال نامیده و نوشته است: «آزادی افرادی که پس از اتفاقات سال88 بازداشت شده بودند یکی از مطالبات خانواده‌های آنها از دولت تدبیر و امید بود که دولتمردان اگرچه در مصاحبه‌های خود پاسخ شفافی به این خواسته‌ها نمی‌دادند اما از لبخندهایشان مشخص بود که در فکر تحقق این خواسته هستند. در نشست خبری حسن روحانی وضعیت زندانیان سیاسی سوالی بود که پرسیده شد و او اینچنین پاسخ داد: مساله سیاسیونی که مورد اشاره قرار گرفتند و رفع مشکلات آنان نیاز به اجماع ملی و مذاکره با سه قوه است و ما هنوز دولت تشکیل نداده‌ایم اما دولت که تشکیل شد مذاکراتی با قوای دیگر خواهیم داشت و اینگونه مسائل را دنبال می‌کنیم.»

از سوی دیگر، این خبر به سرعت مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت و تحلیل‌هایی در مورد چرایی آن ارائه شده است.

ال مانیتور در این باره نوشته است که به نظر می‌رسد آزادی این افراد با اولین حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان شده است. سفرهای محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین ایران در سپتامبر هر سال نیز با خبرهای مشابهی همراه بود. پیش از او نیز، سید محمد خاتمی در سفر خود در سال 1998 به نیویورک اظهارات متفاوتی در مورد فتوای قتل سلمان رشدی بر زبان آورد.

هاله اسفندیاری که در سال 2007، به اتهام جاسوسی دستگیر شد و بعد از چهار ماه در آستانه سفر احمدی‌نژاد به نیویورک آزاد شد، به ال مانیتور گفته است که این خبر می‌تواند به روحانی کمک کند که با پرسش‌های کمتری در این مورد مواجه شود.

ال مانیتور سپس به تاریخچه این موضوع در جریان مبارزات انتخاباتی 1392 و نظرات رئیس جمهور در این باره پرداخته است و به نقشی که شاید علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ممکن است در ادامه این روند ایفا کند اشاره کرده است.
منبع: تابناک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین