|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۴۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
وضعیت مجلس نمایندگان چندان روشن نیست چراکه اعلام شده 105نفر ازحزب دموکرات با این لایحه مخالف هستند اما اگراین طرح درمجلس نمایندگان و درمجموعه کنگره به تصویب برسد با خواست غیرمستقیم اوباما صورت گرفته است.
 روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم علی بیگدلی نوشت:
 
 
طرح نظارت بر توافقنامه هسته‌ای با ایران با اکثریت تقریبا مطلق کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید؛ این طرح حکایت از آن دارد که دولت آمریکا حداقل 10روز بعد از امضای توافق با ایران باید قرارداد را در اختیار مجلس سنا قرار دهد. مجلس سنا درآمریکا وظیفه پرداختن به سیاست خارجی را دارد و به همین دلیل طرح اولیه درکمیسیون روابط خارجی این مجلس تهیه شده است. مطابق همین روند، قرارداد هسته‌ای میان ایران و آمریکا باید بین یک هفته تا 10روز دراختیار کنگره قرار گیرد و کنگره نظرات خود را اگر در قرارداد یافت، آنگاه توافق هسته‌ای را تائید خواهد کرد. درغیر این صورت دولت را مجاب خواهد کرد که نظرات مدنظر سنا درقرارداد بگنجاند. این طرح از کمیسیون روابط به صحن سنا آورده شده و سنا به اتفاق آرا آن را به تصویب رسانده و برای مجلس نمایندگان ارسال کرده است که مجلس نمایندگان  نیز قصد دارد این  قانون را بررسی کند.

وضعیت مجلس نمایندگان چندان روشن نیست چراکه اعلام شده  105نفر ازحزب دموکرات با این لایحه مخالف هستند اما اگراین طرح درمجلس نمایندگان و درمجموعه کنگره به تصویب برسد با خواست غیرمستقیم اوباما صورت گرفته است. باید درنظر داشت که اوباما دراین کار مقداری نرمش نشان داد تا مانع خشم تندروهای آمریکایی شود بنابراین با مطرح کردن این مورد به میزانی حرارت تندروهای کنگره فرو خواهد نشست و به آن مرحله نخواهد رسید که آقای اوباما ازحق وتو خود استفاده کند. اگر فرض بر این گذاشته شود که مجلس نمایندگان این طرح را تصویب کند، طرح به کاخ سفید خواهد رفت و رئیس‌جمهور باید این طرح را امضا کند تا به صورت یک قانون درآید. بنابراین توافق که بین ایران و1+5 نهایی می‌شود باید به گنگره برود و درصورت اینکه نقطه‌نظرات کنگره تامین شده باشد آنگاه کنگره با لغو تحریم‌ها موافقت خواهد کرد و اگراین نقطه نظرات درنظر گرفته نشود مجددا توافقنامه را باز خواهد گرداند. دراین میان آنچه باعث نگرانی است؛ مسئله سرزدن بدون اطلاع قبلی به سایت‌هاست که ایران این مورد را نخواهد پذیرفت چراکه در متن موافقتنامه سوم آذر 1392 به آن اشاره نشده است. کنگره اعتقاد دارد هر جایی که بازرسان آژانس تشخیص دهند باید مورد بازدید سرزده قرار گیرد.

ایران نیزاعلام کرده است که این موضوع با اصول امنیت ملی کشورش تداخل دارد و این مورد را نخواهد پذیرفت. درباره لغو تحریم‌ها نیز باید گفت چهار نوع تحریم علیه ایران تصویب شده است که دو مورد از آن یعنی تحریم‌های بانک و نفتی با اختیار کنگره آمریکا قابل لغو شدن است و اگر کنگره موافقت نکند این تحریم‌ها لغو نخواهد شد. ازسوی دیگرمقامات ارشد ایران اعلام کرده‌اند که درلحظه توافق، باید تحریم‌ها لغو شود. آمریکایی‌ها می‌گویند لغو یکجای تحریم‌ها درتوافقنامه سوم آذر نیامده و همچنین درتوافقنامه لوزان ذکر نشده است. آمریکایی‌ها می‌گویند درسوم تیرماه قرارداد جامع را با ایران امضا خواهیم کرد و به میزان راستی‌آزمایی از ایران تحریم‌ها را لغو خواهند کرد. نقطه اصلی درعملیاتی شدن لغو تحریم‌ها همین مورد است. طرف ایرانی می‌گوید که برای لغو یکباره تحریم‌ها با مقامات آمریکایی به توافق رسیده‌ایم که باید گفت این ادعا چندان حقوقی نیست و ما امیدوار هستیم یک نوع نرمش از طرف آمریکا تا سوم تیرماه اعمال شود.  


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین