کد خبر: ۴۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
این وزیر دولت با بیان اینکه فقط 20 میلیون لیتر در حوزه قاچاق سوخت آمار وجود دارد، گفت: در حوزه قاچاق کالا براساس برآوردهای درست و دقیق حدود 20 تا 25 میلیون دلار در کشور سالانه از این محل آسیب می‌بینیم.
ابراهیم بهشتی _وزیر کشور که برای توضیح درباره پول‌های کثیف به صحن علنی مجلس آمده بود، به چند نمونه از پرونده‌های قاچاق مواد مخدر، واردات خودرو، قاچاق کالا و اقدامات غیرقانونی چندین هزار شرکت اشاره کرد. به گزارش «ایران»، عبدالرضا رحمانی فضلی در سخنان خود گفت: تخمین‌های جهانی نشان می‌دهد یک تریلیون دلار در سال مشمول شست‌و‌شوی پول قرار می‌گیرد که معادل 6/1 درصد تولید ناخالص امریکاست. بر اساس برآورد دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل در سال 2005 امریکا حدود 350 میلیارد دلار، آسیا و اقیانوسیه 292 میلیارد دلار و اروپا 241 میلیارد دلار  پولشویی داشته است. وزیر کشور با اشاره به اینکه 3 میلیارد دلار از طریق مواد مخدر وارد عرصه اقتصادی کشورمان شده است، افزود: در 3 ماه اخیر با کیسی مواجه شدیم که فردی 35 ساله بود با 5 کلاس سواد که در عرض 2 سال 200 تن  مواد مخدر جابه‌جا کرده است و 2 هزار و 300 میلیارد تومان پول در حساب‌هایش چرخانده است، حساب‌هایی که مربوط به خودش هم نبوده است. وی ادامه داد:  برای اولین بار در طول تاریخ کشورمان در حوزه مبارزه با پولشویی در شبکه‌ بانکی پرس‌و‌جو کردیم و با بررسی‌هایی که به عمل آمد، در نهایت به بیش از2 هزار شماره حساب رسیدیم که همه با هم مرتبط بودند. افرادی که در حوزه‌های مختلف کشوری و لشکری حق حساب دادند.

واردات غیرقانونی خودرو در کمیته امداد

این وزیر دولت با بیان اینکه فقط 20 میلیون لیتر در حوزه قاچاق سوخت آمار وجود دارد، گفت: در حوزه قاچاق کالا براساس برآوردهای درست و دقیق حدود 20 تا 25 میلیون دلار در کشور سالانه از این محل آسیب می‌بینیم. پولی که وارد عرصه‌ پولشویی می‌شود، می‌تواند اقتصادمان را دچار اشکال کند. وی افزود: در 10 سال 487 پرونده را در قوه قضائیه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد 6 هزار میلیارد تومان است که در نوبت بعدی تقاضای رسیدگی مجدد، این مبلغ  به کمتر از یک درصد رسید. به گفته وی، رقم‌هایی در حدود 30 تا 50 میلیارد  هم  در ارتباط با  داروهایی است که از طریق غیر گمرک وارد کشور می‌شود. وزیر کشور در بخشی از سخنان خود اظهار کرد:‌ حتی در کمیته امداد، بیش از 100 نفر 27 هزار خودروی لوکس در حدود 20 میلیارد وارد کشور کردند که متأسفانه در اینجا از حقوق مستضعفین سوءاستفاده شده است.
رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود گفت: ما در یکی از جزایر 9 هزار و 570 شرکت  داریم که دو هزار و 814 شرکت فقط با یک آدرس به ثبت رسیده است. همچنین کد پستی 99 درصد شرکت‌های ثبت‌شده در این جزیره یک رقم واحد بوده است و این باعث فرار مالیاتی معادل 20 میلیارد دلار شده است. وزیر کشور با یادآوری موردی که چند سال قبل با هزینه کردن مبالغ زیاد می‌خواست چهره مسئولان و نمایندگان را لکه‌دار کند، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: آیا به روند هزینه‌های مربوط به انتخابات در کشور نظارت می‌شود؟ آیا قدرتمندان و سودجویان به دنبال سوءاستفاده نیستند؟

پول‌های قاچاق با اشرار و تروریست‌ها ارتباط دارد

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور را بی انضباطی مالی خواند و گفت: ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که کل درآمدها و هزینه‌های کشور چقدر است، همان طور که پیش از این هم ‌گفتم، ما باید به صورت جدی تمام منابع مالی و هزینه‌های کشور را به صورت واحد و یکپارچه نه به عنوان یک مسأله دولتی بلکه به عنوان یک مسأله حاکمیتی؛ نحوه گردش و چرخش آنها را مشخص کنیم و نظارت عالیه‌ای بر تمام امور داشته باشیم.

وی با اشاره به سخنان قبلی خود در جمع فرماندهان مبارزه با موادمخدر درخصوص  آثار و عواقب امنیتی قاچاق و درآمدهای ناشی از آن گفت:  امروز برای ما مسجل است پول‌های قاچاق و قاچاقچیان با اشرار و تروریست‌ها ارتباط دارند و این موضوع را ما برای اولین بار امسال در سازمان ملل نیز مطرح کردیم و برای آنها نیز این مسأله جالب بود و مصادیق خود را در این خصوص به آنها ارائه کردیم. وی با بیان اینکه اگر ما قاچاق و منابع ناشی از قاچاق را کنترل نکنیم حتماً گروه‌های افراطی و تروریستی از این مسأله استفاده می‌‌کنند، افزود: در حوزه اقتصادی نیز من این مثال را مطرح کردم که پول‌هایی که ناشی از قاچاق است می‌‌تواند در اقتصاد کشور ضررهای بسیار زیادی وارد کند و رقابت را دچار اشکال کرده و انحصار ایجاد کند و در نهایت فرار سرمایه‌ها را از کشور در پی داشته باشد.

رحمانی فضلی تأثیرات پدیده قاچاق مواد مخدر در حوزه اجتماعی را یک میلیون و 500 هزار نفر معتاد در کشور دانست که با احتساب خانواده‌هایشان جمعیتی 5/5 تا 6 میلیون نفر را شامل می‌شوند که مواردی همچون طلاق، بزهکاری، سرقت و قتل ناشی از این مسأله است. رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: در حوزه سیاسی این مسأله را مطرح کردم که اگر ما مراقب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که به دنبال پول‌های کثیف هستند محتاج به حامی بوده و حامی خود را در حوزه قدرت جست‌وجو می‌کنند و اگر هشیار نباشیم امکان دارد تا این افراد از طرق مختلف در حوزه سیاسی منجمله از طریق انتقال قدرت که این امر در قالب انتخابات صورت می‌گیرد، اعمال نظر و اعمال نفوذ داشته باشند. رحمانی فضلی با اشاره به نزدیک بودن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: ما در شرایطی که به انتخابات نزدیک می‌شویم باید برای ایجاد اطمینان بیشتر به مردم از طریق لایحه یا طرح، قانونی را بگذرانیم تا منشأ تمامی هزینه‌های انتخاباتی مشخص و قابل نظارت باشد و نشان دهیم ما خود دستمال پاکی هستیم چراکه شیشه‌های کثیف را باید با دستمال پاک تمیز کرد.

عذرخواهی رحمانی فضلی از نمایندگان

وزیر کشور در بخشی از سخنانش تأکید کرد که صحبت‌های وی  درباره پول‌های کثیف، مورد تحریف قرار گرفته است و برخی از رسانه‌ها به آن دامن زدند. در این خصوص ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت، از وی درخواست کرد توضیح دهد اما وی بیان داشت که با توجه به اینکه صحبت‌هایش تحریف شده چه حرفی می‌تواند داشته باشد و باید قوه قضائیه در این زمینه صحبت کند. با توجه به اصراری که در جلسه وجود داشت، وی درخواست کرد تا اسلایدی که برای ارائه گزارش در موضوع جلسه آماده شده بود، به نمایش درآید و وی با اشاره به آنها به سخنان خود ادامه دهد. اما ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: این جلسه، اقتضای طرح این مباحث را ندارد و باید در جلسات دیگری مورد رسیدگی قرار گیرد. رحمانی فضلی  نیز به سخنان خود ادامه داد و در پایان حجت‌الاسلام ابوترابی به وی گفت که از نمایندگان عذرخواهی کند. رحمانی فضلی هم اظهار کرد که به دلیل انتشار بد مطالبم؛ اگر شما ناراحت شده‌اید، عذرخواهی کنم. هنگامی که صحبت‌های وزیر کشور به پایان رسید، تعداد زیادی از نمایندگان دور وی جمع شده بودند که در این هنگام روح‌الله حسینیان نماینده تهران با صدای بلندتری با رحمانی فضلی صحبت می‌کرد و سایر نمایندگان نیز انتقادهایی را خطاب به  وزیر مطرح کردند و  نهایتاً با پادرمیانی نمایندگان مباحث به پایان رسید و وزیر کشور جلسه مجلس را ترک کرد.

«حاشیه‌هایی فراتر از متن» شاید بهترین عنوان برای جلسه دیروز مجلس باشد. جلسه‌ای که وزیر کشور برای توضیح درباره «پول‌های کثیف» به صحن علنی بهارستان آمده بود. واکنش‌های چند هفته‌ای موافقان و مخالفان این موضوع و حساسیت‌های افکار عمومی نسبت به پرونده‌های فساد و انتظار آنها برای شنیدن مصداق‌هایی از پول‌های کثیف و هزینه کردن این پول‌ها در حوزه سیاست و انتخابات، اهمیت این سوژه را دوچندان کرده بود.

بر همین اساس، در کنار افکار عمومی و رسانه‌ها برخی از نمایندگان مجلس هم با استقبال از حضور رحمانی فضلی در بهارستان، امیدوار بودند وی باید با شفاف‌سازی موضوع، پشت پرده ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست و انتخابات را روشن کند.

این حساسیت بخصوص زمانی بیشتر شد که علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در یکی از جلسات علنی نسبت به هشدار وزیر کشور واکنش نشان داد و خواستار ارائه اسناد و مدارک در این ارتباط شد. در پی این واکنش، رحمانی فضلی هم برای حضور در مجلس و بعد برای اعلام اسناد و مدارک مربوط به پول‌های کثیف اعلام آمادگی کرد.

دیروز البته لاریجانی به هنگام اعلام نخستین دستور کار مجلس غایب بود و در غیبت توجه برانگیز وی، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ریاست جلسه را عهده‌دار بود و از رحمانی فضلی دعوت کرد برای توضیحات خود پشت تریبون برود. همان بخش آغازین سخنان وزیر کشور، مشخص کرد که ورود به حوزه مصادیق ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست و انتخابات، هدف او نیست و ترجیح می‌دهد پیامدهای پول‌های کثیف در عرصه اقتصاد و نیز پولشویی و تبعات هشداردهنده آن برای اقتصاد کشور را موضوع بحث قرار دهد. رحمانی فضلی چندین بار گفت که رسانه‌ها با انعکاس نادرست سخنانش و بر اساس گرایش سیاسی و سلیقه خود، به گونه‌ای القا کرده‌اند که گردش پول‌های قاچاق مواد مخدر یا اصطلاحاً پول‌های کثیف وارد عرصه انتخابات و سیاست شده‌اند. او توضیحات 3 اسفندماه سال گذشته (دقیقاً فردای روزی که برای نخستین بار صحبت از پول‌های کثیف شده بود) ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره سخنان وزیر کشور در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر را شاهد آورد تا اثبات کند او در آن جلسه فقط نسبت به خطر ورود «احتمالی» این قبیل پول‌ها به حوزه سیاست و قدرت و انتخابات هشدار داده است.

تقاضای رئیس جلسه از رحمانی فضلی

وزیر کشور بعد از سلام و عیلک و اظهار خرسندی از حضور در جمع نمایندگان، سخن گفتن درباره پولشویی را به عنوان یکی از معضلات اساسی نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای دنیا شروع کرد. این ورودی و آن توضیح ابتدایی درباره انعکاس نادرست سخنان وزیر در رسانه‌ها، همهمه‌ها و اعتراضات نمایندگان را در پی داشت. چند دقیقه‌ای از سخنان رحمانی فضلی نگذشته بود که ابتدا حمید رسایی به همراه سید حسین نقوی نمایندگان تهران و ورامین یادداشتی را به حجت‌الاسلام ابوترابی فرد رئیس جلسه دادند.

رسایی البته متن یادداشتش را به عکاسان نشان داد که روی آن نوشته بود: «بسمه‌تعالی جناب آقای ابوترابی‌فرد لطفا بفرمایید آقای وزیر درباره پول‌های کثیف در انتخابات کلی‌گویی نکند، دشمن به اندازه کافی از سخنان ایشان سوءاستفاده کرده است».

چند لحظه بعد، نماینده آنان به همراه چند نفر دیگر از نمایندگان همچون بهروز نعمتی نماینده اسدآباد به نشانه اعتراض «دو دو» کردند. صدای اعتراض نمایندگان؛ بیشتر و بلندتر شد تا اینکه ابوترابی فرد صحبت‌های وزیر را قطع کرد و توضیح داد: «همه می‌دانند پول‌های کثیف در اقتصاد کشور وجود دارد و یک نمونه بارز آن قاچاق سوخت است. اما سؤال و دغدغه نمایندگان با توجه به آنچه رسانه‌ها درباره سخنان وزیر کشور منتشر کرده‌اند، توضیح درباره پول‌های کثیفی است که به عرصه سیاست و انتخابات و مشخصاً انتخابات مجلس ورود کرده است.»

رئیس جلسه از رحمانی فضلی خواست که در این باره مدارک و اسنادی اگر دارد با ذکر مثال و نام ارائه کند. او سوگند یاد کرد که این دغدغه نمایندگان است و مجلس در برخورد با پول‌های کثیفی که به سیاست ورود کرده باشد، عزم جدی دارد. ابوترابی فرد از رحمانی فضلی خواهش کرد که بدون چشمپوشی، کم‌ترین حضور پول‌های کثیف در سیاست و بویژه در قوه مقننه را تشریح کند. این سخنان نایب رئیس مجلس که با جدیت هم بیان می‌شد با استقبال و «احسنت احسنت» پیاپی تعداد زیادی از نمایندگان همراه شد.

جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی

میهمان بهارستان اما دوباره یادآوری کرد آنچه او بیان کرده، هشدار درباره احتمال ورود این پول‌ها به عرصه سیاست و انتخابات بوده است. اما این توضیح، از نظر گروهی از نمایندگان قانع کننده نبود و دوباره همهمه‌ها بلند شد. ابوترابی فرد از نمایندگان خواست اجازه دهند وزیر سخنانش را بیان کند. در ادامه وزیر کشور با لحنی جدی‌تر و صدایی بلندتر، از نمایندگان گلایه کرد که چطور انتظار دارید درباره مسأله‌ای که اصلاً مطرح نکرده، توضیح دهد؟ رحمانی فضلی پرسید که انتظار دارید من وارد جنگ روانی شوم که رسانه‌های داخلی و خارجی با انعکاس نادرست سخنانم ایجاد کرده‌اند؟ او ادامه داد: گلایه من از نمایندگانی است که با وجود توضیحات صریح من، فریب رسانه‌ها را خوردند به گونه‌ای که یک عده در این ماجرا طرفدار این مسأله شدند و عده‌ای هم موضوع پول‌های کثیف را به خود گرفتند.

او در ادامه پاور پوینت‌هایی را به نمایش گذاشت که اطلاعاتی درباره دو شبکه قاچاق مواد مخدر می‌داد. رحمانی از همراه خود که یکی از افسران انتظامی بود، خواست درباره این اطلاعات توضیح دهد. افسر انتظامی وقتی پشت تریبون قرار گرفت، ابتدا توضیح داد که در جلسه فرماندهان مبارزه با مواد مخدر که برای نخستین بار صحبت از پول‌های کثیف شده، وزیر کشور فقط نسبت به ورود احتمالی این پول‌ها به عرصه سیاست هشدار داده است. به این ترتیب، همراه رحمانی فضلی، به درستی سخنان او مهر تأیید زد. البته حضور این همراه وزیر کشور هم محل اختلاف شد. با وجود آنکه ابوترابی فرد اجازه داده بود چند دقیقه‌ای درباره «پاور پوینت»‌ها توضیح دهد اما اعتراض برخی نمایندگان از جمله غلامرضا کاتب باعث شد که از ادامه سخنان او ممانعت شود. رفت و آمدهای نمایندگان به جایگاه هیأت رئیسه در طول سخنرانی وزیر کشور ادامه داشت، نمایندگانی همچون غلامرضا مصباحی مقدم، حسین مظفر، اسماعیل کوثری و... با اعضای هیأت رئیسه و بخصوص ابوترابی فرد صحبت کردند.

حاشیه های پس از نطق

رحمانی فضلی از جایگاه ویژه که پایین آمد، جمع 30-20 نفره‌ای از نمایندگان دور او حلقه زدند. بهروز نعمتی، حاجی دلیگانی، احمد بخشایشی و محمد بیاتیان و... بدون توجه به درخواست‌های مکرر رئیس جلسه برای نشستن بر سر جای خود، همچنان سرگرم گپ و گفت با وزیر کشور بودند. در همین اثنا بگو مگویی هم بین حسینیان و ایرج ندیمی نماینده لاهیجان پیش آمد. ندیمی در این باره به خبرنگار ایران گفت: «من به برخی معترضان وزیر کشور گفتم وقتی خودشان می‌گویند من چنین ادعایی نداشتم و فقط نسبت به ورود این پول‌ها به عرصه سیاست هشدار داده‌ام، چرا بحث را دنبال می‌کنید.»

گفت‌وگوهای این جمع چند نفره 7-6 دقیقه‌ای ادامه داشت تا اینکه بالاخره وزیر کشور صحن علنی را ترک کرد. رحمانی فضلی که صحن علنی را ترک کرد، لبخند رضایت را می‌شد در چهره و لب‌های برخی نمایندگان منتقد دولت همچون حمید رسایی، حسین نقوی، حاجی دلیگانی و امیرآبادی و... دید.
جلسه غیرعلنی می‌شد؛ بهتر بود

وزیر کشور در بخشی از سخنانش اشاره داشت که در نامه به هیأت رئیسه مجلس تقاضای حضور در جلسه غیرعلنی را داشته اما تصمیم هیأت رئیسه حضور در جلسه علنی بوده است. با توجه به اعلام قبلی وی مبنی بر ارائه مدارک و اسناد پول‌های کثیف در مجلس، برخی نمایندگان مجلس معتقد بودند که این جلسه باید به صورت غیرعلنی برگزار می شد. چنانچه محمد باقری، نماینده بناب به «ایران» گفت: موضوع به این مهمی باید در جلسه غیرعلنی مطرح می‌شد. به اعتقاد وی، هیأت رئیسه در این موضوع کوتاهی کرده و لذا وزیر کشور هم مجبور به خودسانسوری شده است. باقری البته تأکید دارد که اصل هشدار وزیر کشور درخصوص ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست و قدرت؛ نه تنها درست، بلکه ضروری بود و در حکم تلنگری است به دولت، مجلس و دستگاه قضایی که هزینه کرد‌های تبلیغات انتخاباتی را سر و سامانی بدهند.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت هم که قبل از این گفته بود وزیر کشور باید مصداق‌های پول‌های کثیف را در مجلس با صراحت تشریح کند، از توضیحات دیروز او راضی نبود. او به «ایران» گفت: اگر جلسه غیرعلنی می‌شد، بهتر بود. او با اشاره به سخنان وزیر کشور گفت: ادبیات وی این شائبه را ایجاد کرده که توافقاتی انجام شده و قرار است او اطلاعاتش را غیرعلنی به جای دیگری بدهد و کماکان نمایندگان در جریان موضوع نباشند. شاید اگر جلسه غیر علنی هم می‌شد اتفاق خاصی نمی‌افتاد. یکی از گمانه‌ها این است که او نمی‌خواست به نمایندگان مجلس در این باره اطلاعاتی بدهد. با این حال برخی دیگر از نمایندگان مجلس در اظهار نظرهای خود تأکید داشتند که وزیر کشور برخلاف ادعاهای قبلی هیچ سند و مدرکی دال بر استفاده از پول‌های کثیف در انتخابات نداشته است که بخواهد اعلام کند. علیرضا زاکانی، نماینده تهران به مهر گفت: «آن چیزی که وزیر کشور در صحن مجلس گفت، یکسری حرف‌های کلی درباره پول‌های آلوده و قاچاق و تروریسم بود. اظهارات برخی افراد هم که می‌گویند به خاطر علنی بودن جلسه وزیر نتوانست همه حرف‌ها را بزند، از همان بهانه‌جویی‌های ثانویه است که اتفاقاً اگر جلسه غیرعلنی می‌شد، می‌گفتند چه چیز خاصی گفته شده است که جلسه غیرعلنی بوده!؟ یا عنوان می‌کردند که قرار نبوده حرف‌ها را به مردم بگویند!»

به هر روی از واکنش‌های نمایندگان چنین برمی‌آمد که هم موافقان و هم مخالفان و منتقدان وزیر کشور در روزهای گذشته، از توضیحات دیروز وی قانع نبودند. طرفداران وی گلایه‌مند بودند که چرا او هیچ اشاره مستقیمی به ورود پول‌های کثیف به حوزه سیاست و انتخابات نداشته و انتظارات عمومی برای ارائه مدارک و اسناد مربوط به این موضوع را برآورده نکرده است.

منتقدان او هم تأکید داشتند که اگر وی سند و مدرکی دال بر ورود این پول‌ها به حوزه انتخابات نداشته است، چرا با طرح این موضوع آبروی مجلس و اعتبار نمایندگان را خدشه‌دار کرده است. به گفته منتقدان، وزیر کشور در حالی به بیانیه سوم اسفند و تکذیب خبر رسانه‌ها اصرار دارد که بعدتر در یک برنامه تلویزیونی از هزینه کردن پول‌های کثیف در انتخابات و برای خرید و فروش رأی سخن گفته بود.

منبع: ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین