|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹
جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که توافق نهایی فقط در صورتی به دست می آید که همه تحریم ها علیه کشورمان لغو شود.
یک روز پیش از به رای گذاشته شدن طرح مربوط به توافق هسته ای با ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد با مداخله کنگره در این باره مخالف است و هر مصوبه کنگره در این زمینه را وتو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که هر مصوبه کنگره درباره توافق هسته ای با ایران از سوی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا وتو خواهد شد.

دو مجلس نمایندگان و سنا که جمهوری خواهان در هر دو حائز اکثریت هستند، درصددند طرحی را به تصویب برسانند که بر مبنای آن توافق هسته ای با ایران مستلزم تصویب در کنگره خواهد بود.

در طرحی که قرار است روز سه شنبه (25 فروردین) در کمیته روابط خارجی سنا به رای گذاشته شود، لغو تحریم ها علیه ایران باید منوط به تصویب کنگره باشد.

هواداران این طرح ابراز امیدواری کرده اند که رای مثبت دست کم 67 سناتور را به دست آورند تا این مصوبه از وتوی رییس جمهوری در امان بماند.

قرار بود ماه گذشته درباره این طرح در کنگره رای گیری شود اما در آخرین روز از اسفند پارسال، اعضای سنا با تعویق آن تا اواسط فروردین موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، سناتورهای جمهوری خواه کنگره بدون توجه به هشدار دولت اوباما در پرهیز از دخالت در مذاکرات اتمی، به راه های مختلفی برای جلوگیری از این توافق متوسل شده اند که یکی از آنها طرح لزوم بررسی توافق اتمی با ایران در کنگره است.

نمایندگان کنگره بعد از آنکه مقام های غربی اعلام کردند، تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران به سرعت پس از رسیدن به توافق و تایید آن در شورای امنیت این سازمان قابل لغو است؛ این مساله را امتیاز واشنگتن به تهران قلمداد می کنند.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که توافق نهایی فقط در صورتی به دست می آید که همه تحریم ها علیه کشورمان لغو شود.

مذاکره کنندگان هسته ای ایران و گروه 1+5 که از پنجم فروردین برای رایزنی در مورد رسیدن به توافق هسته ای به شهر لوزان سوئیس سفر کرده بودند، روز 13 فروردین توانستند چارچوب کلی توافق جامع هسته ای را طی بیانیه ای مشترک اعلام کنند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین