|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هشدار داد؛
کد خبر: ۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
تاکنون ۹۰ نفر مبتلا به بیماری وبا شناسایی شده‌اند
دکتر محمود نبوی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰ نفر به بیماری مبتلا شده‌اند گفت: « به نظر می‌رسد با انجام آزمایش‌های جدید این تعداد افزایش داشته باشد.»

دکتر محمود نبوی، معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هفته گذشته بر اساس آزمایشاتی که از مهاجرین افغانی انجام شده است ۹۰ نفر مبتلا به بیماری وبا شناسایی شده‌اند، گفت: «خوشبختانه تاکنون در هموطنان ایرانی این بیماری شیوع پیدا نکرده است. از آنجایی که ۴۵ درصد، سیستم آب آشامیدنی سالم در کشور وجود دارد و مخازن آب روستایی نیز کلرزنی می‌شوند نگرانی از این بابت وجود ندارد. ولی ممکن است آب‌های سطحی آلوده و آبیاری صیفی‌جات با این آب‌ها افراد را در معرض خطر قرار دهد.»

به گفته وی، از تعداد مهاجرانی که در کرمان و سیستان و بلوچستان شناسایی شده‌اند ۳۰ مورد شدید، ۶۰ مورد خفیف و یک مورد نیز در زاهدان فوت کرده است.

دکتر نبوی با بیان اینکه هر ساله از اردیبهشت تا آبان ماه بحث بیماری‌های عفونی در کشور مطرح می‌شود افزود: «در این شرایط بیمارانی که با اسهال مواجه شده‌اند تحت مراقبت قرار می‌گیرند که خوشبختانه تاکنون از آزمایشاتی که از افراد مشکوک انجام شده است مورد مثبتی مبنی بر وجود وبا گزارش نشده است.»

وی در زمینه اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت گفت: «آموزش مهم‌ترین اقدامی است که در مناطق مختلف کشور انجام می‌شود. توصیه ما به مردم این است که تنها آب آشامیدنی و یا آب بطری مصرف کنند و در پارک‌ها از مصرف آب‌هایی که علامت آشامیدنی در آن وجود ندارد جداً خودداری کرده و همچنین صیفی جات را نیز قبل از مصرف ضد عفونی کنند.»

به گفته معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص صیفی‌جات، از آنجایی که ممکن است با آب فاضلاب و یا آب‌های سطحی آبیاری شوند زمینه خطر وجود دارد بنابراین بهتر است قبل از مصرف سبزی و میوه را خوب شسته و با محلول ضد عفونی کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان از ورود مهاجران غیر قانونی به کشور جلوگیری کرد افزود: «بیش از ۲ میلیون کارگر به دلیل نبود کار و امنیت به صورت غیر قانونی به کشور وارد می‌شوند. اینکه از مهاجرت این افراد جلوگیری کنیم شاید عملی نباشد ولی با این حال باید با اقدامات پیشگیری و آموزشی بر این بیماری غلبه کنیم. همچنین باید از خروج بیماران مهاجر نیز جلوگیری شود چرا که امکانات بهداشتی در آن مناطق کم بوده و موجب گسترش بیماری می‌شود.»

دکتر نبوی در پایان بر انجام آزمایشات به صورت روزانه از افراد مشکوک تاکید کرد و گفت: «به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان به این بیماری نسبت به هفته گذشته افزایش یابد.»

منبع:سینا نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین