|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۱
کد خبر: ۴۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
در حالی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتقاد از برخی رفتارهای خودسرانه در پائین کشیدن فیلم‌ها از ایستادگی ارشاد در مقابل مجوزهای ساخت و اکران صحبت کرد،رئیس سازمان سینمایی گفت:امیدوارم این نسیمی که امروز وزیدن گرفته بر گل‌های سینمای ایران آغازی بر بهار سینمای ایران باشد.

مراسم جشن روز ملی سینما شب گذشته با حضور بسیاری از چهره‌های سینمای ایران به همت سازمان سینمایی در تالار دیپلماتیک آبگینه وزارت امورخارجه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: روز سینما را با کمی تأخیر تبریک می‌گویم، امیدوارم که این روز طلیعه همکاری، همراهی و انسجام بیشتر مجموعه اهالی سینما باشد و از همه شما عزیزانی که در این محفل دوستانه و صمیمی شرکت کردید، صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در طول سه دهه گذشته سینمای ایران با تولید صدها فیلم و حضور در صدها جشنواره بین‌المللی و کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی توانسته افتخارات زیادی را به همراه بیاورد و وظیفه ما بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که همه تلاشمان را برای بالندگی،‌شکوفایی و تقویت سینمای ایران بکار گیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: من بخوبی می‌دانم که امروز سینمای ایران با چالش‌های بسیاری موجود است، تعداد سینماهایی که در ایران وجود دارد رو به فرسودگی رفته است، سرانه صندلی در سینما هر روز پائین‌تر می‌آید و مشکلات اقتصادی کشور تأثیر خودش را به حذف بلیت سینما از سبد خانواده‌ها گذاشته است،‌ به گونه‌ای که در سال 90 مجموعا 13 میلیون و 400هزار نفر به سینما مراجعه کردند درحالی که در سال 91 این نفر تنها به 9 میلیون نفر رسیده است.

علی جنتی خاطرنشان کرد: ضعف نیروی کارشناسی ماهر و متخصص در سازمان سینمایی،‌ ضعف تجهیزات داخلی،‌کمبود امکانات داخلی و بیمه‌ای، ضعف همه زیرساخت‌ها اعم از سالن‌های سینما، شهرک سینمایی، تجهیزات مدرن و کمبود توانایی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در سینما، ضعف بازاریابی و عرضه فیلم‌های ایرانی در صحنه جهانی جزئی از چالش‌ها و مسائلی است که امروز ما به آن می آندیشیم و در عین حال به آینده سینما بسیار امید بسته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:‌همانطور که بارها در صحبت‌های آقای روحانی شنیده‌ایم، همواره نسبت به آینده بسیار امیدوارند و ما هم امیدواریم با کمک همه کسانی که برای فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند،‌آینده درخشانی را برای کشور رقم بزنیم. تلاش ما بر این است که از بودجه و امکانات‌مان نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در بخش خصوصی اعتماد جلب کنیم و مشکلاتی که سینماگران برای پرداخت مالیات دارند را کاهش دهیم و در سایه تعامل سازنده با محافل جهانی بتوانیم حضورمان را در بازارها و بخصوص شبکه‌های ماهواره‌ بین‌المللی افزایش دهیم.

علی جنتی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به تلاش برای جدی گرفتن مالکیت معنوی، گفت: یکی از مسائل مهم حقوق مالکیت معنوی آثار است که باید جدی بگیریم و بسیاری از مقررات دست‌وپاگیری را که امروز وجود دارد باید از جلوی راه برداریم. مجوزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد برای ساخت اکران یک فیلم باید پایش بایستد و معنی ندارد فیلمی ساخته شود و عناصر خودساخته بخواهند این فیلم از روز پرده پائین بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان داشت: تلاش می‌کنیم حقوق همه سینماگران را رعایت کنیم و همانطور که در روز معارفه آقای ایوبی به این نکته اشاره کردم که همه سینماگران و اهالی سینما برای ما عزیز هستند، باز هم تاکید می‌کنم که بین هیچکدام از اهالی سینما تفاوتی قائل نیستیم،‌آنچه برای ما ملاک است، قانون است و باید از اعمال سلیقه شخصی و تنگ‌نظری پرهیز کنیم و بسیار خوشحالم که پس از یک سال و نیم خانه سینما باز شد.

علی جنتی در خاتمه صحبت‌هایش اظهار داشت: روز گذشته (پنجشنبه) یکی از روزهای بسیار خوشحال‌کننده برای من بود و امیدوارم این همدلی به صمیمیت همچنان استمرار پیدا کند و در سایه این همدلی به مسائل اساسی سینما بپردازیم و بتوانیم آینده درخشان و روشنی را رقم بزنیم.

* پرستویی: ای‌کاش غائبین هم در این مراسم حضور داشتند


پرویز پرستویی که پس از 4 سال برای اولین بار در یک تجمع سینمایی حضور پیدا کرده بود، در مراسم جشن روز ملی سینما گفت: من در سال‌های گذشته کارهای مختلفی را انجام دادم اما این کارها به اعتقاد خودم جز توهین چیزی نداشت، ولی خوشحال می‌شدم که در این شب حتی دوستانی هم که غیبت دارند، حضور پیدا می‌کردند و فکر می‌کنم دیگر با آمدن دولت یازدهم با شعار امید این شعارها تحقق پیدا کند.

 
وی افزود: من در مطبوعات گفتم همه آنچه که هست و بود را فراموش کنیم و به فردای بهتر بیاندیشیم. 4 سال در هیچ مراسمی حضور نداشتم نه به عنوان قهر و حتی در دو سال اخیر شایعه شده بود که بازیگری را کنار گذاشته‌ام، در روستای خودم کشاورزی می‌کنم البته به روستازاده خودم افتخار می‌کنم اما از دهه 40 یاد گرفتم که حق ندارم کنار نکنم و باید کار کنم.

 
پرستویی خاطرنشان کرد: به شخصه خوشحالم که در این جمع حضور دارم و بعد از 4 سال دوباره همه بزرگان سینما را دارم می‌بینم و خوشحال‌تر می‌شدم که دوستان غایب هم حضور پیدا می‌کردند و باید از این به بعد به فکر مخاطبی باشیم که با امید به فکر آثار خوب ما است.

 

* اسعدیان: حال ما بهتر است چون با احترام با ما رفتار شد


 در ادامه مراسم جشن روز ملی سینما که شب گذشته به میزبانی سازمان سینمایی برگزار شد، همایون اسعدیان با زنده کردن یاد و خاطره درگذشتگان سینما و همه آنهایی که آرزوی دیدن چنین روزی را داشتند، گفت: حال‌مان خوب است و یا اگر بهتر بگویم، بهتریم. مگر در این چند روز چه اتفاقی افتاده است؟ مگر سیل مخاطب روانه سینماها شده است؟ مگر سیماهای ورشکسته رونق گرفته‌اند؟ بیکاری مزمن برطرف شده است؟ صندوق بیمه بیکاری تأسیس شده است؟ هیچ معجزه‌ای صورت نگرفته، اما ما حالمان خوب است و یا بهتر بگویم بهتریم.

 
وی ادامه داد: روز پنجشنبه آقای ایوبی گفتند که این خانه (خانه سینما) چقدر کوچک است، اما بسیار باصفاست. شاید دلیل این حس خوب باز شدن درب خانه کوچک ما در خیابان سمنان باشد، اما آن خانه تنها یک نماد است، نماد کنار هم بودن ما، ما حال‌مان خوب است چون با ما مهربان بودید، حالمان خوب است چون عصای دست عزت‌الله انتظامی بودید و با ادبیات تهمت و افترا با ما صحبت نکردید.

 
اسعدیان تصریح کرد: ما حال‌مان خوب است بعد از این چند سالی که با توهین و افترا با ما حرف زده بودند حالا با شما کنار هم می‌ایستیم و بر سینمای شریف ایران سر تعظیم فرود می‌آوریم. در سال‌هایی که ادبیات سخیف کمر به قتل سینمای ایران بسته بود حالا ادبیات دیگر حاکم است. در زمانه‌ای که کلمه قانون را به ابتذال کشاندند، کوچک و بزرگ کنار هم ماندیم و نگذاشتیم از ما سوء‌استفاده کنند.

 
همایون اسعدیان در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار داشت: ما نیازی به دلسوزی مزورانه عده‌ای اندک که موجودیت خود را در خطر می‌بینند نیز نداریم. ما حتی نیاز به معجزه هم نداریم، نیاز داریم که ما را باور کنید که سربلندی همه ما در سایه کنار هم قرار گرفتن است، معجزه اصلی همدلی شما با ماست.

 
بر اساس این گزارش در بخش بعدی این مراسم داود میرباقری عضو شورای عالی سینما در سخنانی کوتاه گفت:‌روز ملی سینما را به همه هنرمندان تبریک می‌گویم و امیدوارم روزهای آینده برای سینمای ایران روزهای خیلی خوبی باشد.

 
بر اساس این گزارش آخرین سینماگری که در این مراسم به سخنرانی پرداخت فرشته طائرپور بود که متن بلندی را خطاب به حجت‌الله ایوبی رئیس جدید سازمان سینمایی خواند.

 
در بخشی از متن قرائت شده طائرپور آمده بود: سلام به همه سینمای ایران و سلام به مردانی از عرصه سیاست که سینمای ایران را از عرصه جان دوست دارند، ‌دیگر مهم نیست روز ملی سینما از تقویم‌ها حذف شده باشد، دیگر مهم نیست خزانه سینمای ایران از بودجه‌ها و اندوخته‌های ریالی و مالی تهی است، مهم این است که قفل از خانه و خاطرمان باز شده و درخت سبز سینمای ایران بار دیگر شکوفه داده است. جای همه آنهایی که حسرت این روز را به خاک و افلاک برده‌اند خالی است.

 

 * ایوبی: امیدوارم نسیم امروز آغازی بر بهار سینمای ایران باشد


حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم جشن روز ملی سینمای با ابراز خوشحالی از اینکه بار دیگر سینماگران و مدیران با انرژی مثبت کنار هم جمع شده‌اند، گفت:‌احساس می‌کنم نسیم بهاری و نسیم نوروزی در حال وزیدن است و این نسیم از سینمای ایران آغاز شده است، امیدوارم این نسیمی که امروز وزیدن گرفته بر گل‌های سینمای ایران آغازی بر بهار سینمای ایران باشد.

 
وی ادامه داد: امیدوارم به سمت سینمای ایرانی پیش برویم و امیدوارم که همه بپذیرند سینمای ایران پیشانی پر افتخار هنر ایران است و امیدوارم دیگر هیچوقت نیاز نباشد تا هنرمندان برای اثبات اسلام خودشان شهادتین بدهند.

 
رئیس سازمان سینمایی در پایان اظهار داشت: سینمای ایران در این سال‌های سخت خود را اثبات کرده اما برخی از دوستان نگران این بودند که ما کارمان را در شرایط سختی آغاز کردیم ولی به همه آنها نوید می‌دهم که نگران نباشید و امیدوارم سختی‌ها بگذرد و این انرژی متراکم به ما کمک کند تا راهی را که آغاز کرده‌ایم به کمک شما ادامه دهم، من در برابر سختی‌های پیش‌رو مبارزه خواهم کرد.

 

براساس این گزارش، حضور برخی از مدیران جواد شمقدری نظیر سیداحمد میرعلایی،شفیع آقامحمدیان،هاشم میرزاخانی،عباس اسداللهی و محمدرضا عباسیان در مراسم شب گذشته جالب توجه بود.

 
- در حالی که عنوان شده بود حجت‌الله ایوبی تا آخرین ساعات برگزاری مراسم در حال رایزنی با طیف خانه سینمای ایرنیان است و قرار است خبری خوش در این مراسم بدهد اما هیچکدام از اعضای آن طیف در مراسم حضور پیدا نکردند، البته سید مسعود اطیابی به همراه سید جمال ساداتیان دقایقی در محل برگزاری مراسم آفتابی شدند و شنیده شد مرتضی شایسته و سید ضیاء هاشمی نیز دقایقی در محل مراسم دیده شده‌اند.

 
- در ورودی محل برگزاری مراسم بوم‌هایی تعبیه شده بود که در آن سینماگران پای نامه تشکر از رئیس جمهور را به سبب بازگشایی خانه سینما امضاء می‌کردند .منوچهر محمدی اولین نفری بود که پای این نامه را امضاء کرد.

منبع: بی باک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین