|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۴۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
دو تن از نمایندگان پارلمانی انگلیس با ابراز امیدواری به نتیجه بخش بودن دور نهایی مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک با تهران، تصریح کردند که 'توافق جامع هسته ای می تواند زمینه ساز باز شدن فصل نوینی در مناسبات دیپلماتیک میان ایران و غرب' به شمار آید.
لرد 'جان دیویس' نماینده مجلس اعیان انگلیس از حزب کارگر در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: اگر مذاکرات هسته ای با موفقیت به نتیجه برسد، که همه ما نسبت به آن امیدوار هستیم، فصل جدیدی از ارتباطات و مناسبات دیپلماتیک بین جامعه غرب و ایران برقرار می شود.

وی با ابراز امیدواری از افزایش ارتباطات بین ایران و انگلیس افزود: به نظر می رسد از زمانی که آقای روحانی رییس جمهوری ایران به قدرت رسیده، این موضوع یکی از امیدواری های ایشان هم بوده است.

این نماینده مجلس در خصوص امکان حصول توافق هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران گفت: به نظر من مذاکرات زمان زیادی به طول انجامیده و وقت آن رسیده که تصمیماتی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: من امیدوارم که هرچه سریعتر بتوانیم از این مقطع نیز عبور کنیم و تصمیمات نهایی اتخاد شود.

لرد دیویس در ارتباط با نقش ایران در منطقه گفت: من فکر می کنم اگر بتوانیم از مساله هسته ای عبور کنیم و به توافقی دست یابیم که دو طرف از آن راضی باشند پس از آن می توانیم گفت وگوهای سازنده ای در این خصوص ازجمله در مورد بحران سوریه و مبارزه مشترک با گروه تروریستی داعش داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما می خواهیم در مورد سوریه [با ایران] صحبت کنیم چون می دانیم که ایران ارتباط طولانی با بشار اسد داشته است.

دیویس افزود: من شخصا معتقد هستم نمی توانیم منکر حکومت بشار اسد شویم و خیال کنیم که وجود ندارد، چرا که اگر چنین فکر کنیم، اشتباه کرده ایم. لذا فکر می کنم پس از حصول توافق هسته ای می توانیم گفت وگو های خوبی را با ایران در زمینه داشته باشیم.

دیوید کمپبل، نماینده انگلیس در پارلمان اتحادیه اروپا نیز در گفت وگو با ایرنا، با ابراز امیدواری از حصول توافق میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، گفت: ظاهرا توافق هایی درخصوص موضوعات هسته ای در حال شکل گرفتن است؛ اما به نظر من این توافق باید جامع و قابل توجه باشد.

وی افزود: این توافق باید عدم امکان تولید سلاح اتمی را شامل شود، [ادعایی] که البته ایران همواره آن را رد کرده اما به نظر من این کافی نیست.

کمپبل با اشاره به تاثیر منفی مسایل هسته ای ایران بر مناسبات دیپلماتیک لندن و تهران، گفت: اختلافات هسته ای باعث شده تا فضای بی اعتمادی در این سالها تقویت شود و در حالی که این موضوع مانع افزایش مناسبات دیپلماتیک شده، اما [طرفین] آن را انکار می کنند.

وی ادامه داد: من فکر می کنم که اگر این مساله از میان برداشته شود فرصت های بهتری برای همکاری دیپلماتیک انگلیس و ایران فراهم خواهد شد.

این نماینده مجلس ضمن تاکید براهمیت نقش ایران در مبارزه با داعش گفت: داعش یک قوای شیطانی است و ما در خصوص مبارزه با داعش اهداف مشترکی را [با ایران] داریم

کمپبل ادامه داد: با این حال فکر نمی کنم که این وقایع سبب شود که در خصوص حصول توافق هسته ای با ایران نرمشی صورت گیرد، چرا که این یک موضوع اساسی است که باید حل وفصل شود.

مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران از پنج شنبه ششم فروردین ماه جاری در لوزان از سر گرفته شده و انتظار می رود این دور از گفت و گوها تا روز یکشنبه 9 فروردین طول بکشد.

درصورتی که توافقی در این دور از مذاکرات حاصل شود، طرفین اعلام خواهند کرد که برای مسائل اساسی مورد اختلاف، راه حل پیدا کرده اند. این راه حل شامل سرفصل هایی می شود که باید تا تیرماه بر سر جزییات و مکتوب کردن آن مذاکرات فشرده تر و جدی تری صورت گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین