|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
همت دولت "تدبیر و امید" برای حل یک مشکل قدیمی
کد خبر: ۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
نیاز انسانها به سرپناه برای زندگی آرام و بدون هیاهو آرزویی است که این روزها برای دستیابی به آن با مشکلات بسیاری مواجه شده اند، مشکلی که حتی تدابیر دولتها هم به سختی قادر به برطرف کردن آن است و همچنان پابرجاست.
انسانها از ابتدای آفرینش تا کنون نیاز به یک سرپناه برای زندگی آرام و بی تنش داشته و دارند. از آن زمان تا به امروز خانه ها تغییرات فراوانی کرده است؛ گاهی در غاری در دل یک کوه، زمانی زیر درختان پر شاخ و برگ و کم کم خانه هایی که به دست خود انسانها ساخته شد امروزه شاهد بروز اتفاقات نو در ساختمان سازی هستیم ساختمانهایی با نماهای متنوع و زیبا که چشم هر رهگذری را به خود خیره می کند. رهگذرانی که این روزها هر کدام با مشکلات اقتصادی فراوان، آرزوی داشتن سقفی نه چندان گرانقیمت را بر سر خود دارند چرا که "خانه" جزء لاینفک زندگی بشر است.

این صحبتها یک مقدمه کلی برای بیان دلیل استفاده از مسکن بود . حال باید به جامعه امروز خود بنگریم و ببینیم که مسکن در جامعه ما چه معنایی می دهد و نحوه بر خورد افراد جامعه با آن چگونه است؟

طبیعی است که هر کس دوست دارد خانه ای مستقل برای خود داشته باشد و این مسئله را نیز حق مسلم خود می داند، ولی باید دید آیا با شرایط کنونی چنین چیزی امکان پذیر است؟

با شرایط امروز مسکن و قیمت آن، نمی توان به این موضوع فکر کرد که زمانی فرا برسد تا همه خانواده ها برای خود صاحب خانه ای شده باشند. چرا که همواره در تمام جوامع افرادی وجود دارند که در آمد آنها کفاف زندگی روز مره شان را نمی دهد ، چه برسد به اینکه آنها روزی صاحب خانه شوند.

امروزه حتی تفکر افراد برای زندگی متفاوت است چرا که در گذشته در یک خانه 2 یا چند خانواده دیگر کنار هم زندگی می کردند اما امروزه توقعات افراد بسیار بالا رفته است.

این مقوله بر آن است تا پدیده مسکن را  بصورت بنیادی و ریشه ای مورد بحث قرار دهد.

تدابیر دولتها برای مسکن شهروندان

در تمام کشورها مسئولان با در نظر گرفتن میل زندگی در مردم و شرایطشان مزایای مختلفی را برای زندگی افراد و خانه دار شدنشان در نظر گرفته اند که کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست. بازار مسکن طی سال های گذشته تا حدود بسیار زیادی با افزایش قیمت ها رو به رو بوده بطوری که تقاضا برای خرید آن را کاهش و رهن و اجاره را افزایش داده است بر همین اساس لقب سونامی را به بازار مسکن دادند.



حال دولت  برای راحتی زندگی افراد تسهیلاتی چون وام مسکن و مسکن مهر را در نظر گرفته است اما انها نیز با نقص هایی مواجه اند که  نتوانستند جوابگوی نیاز مردم باشند.

1 وام مسکن: یکی از تدابیری که دولت برای خانه دار شدن مردم در نظر گرفته است و قدمتی چند ساله دارد وام مسکن است اما این اقدام به دلیل مبلغ بسیار کم آن نتوانست پاسخگوی نیاز شهروندان باشد زیرا با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور که این روزها بحران های اقتصادی سختی را سپری می کند نمی توان تنها با وام 20 میلیون تومانی دولت، صاحب خانه شد.

برای ساخت خانه نیز وام بانکی حدود 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که آن نیز با وجود  قیمت کنونی مصالح برای ساخت و ساز خانه مقدار بسیار ناچیزی است.

امروزه با توجه به حباب موجود در جامعه افراد حتی برای ساخت خانه نیز نمی توانند از این وام استفاده کنند چرا که خرید مصالح مناسب باعث افزایش قیمت ساخت می شود که این موضوع نیز برای فرد خوشایند نخواهد بود.

2مسکن مهر: مسکن مهر نیز از تدابیر جدیدی است که دولت نهم و دهم آن را بعنوان رویکرد خود برای برخورد با بحران مسکن در پیش گرفت. این رویه گرچه ابتدا توانست برخی از اقشار جامعه را نسبت به خانه دار شدن خوشحال کند اما این طرح نیز چندان موفق نبود چرا که نقص های بسیار چشمگیری داشت و اکثر افراد اقدامی برای خرید خانه "مسکن مهر" نمی کردند زیرا با مشکلاتی به شرح زیر روبرو بودند.



نخست آنکه مسکن مهر به دلیل نبود کیفیت کافی مصالح استفاده شده در ان جز قشر ضعیف و کم درآمد جامعه نتوانست اقشار دیگر را به خود جذب کند.

در مرحله دوم بسیاری از افراد از زندگی در آپارتمان دوری می کنند چرا که اعتقاد دارند این نوع خانه ها آسایش کافی برای زندگی کردن ندارند.

یکی دیگر از مشکلات این ایده خلق الساعه دولت گذشته دور بودن از شهر و دسترسی نداشتن به امکانات مدنی مناسب این خانه ها بود که سبب دلسرد شدن افراد برای خرید مسکن مهر و زندگی در آنها شده است.

و نکته پایانی اینکه این خانه ها به دلیل داشتن نما و معماری نامناسب نظر افراد را به خود جلب نمی کند.

دولت یازدهم نیز برای حل سونامی مسکن در کشور تدابیری را در نظر گرفته است که عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی در اظهاراتش یک راهکار اساسی ر ا برا ی حل مشکلات مردم ارائه داده است.

وی در یکی از مصاحبه های خود در رابطه با حل مشکلات خانه دار شدن افراد گفته بود از طریق صندوق های سرمایه گذاری قدرت خرید مردم را افزایش خواهد داد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن در طول زمان حداقل 500 درصد قدرت خرید را افزایش می‌دهند. حال باید دید وزیر تازه نفس با توجه به صحبت ها ی پیشین خود چگونه می تواند این نیاز مهم یعنی خانه دار شدن افراد را پاسخگو باشد؟


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین