کد خبر: ۴۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
او پیش‌تر و بعد از پایان جلسه دوجانبه ایران و آمریکا، با تاکید بر اینکه جلسات همواره بخش‌های فنی و سیاسی دارد، گفت: «جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از دیروز بعدازظهر آغاز شد و احساس می‌کنم هر‌بار که در این جلسات شرکت می‌کنیم مقداری توانسته‌ایم به جلو برویم.
سومین روز مذاکره در لوزان. مسافران ایرانی بعد از چندین ساعت مذاکره در بروکسل، به لوزان بازگشتند و مذاکره بار دیگر با همان ترکیب قبل آغاز شد: جواد ظریف، جان کری، ارنست مونیز و علی‌اکبر صالحی و معاونان.  اما از مذاکره، خبر چندانی منتشر نشد، تنها چند اظهار‌نظر کوتاه که توسط خبرگزاری‌ها منتشر شد. صالحی مذاکرات لوزان را «رو‌به‌جلو» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی پس از دیدار دوم خود با وزیر انرژی آمریکا، گفت: «در ٩٠درصد مسایل فنی به توافق رسیده‌ایم.»

صالحی در لوزان سوییس گفت: «در عمده مسایل به نقاط تفاهم مشترک رسیده‌ایم، فقط یک مورد اختلافی که بسیار هم مهم است باقی مانده که در گفت‌وگوهای عصر امروز تلاش می‌کنیم آن را حل‌و‌فصل کنیم. در‌صورتی‌که این مورد به نتیجه مورد رضایت طرفین برسد، می‌شود گفت در مجموع مسایل فنی، تکلیف کم‌و‌بیش روشن شده است.» وی با اشاره به اینکه «حل موضوع هسته‌ای، قاعده تعاملات بین‌المللی و سیاسی جهان را تغییر خواهد داد»، تصریح کرد: «حل موضوع هسته‌ای ایران، به‌قدری مهم و بزرگ است که خیلی‌ها همچون رژیم صهیونیستی که منافعشان در بحران‌سازی است به‌دنبال وارد‌کردن خدشه در روند مذاکرات هستند.» رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اصل کلی‌ای که تیم مذاکره‌کننده ایرانی آن را دنبال می‌کند- یعنی هیچ توافقی نخواهد شد، مگر آنکه درباره همه‌چیز توافق شود- تصریح کرد: «در بٌعد فنی، یکی از مواردی که بسیار هم مهم است، قرار شد در جلسه‌ای با حضور وزیران امور خارجه دو‌‌کشور، آن را مورد بحث‌و‌بررسی قرار بدهیم.» وی گفت: «ما قطعا در چارچوب حفظ منافع ملی حرکت می‌کنیم و تلاش ما حفظ نشاط فعالیت‌های هسته‌ای، عبور‌نکردن از خطوط قرمز ترسیم‌شده و لحاظ‌کردن منافع ملی و حاکمیتی نظام است.»

او پیش‌تر و بعد از پایان جلسه دوجانبه ایران و آمریکا، با تاکید بر اینکه جلسات همواره بخش‌های فنی و سیاسی دارد، گفت: «جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از دیروز بعدازظهر آغاز شد و احساس می‌کنم هر‌بار که در این جلسات شرکت می‌کنیم مقداری توانسته‌ایم به جلو برویم که همین به نوبه خود، نشانه مثبتی است.» همچنین یک مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد: «به‌طور‌قطع در شناسایی گزینه‌های فنی در مذاکرات هسته‌ای با ایران به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم اما هنوز مسایل دشواری وجود دارد که باید حل‌و‌فصل شوند.»

حرف مشترک موگرینی و ظریف

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که پس از دیدار روز دوشنبه با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از لوزان سوییس به بروکسل، بلژیک، رفت تا با وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی دیدار کند، تاکید کرده که «روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد مگر آنکه درباره تمامی موضوعات توافق شود.»  این گفته‌ها را فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و دفاعی نیز بیان کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم موگرینی گفته است: «تا زمانی که بر سر هر جزیی به توافق نرسیم، به توافق نمی‌رسیم.» موگرینی، درمورد چشم‌انداز یک توافق هسته‌ای پایدار با ایران نیز ابراز خوشبینی کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، موگرینی، نشست بروکسل را ثمر‌بخش خواند و گفت: «این نشست درنهایت می‌تواند به پیشرفت بیشتر فرآیند مذاکرات هسته‌ای با ایران کمک کند.» ظریف افزود: «نگارش توافق پس از توافق بر سر همه راه‌حل‌ها آغاز می‌شود. نگارش توافق هنگامی آغاز می‌شود که درباره راه‌حل‌ها گفت‌وگو کنیم و بر سر آنها به نظر واحد برسیم.»

ظریف و فدریکا موگرینی درباره آخرین تحولات مربوط به روند مذاکرات هسته‌ای، رابطه ایران و اتحادیه اروپا و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. ظریف پس از این دیدار، با فیلیپ هاموند، همتای انگلیسی خود نیز ملاقات کرد.

اروپایی‌ها به لوزان می‌روند

ظریف پس از بازگشت از بروکسل گفت: «مذاکرات با طرف اروپایی خوب بود. در دیدارهای دو‌جانبه درباره مسایل منطقه‌ای گفت‌وگو شد و در دیدار عمومی هم بحث‌های هسته‌ای یک‌بار دیگر مرور شد به‌ویژه درباره مسایلی که بیشتر به گفت‌وگو نیاز دارد، بحث کردیم.» وی گفت: «در این نشست قرار شد از صبح چهارشنبه (امروز) مدیران سیاسی هر‌سه کشور اروپایی همراه با مدیران سیاسی چین و روسیه به مذاکره‌کنندگان ملحق شوند تا در روزهای پایانی این دور از مذاکرات به بحث‌ها کمک کنند. طرف‌های اروپایی اعلام کردند که حضور فعالی برای رسیدن به توافق نهایی در لوزان خواهند داشت.»
در مذاکره روز گذشته، محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در لوزان برای حل واپسین اختلافات باقی‌مانده با یکدیگر مذاکره کردند. در این دیدار علاوه‌بر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، سید‌عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امورخارجه، حسین فریدون، دستیار ویژه رییس‌جمهوری ایران و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز حضور داشتند. انتظار می‌رود این دور از گفت‌وگو‌ها تا ٢٩اسفند به طول بینجامد.

مذاکرات کری و ظریف؛ سازنده، مهم و دشوار
روز گذشته جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مطرح‌شدن موضوع نامه سناتورها به مقامات ایرانی در دیدار با وزرای خارجه ایران و آمریکا، گفت: مذاکرات بیش از پنج‌ساعت به طول انجامید و این موضوع تنها بخش کوچکی از مذاکرات بوده است. جن ساکی، گفت: مذاکرات در سطح مدیران سیاسی و همچنین وزرای ‌خارجه انجام گرفت. جان کری مذاکرات دشوار، سازنده، مهم و استواری با همتای ایرانی خود داشته است. موضوع نامه، بخش کوچکی از این مذاکرات بود.» وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که به‌نظر بسیاری از مردم نامه مهم نبوده است. نامه‌ای که اطلاعات غلط داده و به شکل غلط توصیه کرده است. ما پیش‌بینی می‌کنیم تمرکز مذاکرات و مباحث آن بر موضوعات، در دست باقی بماند.

این در‌حالی است که کمیته روابط خارجی سنا در نظر دارد به‌زودی و در هفته آینده طرحی را که به کنگره اجازه نظارت بر هر‌گونه توافق هسته‌ای با ایران می‌دهد بررسی کند. باب کورکر روز دوشنبه اعلام کرد: امیدوار است این طرح تا ٢٥مارس؛ یک‌روز پس از ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط کاخ سفید درباره مذاکرات بررسی شود. باب منندز از جمهوریخواهان تندرو و طرفدار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد که درباره طرح جدید، گفت‌وگوهای خود را آغاز و در همین راستا با سناتور کورکر گفت‌وگو می‌کند. برخی از سناتورهای جمهوریخواه و حتی دموکرات هشدار داده‌اند که خواهان نظارت کنگره بر هر‌گونه توافق با ایران شده‌اند که این مساله با انتقادهای شدید دولت آمریکا و حتی کشورهای خارجی مواجه شده‌ است.

تفاهم سیاسی در این هفته دشوار است

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا در لوزان سوییس، یک‌مقام ارشد آمریکایی، گفت: هنوز مشخص نیست که بتوانیم تا پایان ماه مارس به چارچوب سیاسی میان ایران و شش‌کشور جهان دست یابیم. ما در این‌باره تلاش می‌کنیم، اما هنوز مشخص نیست که قادر به دستیابی آن باشیم یا نه. به نوشته خبرگزاری رویترز با توجه به اینکه تعطیلات عید نوروز ایرانیان نزدیک می‌شود، مقامات نزدیک به مذاکرات اعلام می‌کنند که دشوار است بتوانند به یک‌تفاهم سیاسی در این هفته دست یابند. اگر نتوانند در این هفته به این تفاهم برسند در این صورت مذاکرات در روزهای پایانی ماه مارس نیز از سر گرفته می‌شود. این خبرگزاری در ادامه با اشاره به دیدار وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه اروپایی، گفت: هنوز مسایل مهمی باقی مانده است و مشخص نیست که آنها بتوانند در روزهای آتی این مسایل را حل کنند. مذاکرات طولانی و عمیق بوده است، اما ایرانیان هنوز نتوانسته‌اند ما را قادر کنند که بتوانیم تفاوت‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین