|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
»
کد خبر: ۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
مقامات اسلام‌آباد اعلام کردند، پاکستان آماده است تا به منظور حمایت از روند متزلزل صلح افغانستان یکی از فرماندهان ارشد محبوس طالبان را آزاد کند.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آزادی ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان که در سال 2010 میلادی به کمک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دستگیر شده، خواسته دیرینه مقامات آمریکا و افغان است که امیدوارند آزادی وی بتواند به آوردن دیگر فرماندهان طالبان به پای میز مذاکره کمک کند.

با وجود آنکه مقامات پاکستان چندین تن از زندانیان طالبان را در سال گذشته میلادی آزاد کرده‌ است، اما با آزادی ملا عبدالغنی برادر، معاون ملا عمر، رهبر طالبان مخالف هستند. هنوز مشخص نیست که این فرمانده طالبان چه زمانی آزاد می‌شود.

ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان گفت: مقامات افغان درباره آزادی ملا عبدالغنی برادر در هفته‌های اخیر مذاکرات بسیاری با پاکستان داشته‌اند. ما از تصمیم پاکستان برای آزادی ملا برادر استقبال می‌کنیم و آزادی او مسلما به روند صلح افغانستان کمک خواهد کرد.

اما دیگر مقامات افغانستان ضمن ابراز تردید نسبت به این اظهارات می‌گویند که در گذشته نیز تعهدات مشابهی صورت گرفته بود که به هیچ یک از آنها عمل نشد.

معصوم استنکزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان گفت: چند روز دیگر نیز صبر کنیم تا ببینیم دقیقا چه اتفاقی رخ می‌دهد. حتی اگر پاکستانی‌ها به تعهداتشان پایبند باشند، سوالات جدی‌ای در رابطه با ملا برادر وجود دارد.

سخنگوی ائتلاف ملی بلوک سیاسی افغانستان نیز می‌گوید: این نشان دهنده مداخله آشکار پاکستان در امور داخلی افغانستان است که اساسا نتیجه دیپلماسی ضعیف دولت افغانستان است. بسیاری گمان می‌کنند که ملا برادر آماده است تا دست از مبارزه بردارد.

تعدادی از 33 زندانی طالبان افغان که در سال جاری توسط پاکستان آزاد شده‌اند مستقیما به درگیری‌ها بازگشته‌اند.

سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور خارجی دولت پاکستان ضمن ایراد این بیانیه اعلام کرد که ملا برادر احتمالا در ماه جاری میلادی آزاد می‌شود. اما زمان دقیق آن مطرح نشده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین