|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به برنامه ریزی دقیق و اعزام بهترین متخصصین به حج، گفت: عربستان هر ساله ایران را به عنوان توانمندترین، منظم ترین و بهترین تیم پزشکی جهان اسلام در مناسک حج معرفی می کند.
دکتر سید علی ریاض با اشاره به اینکه برخی کشورهای اسلامی متقاضی الگوی پزشکی جمهوری اسلامی ایران در حج هستند تصریح کرد:نحوه برنامه ریزی، ارائه خدمات پزشکی به زائران و نوع تجهیزات پزشکی جمهوری اسلامی در موسم حج موجب شد تا برخی کشورها الگوی پزشکی ایرانی را مطالبه و از آن برای ارتقا سلامت حجاج خود استفاده کنند.

وی با اشاره به برنامه های پزشکی در تمتع امسال اظهار کرد: 120 تن دارو، تجهیزات پزشکی و هر آنچه در یک بیمارستان نیاز است به عربستان ارسال شده و 510 نفر کادر بهداشتی درمانی هم به حج اعزام می شوند که از این تعداد 280 پزشک عمومی و 230 نفر کادر درمانی هستند.

اعزام 40 متخصص و فوق تخصص به حج

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار کرد: از کل تعداد کادر درمانی 40 نفر متخصص و فوق تخصص در همه رشته های بیمارستانی هستند که به ارائه خدمات پزشکی خواهند پرداخت.

ریاض افزود: برای امسال تعدادی از پزشکان عمومی خانم را نیز در کادر پزشکی داریم ک علاوه بر طبابت ، برخی خدمات از جمله تزریقات و پانسمان را برای زائران خانم انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: همچنین در میان کادر درمانی چند پزشک عرب زبان و انگلیسی زبان وجود دارند تا در صورت لزوم و اعزام بیمار به بیمارستانهای سعودی بتوانند مراحل درمانی زائر را پیگیری کنند.

ایجاد کلینیک تخصصی اورژانس در عرفات

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ضمن اشاره به راه اندازی 2 بیمارستان در مکه و مدینه،گفت: یک کلینیک تخصصی اورژانس هم برای یک روز در صحرای عرفات دائر خواهیم کرد که به ارائه خدمات پزشکی خواهد پرداخت.

سن 88 درصد زائران بین 40 تا 80 سال

ریاض تصریح کرد در موسم حج امسال 60 درصد زائرین بین 40 تا 60 سال سن دارند و 28 درصد هم 60 تا 80 سال می باشند و مابقی زیر 40 سال و 600 نفر بالای 80 سال هستند.

وی توصیه های مهمی هم به زائران داشت و افزود: بیماریهایی که زائران در مناسک حج با آن مواجه هستند یکی بیماری خود فرد است که با خود به حج می برد مانند بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، کلیوی و غیره و دیگری تهدیدهایی است که در حج ممکن است به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی به آن مبتلا شوند و آن در حال حاضر ابتلا به ویروس کرونا و گرمازدگی است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر خاطرنشان کرد: در زمینه بیماری ویروس کرونا نیزدر مورد حجاج کشورمان با رعایت توصیه‌های بهداشتی هیچ نگرانی نداریم زیرا این بیماری در برخی از نقاط عربستان بوده و هیچ موردی در شهرهای مکه و مدینه گزارش نشده است.

توجه به توصیه های پزشکی تنها راهکار پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

ریاض گفت: این بیماری از یک سرماخوردگی شروع می شود و به بیماریهای تنفسی و در نهایت مرگ می انجامد لذا تقاضا می شود به توصیه های پزشکی که در آموزشهای قبل از سفر و در حین سفر داده میشود، با جدیت عمل کنند و در صورت مشاهده هر گونه علائم سرماخوردگی از خود درمانی جدا پرهیز و سریعا به پزشک مراجه کنند.

وی در توصیه دیگری به زائرینی که دچار بیماری هستند و آن را با خود به حج می آورند توصیه اکید کرد تا داروهای مورد نیاز خصوصا داروهای خاصی که پزشک متخصصشان تجویز کرده است را به اندازه مصرف حداقل یکماه همراه داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در مورد ممنوعیت برخی داروها افزود: زائران محترم از آوردن داروهای کودئینه و آرامبخش و مخدر جدا پرهیز کنند چون طبق قوانین عربستان این داروها ممنوع الورد هستند و در صورت مشاهده طبق قوانین عربستان با آنها برخورد میشود لذا در صورتی که در حج، بیماری به داروهای ذکر شده نیاز پیدا کند کادر پزشکی آن را تجویز خواهند کرد و از این بابت هیچ نگرانی نیست.

وی همچنین در خصوص احتمال گرمازدگی به زائران توصیه کرد: حتی المقدور از انجام اعمال در زیر آفتاب مستقیم و گرمای روز خودداری کنند و انجام مناسک خود را به زمانهای مناسبتری از شبانه روز که هوا خنک تراست موکول نمایند تا مشکلی از این بابت هم برای زائرین پیش نیاید.

ریاض توصیه اکید دیگری کرد و گفت: در صورتی که زائری ،بیماری دارد یا خانمی باردار است که کادر درمانی از آن مطلع نیستند آنرا به پزشک اعلام کند تا وی را برای انجام اعمال و بهرمندی از فضای حج کمک کنند تا مشکلی برایش ایجاد نشود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص ارتقا سطح علمی پزشکان اعزامی به حج گفت: از زمان قبول این مسئولیت مرکز تحقیقات پزشکی در حج راه اندازی شد و با مذاکراتی که صورت گرفت دوره MPH حج در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز و اقدام به پذیرش دانشجو کرد که با هماهنگی های صورت گرفته و قول مساعدی که داده شده قرار است فارغ التحصیلان، دوره PHD را نیز بگذرانند.

راه اندازی کنگره سلامت حجاج کشورهای اسلامی

وی همچنین به برگزاری کنگره سلامت حجاج کشورهای اسلامی برای اولین بار در سال گذشته اشاره کرد و افزود: برخی از کشورهای اسلامی الگوی پزشکی ایران در حج را تقاضا کردند که تصمیم بر آن شد کنگره ای با حضور کشورهای اسلامی برگزار شود و مقالات علمی و الگوی پزشکی مورد استفاده ایران ارائه گردد تا حجاج کشورهای اسلامی بتوانند در سلامت کامل اعمال و مناسک حج را بجا آورند.

اکثر پزشکان خادمی زائر را به انجام مجدد اعمال حج ترجیح می دهند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در پایان گفت: اکثر پزشکانی که در قالب کادر درمانی اعزام می شوند در سنوات گذشته حج را تجربه کرده اند لذا در مناسک بعدی خادمی زائر را به انجام اعمال مجدد حج ترجیح می دهند و آن را حج اکبر می دانند که این روحیه برای پزشکانی که شاید برخی از آنها در داخل کشور از درآمد و موقعیت خوبی برخوردارند بسیار ارزشمند است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین