|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰
کد خبر: ۳۷۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
معاون آموزشی وزیر علوم به چالش‌های پیشرو در اجرای نظام تحولی را یادآور شد و بیان کرد: در کنار حذف رشته کدهای متعدد که هیچ بازار کار و خروجی مناسبی ندارد، سعی ما بر این است تا رشته‌های تحصیلی را متناسب با شرایط هر استان تعریف کنیم تا چراغ این رشته‌ها که در مرحله آمایش سرزمینی مورد تأیید قرار گرفته، روشن شده و امکان تحصیل برای علاقه‌مندان فراهم آید.

تسنیم:  معاون آموزشی وزیر علوم گفت: تلاش می‌کنیم یک‌هزار و ۶۰۰ واحد دانشگاهی کشور را در ۲ تا سه سال آینده به کمتر از ۶۰۰ واحد دانشگاهی تعدیل کرده و کاهش دهیم.

قاسم عموعابدینی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه آمایش و مدیریت طرح تحول دانشگاه‌های استان اردبیل اظهار داشت: متناسب با طرح تحول در نظام آموزش عالی، سعی بر این است تا واحدهای دانشگاهی تجمیع شده و ساماندهی دقیقی را در این حوزه شاهد باشیم.

وی به شایعات منتشر شده مبنی بر حذف دانشگاه آزاد، پیام نور، جامع علمی کاربردی و فرهنگیان واکنش نشان داد و تصریح کرد: هیچ واحد دانشگاهی از مراکز آموزش عالی حذف نمی‌شود بلکه تلاش ما بر این است تا ساماندهی را در این حوزه شاهد باشیم.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در طرح تحول مأموریت‌گرایی یکی از مسئولیت‌ها و مأموریت‌های اصلی است و ما مأموریت یافتیم فضای دانشگاه‌ها را در کشور سر و سامان داده و یک خروجی مطلوبی را در این حوزه شاهد باشیم.

عموعابدینی افزود: دانشگاه پیام نور و یا جامع علمی کاربردی مأموریت و مسئولیت خاصی را در عدالت‌محوری آموزشی و تربیت نیروی انسانی کاردان و کارشناس بر عهده دارند و قرار نیست این دانشگاه‌ها دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و یا دکترا تربیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد در قالب طرح ساماندهی و تحول نظام آموزش عالی در هر استان یک واحد دانشگاهی پیام نور، دانشگاه آزاد، جامع علمی و کاربردی و فرهنگیان وجود داشته باشد و ضرورتی بر راه‌اندازی مراکز شهرستانی وجود ندارد.

عموعابدینی اضافه کرد: در تمام دنیا با تجمیع مراکز علمی و دانشگاهی به شکل استادمحوری و نظام آموزشی کیفی حرکت می‌کنند و در دولت سیزدهم نیز طرح تحول آموزش عالی در 10 اقدام مؤثر پیش‌بینی شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم به چالش‌های پیشرو در اجرای نظام تحولی را یادآور شد و بیان کرد: در کنار حذف رشته کدهای متعدد که هیچ بازار کار و خروجی مناسبی ندارد، سعی ما بر این است تا رشته‌های تحصیلی را متناسب با شرایط هر استان تعریف کنیم تا چراغ این رشته‌ها که در مرحله آمایش سرزمینی مورد تأیید قرار گرفته، روشن شده و امکان تحصیل برای علاقه‌مندان فراهم آید.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در بحث حکمرانی ما به جریان حکمت، خردورزی و تمدن‌سازی معتقدیم و بر این باوریم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید توانمند و در احراز شغل نیز گام‌های مؤثری را بردارند.

عموعابدینی تصریح کرد: خانواده‌محوری و تعاملات بین‌المللی در این حوزه هدف‌گذاری شده و سعی بر این است تا بر اساس آمایش سرزمینی از تعداد دانشگاه‌ها و مراکز مختلف کاسته شده و تجمیع را در 2 هزار و 160 واحد آموزشی و دانشگاهی کشور شاهد باشیم. این رویه سال‌های طولانی است که در دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام می‌شود و ضرورتی ندارد در یک استان ده‌ها دانشگاه دولتی راه‌اندازی شده و هر کدام ساز خود را بزنند. تلاش می‌کنیم یک‌هزار و 600 واحد دانشگاهی کشور را در 2 تا سه سال آینده به کمتر از 600 واحد دانشگاهی تعدیل کرده و کاهش دهیم.

معاون وزیر علوم افزود: متناسب با تجمیع دانشگاه‌ها در سطح دنیا، ما نیز در کشورمان این کار را در قالب طرح تحول آغاز کردیم تا به تناسب نیاز بازار رشته‌‌ها تعریف و جذب دانشجو انجام شود تا ما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار نداشته باشیم.

عموعابدینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته رشته‌هایی در دانشگاه راه‌اندازی شده که تا 10 سال آینده شغلی برای آن وجود ندارد و بهتر است از 10 هزار کد رشته دانشگاهی در تجمیع انجام شده، 200 کد رشته به تناسب شرایط استان‌ها فعال و راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: از فرآیند بورسیه دانشجویان در دانشگاه‌ها حمایت می‌کنیم و بر اساس نیازمحوری سعی خواهیم کرد تا رشته‌های علوم پایه را با مدلی که برای آن تعریف می‌شود در دانشگاه‌ها موجودیت آن را حفظ کرده و زمینه حمایت از رشته‌های پایه در تأمین امنیت غذایی و یا در گروه علوم انسانی، رشته‌های ادبیات، فلسفه و تمدن و فرهنگ را شاهد باشیم.

عموعابدینی مأموریت‌گرایی را دیگر رویکرد طرح تحولی دانشگاه ها اعلام کرد و ادامه داد: دانشگاه محقق اردبیلی یکی از دانشگاه‌های ممتاز کشور است که 1.6 دهم درصد در تولید علم کشور راهگشا و مؤثر عمل کرده است.

معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد: در برخی از استان‌ها نظیر اردبیل، گیلان و کردستان ما با تنوع دانشگاه‌های دولتی روبه‌رو نیستیم و فرآیند تجمیع به صورت سریع و کامل انجام می‌شوند.

وی رتبه‌بندی دانشگاه‌های فنی و مهارتی را در کنار تمرکز تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های مادر استان‌ها یادآور شد و تصریح کرد: در استان‌های مختلف جلسه ساماندهی و مدیریت آمایش برگزار شده و در استان اردبیل نیز این جلسات به صورت منظم و با حضور رؤسای دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تا در این فرآیند کارها به سرعت به پیش برود.

معاون وزیر علوم همچنین به فعال بودن 15 رشته خاص برای دختران و زنان خانه‌دار اشاره کرد و گفت: این رشته‌ها نیز با محوریت دانشگاه پیام نور و به صورت غیرحضوری دایر خواهد بود تا افراد خاص بتوانند در این رشته‌ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی تحصیل کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین