|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۳
کد خبر: ۳۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
اتكای دكتر ظريف به اين كه بالاخره مردم ما آمادگي دارند كه در برابر هزينه‌ها، سختي ها و فشار ها ايستادگي و تحمل كنند حرف مهمي است. دكتر ظريف مكررا نیز اين سخن را در طول ادوار مذاكرات يا در نشستهاي خبري خود ايراد كرده‌اند.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم جاويد قربان اوغلي** كارشناس مسائل بين الملل نوشت :
 
 
در روزهاي گذشته شاهد حضور فعالانه دكتر ظريف در اجلاس امنيتي مونيخ و بيان ديدگاهها و مواضع سياست خارجه كشور بوده‌ايم. ديدگاههايي كه شايد به باور برخي رويه‌اي جديد در برداشته‌اند.مطالبي كه دكتر ظريف در اجلاس امنيتي مونيخ ايراد كرد را نبايد به عنوان مطالبي جديد و با لحني جديد از سوي وزير امور خارجه كشور تفسير نمود بلكه استنباط و تحليل بر اين است كه وي همان رويه‌اي را كه در طول اين 18ماه گذشته داشته است را در آنجا نيز پي گرفته و در مونيخ بر همان سياق و به همان سبك صحبت كرده است. اما اين نيز طبيعي است كه به هر حال هر چه مذاكرات به مراحل سخت‌تر خود يا همان جزئيات نزديك‌تر مي‌شود اختلاف‌نظرها تا حدي بروز بيشتري پيدا مي‌كنند يا حداقل بايد گفت كه رسيدن به توافق درخصوص جزئيات تا حدي مشكل‌تر و دشوارتر است و نيازمند چانه‌زني‌هاي بيشتر از سوي دو طرف است.

 به همين دليل مطالب دكتر ظريف در اجلاس مونيخ را بايد در اين سياق ديد، نه اين كه موضع تهديد يا تغيير در مواضع قبلي. اتكای دكتر ظريف به اين كه بالاخره مردم ما آمادگي دارند كه در برابر هزينه‌ها، سختي ها و فشار ها ايستادگي و تحمل كنند حرف مهمي است. دكتر ظريف مكررا نیز اين سخن را در طول ادوار مذاكرات يا در نشستهاي خبري خود ايراد كرده‌اند. يا مثلا اين نكته كه بايد تفاهم نهايي تفاهمي باشد كه رضايت و منفعت هر دو طرف را در بر داشته باشد نه اينكه يك طرف بخواهد با تحميل نظريات خود طرف مقابل را وادار به امضاي يك تفاهمنامه كند نيز مطلب جديدي نيست كه از سوي دكتر ظريف شنيده شده باشد. بنابراين در سخنان دكتر ظريف مطلبي دال بر تغيير موضع ديده نشد. به هر حال در اين كنفرانس تقريبا تمامي مسئولان كشورهاي جهان حضور داشتند و در آنجا سخن گفتن با اين لحن لازم و طبيعي بود.

البته شايد با توجه به اتفاقات و حاشيه‌هايي كه در آنجا افتاد مانند عدم حضور برخي سران كشورهاي عربي يا لغو سفر وزير خارجه تركيه به آلمان براي حضور در اجلاس، اقتضاي حضور وزير خارجه كشورمان در اين اجلاس و پرهيز از صندلي خالي موجب شد لحني كه قبلا نسبت به مواضع غربي‌ها داشتند تا حدي تند تر از قبل باشد ولي در كل اين مواضع را بايد ناشي از شرايطي كه الان در مذاكرات حاكي است و نقطه‌اي كه مذاكره‌كنندگان بدان رسيده اند دانست. از سوي ديگر نفس حضور دكتر ظريف در اين اجلاس خود داراي كاركردهايي است. چرا كه كلا بايد بپذيريم سياست صندلي خالي، سياست خوبي نيست و البته به آن معنا نيست كه در هر كنفرانسي نيز بايد شركت كرد اما به طور كلي بايد تا جاي ممكن از سياست صندلي خالي پرهيز كرد. اگر بتوانيم در اين عرصه‌ها حضور داشته باشيم ولي حرفهاي منطقي و با اقتدار ارائه كنيم شايد به صلاح نزديك‌تر باشد و البته اين در صورتي است كه ممكن است شرايطي نيز پيش بيايد كه عدم حضور نيز ايجاب بكند اما اين كنفرانس در زمره كنفرانسهایي بود كه ما سالهاي گذشته نيز در آن حضور داشته‌ايم و حضور و ارائه مباحث منطقي و نقد سخنان طرفهاي مقابل و در حقيقت بيان نقطه نظرات مجموعه  سياست خارجي كشور سياست درستي است.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین