|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۳۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
وزیر علوم با تاکید بر اینکه در حال حاضر کیفیت و جایگزینی رشته‌ها در اولویت است گفت: توسعه دانشگاه‌ها بایستی هدفمند و کیفی باشد.

محمد فرهادی، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح دانشکده حقوق دانشگاه کاشان که توسط خیر ارجمند مهندس علی سعیدی احداث شد با انتقاد از پدیده خرید و فروش پایان‌نامه ها، گفت: این کار در قالب کار کپی برداری و تکثیر با تعویض جلد پایان نامه انجام می‌شود که به دنبال افزایش تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با تقدیم قانون برخورد با این افراد که به دولت تقدیم شده است از این سرقت علمی و آشفتگی مدارک جلوگیری شود.

به گفته وی، گستردگی توسعه کمّی دانشگاه‌ها بدون احتساب تناسب امکانات و اعتبارات با این افزایش نیز یکی از مسائلی است که طی سالیان اخیر انجام شده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در حال حاضر کیفیت و جایگزینی رشته‌ها در اولویت است گفت: توسعه دانشگاه‌ها بایستی هدفمند و کیفی باشد.

فرهادی با اشاره به اینکه عمر خیلی از رشته‌های تحصیلی به پایان رسیده یا قدیمی شده است افزود: بازنگری و روزآمدی بعضی رشته های تحصیلی ضروری است.

وی، همکاری و تعامل گروه‌های مختلف علمی برای تقویت رشته‌های جدید التاسیس و بین رشته‌ای را تاکید کرد و گفت: رشته‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، مهندسی ژنتیک، بسیاری از رشته‌های علو م انسانی، علوم کامپیو تر، فیزیک و سایر اینها باید تخصصی باهم کار کنند و همکاری و تعامل داشته باشند تا رشته‌های بین رشته ای ایجاد و تقویت شود.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری  در ادامه با اشاره به خدمات فراوان خیرین در دانشگاه کاشان، گفت: خیرین دانشگاه کاشان پیشتاز خیرین علم و فناوری در کشور هستند.

محمد فرهادی، گفت:خیرین این دانشگاه گوی سبقت را از دیگر خیرین علم و فناوری کشور ربودند و با خدمات فراوان خود در این دانشگاه منشا آثار و برکاتی در توسعه فضای آموزشی، پژوهشی، رفاهی و خدماتی این دانشگاه شدند.

وی قدمت 41 ساله دانشگاه کاشان با تجربه و کیفیت خوب آن را تاکید کرد و گفت: پیش بینی می‌شود این دانشگاه با برنامه ریزی مطلوب و مساعدت و حمایت مستمر خیرین جز برترین دانشگاه‌های کشور شود.

به گفته وی استعداد منطقه صنعتی کاشان، پتانسیل های قالی، اسانس، میراث فرهنگی و گردشگری کاشان فرصت بسیار خوبی برای این دانشگاه در عملیاتی کردن تعامل علم و صنعت و تقویت جبهه اشتغالزایی و کارآفرینی است.

وزیر علوم،دانشگاه کاشان با داشتن رشته های آکادمیک نانو می تواند به قطب رشته های قالی، اسانس، میراث فرهنگی و گردشگری در کشور تبدیل شود.

فرهادی، ظرفیت صنعتی کاشان با داشتن مراکز فراوان صنایع را فرصت خوبی برای ایجاد کریدورهای صنعتی در دل آن موثر در کارآفرینی و تعامل سازنده علم و صنعت ذکر کرد و گفت: تا کنون پنج کریدور صنعتی مرتبط با دانشگاه در کشور شکل گرفته است.

وی، آموزش بر پایه برنامه ریزی، مهارت، تحقیقات و پژوهش و کارآفرینی، ابتکار و خلاقیت را لازمه کار دانشگاه دانست و گفت: آموزش دانشگاه با این عملیاتی کردن این سیاست های علمی می تواند نیروی ماهر، فنی و دانش آموخته را تحویل جامعه دهد که پس از دانش آموختگی با مهارت های شغلی که به صورت علمی و تخصصی آن را فراگرفته است نه تنها بیکار و جویای کار نباشد بلکه کار آفرینی و اشتغالزایی کند.

وی،تغییر نام وزارت علوم با عنوان علوم و تحقیقات و فناوری را نیز بر اساس سیاست آموزش تو ام با تحقیقات و پژوهش های فناورانه عنوان کرد و گفت: در صورتی که این نام به صورت عملی در دانشگاه‌ها محقق شود دانشگاه‌ها به سمت تولید محصول اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی می روند.

به گفته وی، تربیت نیروی دانشگاهی ماهر، متخصص و فنی می تواند علاوه بر ایجاد اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی امکانات کشور را نیز در داخل تامین کند.

وزیر علو م، ایجاد مهارت، حرفه و فن، دانش اندوزی، تحقیق و بدست آوردن تکنولوژی همراه با کسب به روز از مراجع علمی سراسر دنیا در دانشگاه‌ها را تاکید کرد و گفت: دیپلماسی علمی در کنار این شرایط همراه با تقویت زیرساخت‌های موجود و اصلاح قوانین نقش موثری در پیشرفت و توسعه کیفی دانشگاه دارد.

فرهادی، کارورزی به جای کارآموزی در تحصیلات تکمیلی را یکی دیگر از موارد اصلاحی و مورد نیاز در دانشگاه ها برشمرد و گفت: ارتباط قوی علم با مجتمع های صنعتی، استقلال دانشگاه ها، تفویض اختیارات، حضور خیرین در هیات امنای دانشگاه ها از دیگر مسائل قابل توجه است که وزرات آن را پیگیری می کند.

وی در ادامه از تقدیم قانون برخورد با خرید و فروش پایان‌نامه به دولت خبر داد و گفت: این کار در قالب کار کپی برداری و تکثیر با تعویض جلد پایان نامه انجام می شود که به دنبال افزایش تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

به گفته وی پیش بینی می شود با تقدیم قانون برخورد با این افراد که به دولت تقدیم شده است از این سرقت علمی و آشفتگی مدارک جلوگیری شود.

فرهادی، گستردگی توسعه کمّی دانشگاه ها بدون احتساب تناسب امکانات و اعتبارات با این افزایش طی سالیان اخیر را خاطرنشان کرد و گفت:در حال حاضر توسعه هدفمند و کیفی دانشگاه ها و جایگزینی رشته ها در اولویت است.

وی با اشاره به اینکه عمر خیلی از رشته ها تحصیلی به پایان رسیده یا قدیمی شده است، افزود: بازنگری و روزآمدی بعضی رشته‌های تحصیلی ضروری است.

به گفته وی،، همکاری و تعامل گروه های مختلف علمی برای تقویت رشته های جدید التاسیس و بین رشته‌ای را تاکید کرد و گفت: رشته های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، مهندسی ژنتیک، بسیاری از رشته‌های علو م انسانی، علو م کامپیو تر، فیزیک و سایر اینها باید تخصصی باهم کار کنند و همکاری و تعامل داشته باشند تا رشته‌های بین رشته‌ای ایجاد و تقویت شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین