|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۳۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
در ادامه این سفر پربار خط تولید اتوبوس های پر سرعت (بی. آر. تی) تبریز با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
مردم آذربایجان شرقی روز شنبه /دیروز/ میزبان اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بودند که رونمایی از سند تدبیر توسعه استان و افتتاح هشت طرح در حوزه های مختلف عمرانی و صنعتی بخشی از دستاوردهای این سفر برای مردم این استان به شمار می رود.

 معاون اول رییس جمهوری در بدو ورود به فرودگاه شهید مدنی تبریز، آذربایجان شرقی را یکی ازمهمترین استان های کشور اعلام کرد که درهمه صحنه های انقلاب اسلامی پیشگام بوده و درپیروزی آن نقش محوری داشته است.

همزمان با حضور جهانگیری در فرودگاه شهید مدنی تبریز، طرح بازسازی باند اصلی این فرودگاه که برای نخستین بار در کشور به صورت بتنی و به عرض 15 متر و با 400میلیارد ریال اعتبار طراحی واجرا شده و قابلیت پذیرش پروازهای پهن پیکر تا رده بویینگ 747 را دارد، به بهره برداری رسید.

در حاشیه افتتاح این طرح، طرح کارگو که در آن حمل و نقل بارهوایی در کوتاه ترین زمان ممکن قابل اجرا بوده و برای صادرات و واردات مورد استفاده قرار می گیرد، در فرودگاه شهید مدنی تبریز راه اندازی شد.

در ادامه این سفر پربار خط تولید اتوبوس های پر سرعت (بی. آر. تی) تبریز با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

جهانگیری با حضور در کارخانه خودروسازی اسنا در تبریز ضمن بازدید از این کارخانه، خط تولید اتوبوس های ' بی.آر.تی ' و ' ون ' را افتتاح کرد.

وی در آیین راه اندازی این خط تولید در مورد مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 از حل شدن مسایل تحریم و حذف برخی هزینه های اضافی که به صنعت تحمیل می شود، خبر داد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در یک سال و نیم اخیر یکی از رشته های صنعتی که در رسانه ها در حق آن جفا شده و باید از آن دفاع کرد، صنعت خودروسازی بوده است.

وی گفت: به بخش خصوصی نباید به دیده تردید و بدبینی نگاه کرد، چرا که تهدید بخش خصوصی به معنی تقویت کردن شرکت های خارجی است.

جهانگیری افزود: تقویت بخش خصوصی به معنی تقویت اشتغال، تولید داخلی، اقتصاد و اقتدار کشور است و یکی از مولفه های اقتدار، توسعه اقتصادی است و وقتی محقق می شود که بر توان تولید داخل اتکا کنیم.

وی اعلام کرد: بخش خصوصی امروز واقعا تواناست و باید آنها را باور کنیم، بخش خصوصی باید به اقتصاد کشور ورود پیدا کند و تبریز از جمله شهرهایی است که صنعت آن متکی به بخش خصوصی شکل گرفته است.

وی به افتتاح خط تولید اتوبوس های ˈ بی. آر. تی ˈ دو کابین و ون در تبریز اشاره و یادآوری کرد: کسی که اتوبوس از خارج ازکشور وارد می کند خود را باید قانع کند که در شرایطی می توان در کشور اتوبوس تولید کرد چرا باید از کشورهایی که بعضا از نظر صنعت خودرو از ما عقب بودند، وارد کنند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بسیاری از رشته های صنعتی با اتکا به ظرفیت های داخلی از جمله صنعت اتوبوس سازی قابل ساخت در کشور است.

جهانگیری اظهار کرد: صنعت خودروسازی کشور آن طور که باید رشد نکرده و پیش نرفته است و یکی از دلایل آن محدودیت بین المللی بود که علیه این صنعت اعمال شد.

وی گفت: صنعت خودرو در سال 1357، سالانه حدود 50 تا 60 هزار خودرو مونتاژ می کرد که این میزان در دوران دفاع مقدس به 12 هزار دستگاه کاهش یافت.

معاون اول رییس جمهوری اعلام کرد: تولید در صنعت خودروسازی در 10 ماه نخست سال جاری 70 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، به این راحتی نیست که وقتی صنعتی افول می کند دوباره بخواهیم آن را به راحتی رشد دهیم، این رشد دادن مثل دوباره راه انداختن است.

جهانگیری اضافه کرد: رشد تولید خودروسازی در 10 ماه نخست سال جاری در بخش کامیون سازی 100 درصد و در بخش اتوبوس سازی 40 درصد رشد داشته است.

وی یادآوری کرد: این رشد به این معناست که صنعت خودرو واقعا ظرفیت توسعه را دارد، باید با مردم صادقانه صحبت کرد و گفت که در برخی حوزه ها کیفیت ما پایین تر و در برخی حوزه ها قیمت ها نسبت به رشته های مشابه در کشورهای پیشرفته بالاتر بوده است.

وی افزود: اگر مردم بدانند مسیری که طی می کنیم به این منجر می شود که محصولات صنعت با کیفیت بالاتر و قیمتی پایین تر و قابل عرضه در بازارهای بین المللی تولید کنیم، حتما همراهی خواهند کرد.

با بهره برداری از این طرح امکان تولید و مونتاژ اتوبوس های BRT شهری به طول 16 متر با موتور یورو چهار در کشور ایجاد شده است.

خط تولید در حال فعالیت این شرکت شامل خط تولید بدنه شامل خط پروفیل کاری، ورقکاری و جوش، خط مونتاژ شامل واحد مونتاژ اکسل، موتور و گیربکس روی شاسی چینی وارداتی، واحد مونتاژ بدنه روی شاسی، واحد مونتاز قطعات فایبرگلس، واحد پیش رنگ کاری، اتاق رنگ، واحد فوم زنی سقف، واحد تزیین، واحد تست و کنترل کیفی است.

قسمت بدنه این اتوبوس ها تولید داخل و بقیه قطعات از طریق چین و برندهای معتبر اروپایی تامین می شود و محرک خودرو متعلق به شرکت MAN آلمان است که از طریق چین وارد می شود.

این خط برای تولید یکهزار و 500 دستگاه اتوبوس BRT شهری 16 متری طراحی شده که ظرفیت فعلی آن 11 دستگاه در ماه است.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه برنامه سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی با حضور در مجتمع مس سونگون ورزقان، فاز دو طرح توسعه کارخانه مس سونگون برای تولید 150 هزار تن کنستانتره مس در سال را افتتاح کرد.

جهانگیری در آیین بهره برداری از این طرح اظهار کرد: با وجودی که امروز اقتصاد برخی از کشورها متکی به محصول نفت و یا دیگر منابع تمام شدنی است، ایران باید اقتصاد متکی به مغزافزار و دانش بنیان را پایه گذاری کند که تمام نشدنی است و پایدار می ماند.

وی ادامه داد: بخش معدن و صنایع معدنی امروز باید با بهره گیری از توانایی های بخش خصوصی رشد یابد و سرعت عمل لازم ضروری است در دستور کار قرار گیرد.

جهانگیری افزود: ظرفیت ایران در بخش معادن فلزی بسیار بالا و یکی از مهمترین آنها مس است زیرا ایران روی کمربند مس آلپ تا آسیا قرار دارد و منطقه آذربایجان از منابع غنی این فلز برخوردار است و امروز شاهد تحول جدید در منطقه سونگون هستیم.

وی با بیان اینکه امروز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در توسعه کشور نقش آفرین است و بیش از 700هزار میلیارد ریال کارهای مهم در اختیار دارد، گفت: یکی از محورهای اصلی توسعه کشور رشد و گسترش معادن محسوب می شود.

جهانگیری یادآوری کرد: بیش از 62 نوع ماده معدنی در کشور استخراج می شود و چنانچه این مواد در چرخه تولید و ارزش افزوده قرار نگیرد در طول زمان ممکن است از چرخه خارج شود، بنابراین برداشت از منابع معدنی سرعت لازم را طلب می کند.

وی اضافه کرد: صنایع معدنی از مشخصه هایی برخوردار هستند که کمتر به رکود برمی خورند زیرا صد درصد از محصول خود را صادر و به بازار عرضه می کند بنابراین باید در جهت پوشش بیمه ای فعالان بخش معدن برنامه ریزی جدی بعمل آید تا مخاطره کمتری را برای بهره برداران بدنبال داشته باشد.

مرحله دوم تغلیظ سونگون با ظرفیت تولید 150 هزار تن در سال راه اندازی شد که با فعالیت شدن این خط ظرفیت تولید کنسانتره مس سونگون تا دو برابر افزایش یافت و انتظار می رود تا سال 1397 میزان تولید مس محتوی تا 400 هزار تن افزایش یابد.

سرمایه گذاری ارزی و ریالی طرح فاز دوم تغلیظ مس سونگون به ترتیب 95 میلیون یورو و دو هزار و 470 میلیارد ریال اعلام شده که با راه اندازی آن به طور مستقیم برای 200 نفر ایجاد اشتغال شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین جهانگیری را همراهی می کرد، گفت: درخواست فعالان معادن از دولت یازدهم، پذیرش پروانه بهره برداری از معادن به عنوان وثیقه قابل قبول توسط نظام بانکی است که سال ها معوق مانده و عملیاتی نشده است.

محمدرضا نعمت زاده اظهار کرد: آغاز فعالیت معدنی از کار اکتشافی است و برای این منظور در دولت یازدهم تفاهم نامه ای میان معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه و سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور امضا شد که 200 هزار کیلومتر از مساحت ایران از خراسان رضوی تا دریای عمان را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود: علاوه بر کار اکتشافی مزبور حدود 100 هزار کیلومترمربع نیز در قالب همکاری با سازمان انرژی اتمی صورت گرفته که نسبت به شناسایی ذخایر رادیو اکتیو و دیگر مواد معدنی در دست اجرا قرار دارد.

وی واگذاری پهنه های معدنی به شکل مزایده را به عنوان دیگر اقدامی که در جهت رشد فعالیت معدنی کشور صورت می گیرد، ذکر کرد.

به گفته نعمت زاده یکی از راهکارهایی که برای حمایت از معدنکاران به مورد اجرا گذاشته شده افزایش سرمایه صندوق بیمه حمایت از فعالیت های معدنی است که می تواند معدنکاران بخش خصوصی را در جهت کاهش ریسک مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد.

وی اجرای هفت طرح فولادی که ظرفیت هر کدام یک میلیون تن است را از دستاوردهای دولت یازدهم دانست و گفت: این طرح ها که از سال 85 در دستور کار قرار گرفته بود به دلیل مشکل مالی معوق مانده بود اما با بهره گیری از فاینانس چین گشایش اعتبار این طرح ها صورت گرفته است.

نعمت زاده اضافه کرد: طی فراخوان صادره برای هفت طرح فولادی اکنون شرکایی با میزان سهم 65 تا 80درصد گرفته شده که در کنار سازمان ایمیدرو این طرح ها را تکمیل و به بهره برداری برسانند.

وزیر صنعت، معدن و تجار در ادامه برنامه یک روزه خود به آذربایجان شرقی، در آیین راه اندازی خط تست و مونتاژ موتورهای دیزلی خودرو گروه صنعتی تراکتورساز یایران شرکت کرده و اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد صادرات این موتورها به خارج از کشور باشیم.

نعمت زاده در این آیین افزود: امیدواریم بزودی این موتورها به طول کامل ساخت داخل شده و نه تنها به بازارهای داخلی بلکه در عرصه جهانی نیز عرضه شود.

وی تراکتورسازی را یکی از مجموعه های موفق صنعتی درکشور اعلام کرد و گفت: این گروه گام های موثری در جهت خود اتکایی، مهندسی معکوس، تولید و صادرات برداشته است و می تواند سرلوحه دیگر واحدها باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نزدیک به 50 درصد خودروهای سواری در اروپا دیزلی هستند، خواستار ورود صنعتگران برای تولید خودروهای سواری دیزلی در کشور شد.

خط تست و مونتاژ موتورهای دیزلی خودرو با ویژگی توان بین 70 تا 120 کیلو وات، مصرف هشت لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار تولید می شود که قابلیت ارتقاء به استانداردهای بالاتر را دارد.

تولید این محصول برای سه سال به عنوان طرح برتر صنعتی کشور انتخاب شده است و با توجه به اینکه این محصول با برند ایسوزو به عنوان یکی از معتبرترین برند دنیا در این عرصه محسوب می شود، قرار است نیاز مجموعه های تولیدی فعال در زمینه خودروهای سواری تجاری کشور از جمله زامیاد را از سال آینده تامین کند.

همزمان با راه اندازی خط تست و مونتاژ موتورهای دیزلی خودرو در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، معاون اول رییس جمهوری طرح عمرانی تقاطع غیرهمسطح شهید حمید باکری به طول 550 متر و با اعتبار 150 میلیارد ریال را افتتاح کرد و همزمان با آن دیگر طرح عمرانی شهرداری تبریز شامل طرح تقاطع غیرهمسطح گلکار با 120 میلیارد ریال اعتبار و به طول 550 متر به بهره برداری رسید.

معاون اول رییس جمهوری پس از این برنامه، در نشست مشترک اعضای شورای اداری و صاحبان صنایع و بخش خصوصی آذربایجان شرقی شرکت و سیاست های دولت تدبیر و امید در عرصه های مختلفی همچون سیاست خارجی، اقتصادی و صنعتی کشور را تبیین کرد.

همزمان با حضور جهانگیری در نشست شورای اداری استان، وزیر صنعت، معدن و تجارت با سفر به شهرستان بناب طرح پل روگذر شهرک صنعتی بناب را افتتاح کرد.

این پل بتنی به طول 430 متر و عرض 11.40 متر با 48 میلیارد ریال اعتبار در مدت 18 ماه کاری احداث شده است که 60 درصد اعتبارات آن از محل منابع داخلی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی و 40 درصد از طریق منابع استانی تامین شده است.

احداث این پل یکی از خواست های اصلی سرمایه گذاران شهرک صنعتی بناب بود که با بهره برداری از این پل روند اجرای طرح توسعه 260 هکتاری این شهرک شتاب بیشتری می گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از شرکت در آیین بهره برداری از این طرح، خط تولید فولاد آلیاژی مجتمع فولاد صنعت بناب را افتتاح کرد.

وی در این آیین ظرفیت فعلی ذوب فولاد کشور را 17 میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: براساس برنامه ریزی ها صورت گرفته با تکمیل چند طرح نیمه تمام و دردست اجرا، ظرفیت ذوب فولاد تا 10 سال آتی به 55 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

نعمت زاده اظهار کرد: صنعت فولاد یکی از مزیت های مهم کشور درعرصه های صنعتی و معدنی به شمار می رود و باید برای دستیابی به اهداف تعریف شده بخش خصوصی بیش از پیش فعال و حمایت شود.

وی با بیان اینکه در عرصه صنایع فولادی در ابتدای خط قرار داریم و بخشی از تولیدات به صورت خام صادر می شود، بر ظرفیت سازی برای فراوری محصولات این عرصه با هدف افزایش ارزش افزوده تاکید کرد.

نعمت زاده ظرفیت بالای بخش نورد صنایع فولادی و متناسب نبودن آن با حوزه هایی همچون استخراج سنگ آهن و ذوب را مهمترین عامل خالی ماندن ظرفیت بخش نورد صنایع فولادی ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون صنایع نورد فولادی کشور با حدود 50 درصد ظرفیت خالی فعالیت می کنند که این شرایط بر ضرورت توسعه همگون صنایع فولادی بر اساس ظرفیت ها و نیازها می افزاید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ظرفیت صنایع نورد فولادی را 33 میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: این میزان نزدیک به دو برابر ظرفیت ذوب فولاد است و موجب شده که نتوانیم از ظرفیت عظیم ایجاد شده در صنعت نورد بهره کافی ببریم.

وی کاهش قیمت جهانی فولاد را یکی از مشکلات اصلی فعالان این عرصه بیان کرد و افزود: این موضوع ناشی از رکود نسبی بازارهای جهانی و کاهش قیمت انرژی ناشی از کاهش قیمت نفت است.

نعمت زاده این رکود را کوتاه مدت ارزیابی کرد و گفت: رکود کنونی یک طیف زمانی گذراست و در حال حاضر قیمت جهانی فولاد در پایین منحنی سینوسی خود قرار دارد و با تغییر شرایط، وضعیت موجود بهبود خواهد یافت.

وی از سرمایه گذاران صنعت فولاد خواست با دید گسترده و وسیع به ارزیابی شرایط آتی این صنعت بپردازند و صحنه تولید و صنعت را رها نکنند.

نعمت زاده همچنین بر فعالیت تخصصی در عرصه صنایع فولادی تاکید کرد و گفت: به طور قطع تحقق این سیاست می تواند به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا و ارز آوری بیشتر منجر شود.

به گزارش ایرنا، استان آذربایجان شرقی یکی از استان های 31 گانه جمهوری اسلامی و بزرگ ترین و پرجمعیت ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران محسوب می شود که از شمال به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، از غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از شرق به استان اردبیل و از جنوب شرق به استان زنجان محدود شده است.

وسعت این استان 45 هزارو491 کیلومتر مربع است که از این جهت یازدهمین استان بزرگ ایران محسوب می شود.

مرکز آذربایجان شرقی کلان شهر تبریز است و از شهرهای مهم و اقماری آن می توان به مرند، مراغه، میانه اشاره کرد.

برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 خورشیدی، جمعیت این استان سه میلیون و 724 هزار و 620 نفر بوده که حدود پنج درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص داده است.

در سرشماری همین سال، کلانشهر تبریز با یک میلیون و 695 هزارو 94 نفر پرجمعیت ترین و چاراویماق با 32 هزار و 745 نفر کم جمعیت ترین شهر استان آذربایجان شرقی بوده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین