|
|
امروز: شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۳۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان اردبیل گفت: دشت اردبیل ۶۰۰ میلیون متر مکعب کسری در مخازن‌ آبی دارد.
بهروز محمدی افزود: این کسری سال به سال افزایش می یابد و در واقع در دشت اردبیل کمبود آب به وضعیت بحرانی رسیده است.

وی کشاورزی سنتی را از جمله عوامل تشدید کاهش سطح منابع‌ آبی عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر حفر چاه های غیر مجاز با هدف آبیاری اراضی کشاورزی موجب فرو نشست دشت اردبیل شده است.

در حال حاضر و با توجه به کم بودن نزولات آسمانی، بحران آب مساله مهم کشور بوده چرا که کم آبی، خشکسالی و کشت‌های غیراصولی در سال‌های آینده، به چالش بحران آب منجر می‌شود.

عبور از بحران کم‌آبی نیازمند برنامه‌ریزی در زمینه بهبود مصرف آب در بخش کشاورزی بوده و باید با توجه به پتانسیل‌های خاک استان و استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و با نیاز آبی کمتر، از کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی جلوگیری شود.

بارش‌های کم و بهره‌برداری بیشتر، دلیل کاهش منابع آب‌های زیر زمینی بوده که به نظر می‌رسد در این زمینه یک تدبیر مناسب نیاز است.

با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، میزان مصرف آب کاهش می‌یابد ولی به طور متوسط بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها، مصرف آب شرب در استان پنج درصد کاهش یافته است.

مردم استان اردبیل سالانه حدود 66 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند که تنها یک سوم آن از طریق منابع زیرزمینی استحصال می‌شود و مابقی از طریق منابع آب‌های سطحی تامین می‌شود.

اعتبار بیش از 300 میلیارد ریال برای اجرای آبیاری مدرن استان

استاندار اردبیل گفت: بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار در فاز اول برای اجرای طرح های مختلف آبیاری مدرن برای استان اردبیل در نظر گرفته شده است.

مجید خدابخش افزود: انسداد چاه های غیر مجاز یکی از اولویت های جدی و پیگیری جلسات شورای حفاظت منابع آب است که امیدواریم با اقدام به موقع و همراهی خوب فرمانداران زمینه این کار مطلوب و بهینه فراهم آید.

وی با بیان اینکه در عملیات انسداد چاه ها باید حق و حقوق افرادی که به صورت قانونی به استفاده از این منابع روی آوردند رعایت شود گفت: ضرورت دارد جلوی تمامی بهره برداری های غیر مجاز در این زمینه گرفته شده و امکان بهره برداری قانونی و بهینه در این حوزه فراهم آید.

وی ارائه الگوی کشت مناسب با بهره وری بالا را ضروری خواند و افزود: سعی و تلاش ما بر این است تا بتوانیم از طریق جهاد کشاورزی نهادهای مناسب و با صرفه اقتصادی و همچنین بذور مقاوم در برابر خشکسالی ، تهدیدها و تنش های جوی را ارائه کنیم تا میزان بهره وری افزایش پیدا کند.

مصرف روزانه بیش از 220 لیتر آب در اردبیل

فرماندار اردبیل گفت: در استان اردبیل به طور متوسط روزانه 220 تا 250 لیتر آب مصرف می شود.

جواد زنجانی افزود: همسو با جمعیت کشور مردم استان اردبیل به طور متوسط روزانه ۲۲۰ تا ۲۵۰ لیتر آب مصرف می کنند که رقم بسیار بالا و تأمل برانگیزی است، در حالی که مصرف در برخی کشورها ۷۰ تا ۸۰ لیتر در روز است.

وی به چاههای غیر مجاز دشت اردبیل اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۶ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان اردبیل مسدود شده است.

فرماندار اردبیل افزود: صرفه جویی و جلوگیری ازتخلفات برداشت غیراصولی و غیرمجاز می تواند به تعادل بخشی منابع آبی دشت اردبیل کمک کند.

زنجانی حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی و مدیریت منابع و مصارف در شرایط فعلی کشور را از اولویت های دولت دانست و تاکید کرد: به ویژه در دشت اردبیل در صورت از بین رفتن دشت امکان بازیابی آن امکان پذیر نیست.

380 چاه غیر مجاز در استان اردبیل وجود دارد

استاندار اردبیل از وجود 380 حلقه چاه غیر مجاز در استان اردبیل خبر داد.

مجید خدابخش بر ضرورت انسداد 380 چاه غیرمجاز در اردبیل از سوی دستگاه‌های متولی تاکید کرد و افزود: باید امور آب با همکاری مراجع قضایی هرچه سریع‌تر 380 چاه غیرمجاز استان را مسدود کرده و زمینه بهره‌برداری درست از منابع آب را برای کشاورزان فراهم کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین