|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۲
کد خبر: ۳۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
«شرق» امروز -شنبه- در یادداشتی با عنوان «اوباما و سایه انتخابات درون حزبی» به قلم «رها معتمدی» نوشته است: بسیاری از آمریکایی ها در سال٢٠٠٨ میلادی تنها به یک دلیل «باراک اوباما» را به عنوان نخستین رییس جمهور سیاهپوست آمریکا انتخاب کردند
 روزنامه «شرق» امروز -شنبه- در یادداشتی با عنوان «اوباما و سایه انتخابات درون حزبی» به قلم «رها معتمدی» نوشته است: بسیاری از آمریکایی ها در سال٢٠٠٨ میلادی تنها به یک دلیل «باراک اوباما» را به عنوان نخستین رییس جمهور سیاهپوست آمریکا انتخاب کردند؛ آنان توقع داشتند که اوباما اوضاع اقتصادی این کشور را سروسامان دهد. برای بسیاری از آمریکایی ها شرایط اقتصادی در آن زمان یادآور افول اقتصادی دهه٨٠میلادی بود؛ در آن زمان نیز «دونالد ریگان» بار دیگر انتخاب شد تا شاید آمریکا از رکود اقتصادی خارج شود. این اتفاق بار دیگر در زمان «بیل کلینتون» روی داد و حالا در دوسال پایانی ریاست جمهوری اوباما، نوبت خارج شدن از رکود اقتصادی به دستان او وابسته است.

نویسنده شرق می افزاید: اگرچه محرک مالی خاصی برای بهبود اقتصادی وجود ندارد اما کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش قیمت بنزین و به صفررسیدن نرخ بهره توسط بانک فدرال رزرو می تواند برای اقتصاد آمریکا شکوفایی ایجاد کند. آمارهای اقتصادی در سه ماهه پایانی سال2014 نشان می دهد که خارج شدن از رکود اقتصادی امری غیرممکن نیست. کنگره ایالات متحده با وجود اختلافات بسیاری که جمهوری خواهان و دموکرات ها با یکدیگر داشتند، لایحه بودجه سال مالی2015 را تصویب کرد. این امر در حالی رخ داد که حدود یک سوم نمایندگان جمهوریخواه قصد داشتند به این لایحه رای منفی بدهند و در طرف مقابل دموکرات ها از اوباما خواسته بودند این لایحه را وتو کند. اما هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد زیرا خشم مردم آمریکا در صورت تعطیلی دوباره دولت دیگر غیرقابل کنترل می شد. پیش بینی شده است اقدام سیاسی برای خوشایند مردم به ویژه با نزدیک ترشدن به انتخابات ریاست جمهوری2016 افزایش یابد. بدون شک ناآرامی های اخیر درخصوص اعتراض به کشته شدن سیاه پوستان به دست افسران پلیس در این مساله دخیل بوده است. با این وجود به نظر می رسد سال2015، برای اوباما از سال قبل بهتر باشد. تحلیلگران معتقدند که میزان محبوبیت شغلی او که قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره کاهش یافته بود، بار دیگر به 50درصد یا حتی کمی بیشتر نیز برسد. اما با توجه به قطبی شدن جامعه آمریکا در حمایت از دموکرات ها و جمهوریخواهان نباید انتظار داشت که اوباما در سال2015 بتواند به میزان محبوبیت بیل کلینتون و بالای 60درصد دست پیدا کند. اگرچه میزان تنفر از او نیز هرگز در سال آینده به میزان تنفر از «جرج دبلیو بوش» سلف اوباما به خاطر سیاست هایش در جنگ با افغانستان و عراق نخواهد رسید اما رییس جمهوری آمریکا اکنون وظیفه دشواری بر دوش دارد، او باید بتواند دموکرات ها را در قدرت نگه دارد. این در حالی است که اختلافات داخلی بر اردوگاه دموکرات ها سایه انداخته است و «هیلاری کلینتون» که زمانی کرسی وزارت خارجه را در اختیار داشت، رقابت سختی با «جو بایدن»، معاون اول اوباما خواهد داشت. اگر کلینتون به هردلیلی به این رقابت ها نیاید یا رای نیاورد، بایدن بدون هیچ رقیب جدی ای وارد کارزار انتخاباتی می شود. در حقیقت حضور بایدن در این رقابت ها برای دموکرات ها حکم دور سوم ریاست جمهوری اوباما را خواهد داشت.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین