|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۳۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به رسول گرامی اسلام (ص) و تلاش های مذبوحانه برای توجیه این اهانت ومحاکمه « جیمزرایزن» خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز دردادگاه فدرال آمریکا به دلیل افشای جزییاتی از تلاش های ناموفق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تخریب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دو روی سکه « آزادی بیان دروغین » درغرب بویژه آمریکا و فرانسه است.
شبکه آمریکایی (CNN) نیز اخیرا « جیم کلانسی» ارشدترین خبرنگار خود را بعداز 34 فعالیت از جمله در بیروت، لندن و برلین تنها به دلیل انتقاد از سوء استفاده رژیم صهیونیستی از جنایت تروریستی بعداز انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به رسول گرامی(ص) توسط نشریه طنز « شارلی ابدو» اخراج کرد.

ناظران معتقدند که غربی ها از جمله آمریکا و فرانسه برای تحقق منافع و اهداف خود از تروریسم صهیونیستی و تکفیری به مثابه یک شمشیر و برای توجیه جنایات خود از آزادی بیان به عنوان یک سپر استفاده می کنند.

این قبیل رویدادها که درتناقض آشکار با آزادی بیان و رای قرار دارند، برای اولین بار نیست که درغرب از جمله فرانسه و آمریکا اتفاق می افتند.

اکنون ادعای غربی ها و آمریکا درخصوص آزادی ها محل تردیدهای زیادی است، آنها از این شعارهمواره به عنوان ابزاری برای تحقق منافع و اهداف خود استفاده می کند و حتی حاضر به زیرپا گذاشتن ارزش های انسانی و اخلاقی هستند.

این سیاست البته اختصاص به دشمنان ، دوستان و ابزار غرب و آمریکا ندارد آنها از این شعار برای سوء استفاده و بهره کشی از دولت های وفادار و مطیع خود و نیز دولت هایی که ابزاری در دست آمریکا هستند، استفاده می کنند.

اکنون دیگر در داخل و خارج آمریکا، همگان به این جمله عادت کرده اند: «آزادی ها به صورتی محسوسی کاهش یافته.. آزادی ها قانع کننده و کافی نیست»

این واقعیتی است که «جمال واکیم» استاد روابط بین الملل در دانشگاه ملی لبنان در مصاحبه با ایرنا بر آن تاکید کرد.

به اعتقاد واکیم آزادی ها در غرب و آمریکا «بر اساس شرایط، محدود می شود و یا توسعه می یابد» تا جایئکه به مرحله قلع و قمع و فشار بر اصحاب رسانه و طبقه فرهنگی و اساتید دانشگاه نیز می رسد.

وی می گوید که این مساله «یک جزء مهم و اساسی در جنگ نرم است و واشنگتن به دلیل شکست های متعدد در استفاده از روش های سخت، توجه خود را به این شیوه از جنگ معطوف کرده و در مناطق زیادی از آن بهره برده است».

این استاد دانشگاه لبنان به مواردی از جاسوسی از اساتید دانشگاه ها اشاره می کند که تنها به دلیل انتقاد از سیاست ها و افکار نومحافظه کاران آمریکا تحت نظر قرار گرفته اند.

«حمایت از تروریسم» تهمت همیشه آماده ای است که معمولا در چنین شرایطی از آن استفاده می شود.

واکیم می گوید که اطلاعاتی حاکی از فرار برخی از اساتید آمریکایی به کشورهای هم جوار مانند کانادا وجود دارد، هرچند تهدیدها حتی آنجا هم رهایشان نکرده است.

آزادی در غرب از جمله آمریکا و فرانسه از معنای واقعی برخوردار نیست.

این آزادی جعلی ناشی از توهماتی است که رسانه های غربی هوشمندانه آن را ترویج کرده اند اما حقیقت چیز دیگری است.

دکتر «حسن جونی» استاد حقوق بین الملل معتقد است: در آمریکا، شرکت های بزرگ ، روند آزادی ها را در کنترل داشته و بر اساس منافع خود و نه منافع ملت آمریکا حدود آن را ترسیم می کنند.

این واقعیت جدید و یا غیرمنتظره نیست، اتفاقات 11 سپتامبر ابعاد تازه ای به آن بخشید و پس از قانون جدیدی در آمریکا به نام قانون شهروندی تصویب شد که به سیستم امنیتی این کشور اجازه بازداشت های خارج از قانون و بازجویی های خلاف مقررات را می دهد، این رفتارها مشابه اقداماتی است که در حکومت های پلیسی و استبدادی انجام می گیرد.

واکیم معتقد است که «این قانون بدترین نوع رفتارها را در حق شهروندان آمریکایی و اتباع دیگر کشورهای مقیم آمریکا روا داشته است.»

کارشناسان مسائل حقوقی، وقوع چنین رفتارهایی را در آمریکا تایید کرده اند.

حسن جونی خاطرنشان کرد: پس از حادثه 11 سپتامبر مردم بر اساس رنگ پوست و نژاد و دینشان طبقه بندی شدند.در سرتاسر آمریکا انتساب به « القاعده» یک اتهام از پیش آمده شده برای مسلمانان و حتی غیرمسلمانان شد.

این کارشناس مسائل حقوقی افزود: تعداد زیادی از اهالی فرهنگ و رسانه و اساتید دانشگاه تنها به جرم مخالفت با سیاست های آمریکا و حمایتشان از ملت های مظلوم متهم شده و مورد محاکمه قرار گرفته و به مجازات های مختلفی محکوم شدند.

اینها اطلاعات و اخباری است که خود آمریکایی ها از آن سخن گفته اند.

یکی از مهمترین کتاب هایی که در این زمینه منتشر شده، کتاب «ایده شوک» نوشته خانم «نعومی کلاین» است.

این نویسنده از روش ایجاد شوک برای حل مشکلات بزرگ سخن می گوید. این همان شیوه ای است که سیاستمداران آمریکایی در رفتار با ملت های دنیا از آن استفاده می کنند.

آنها برای استفاده از این شیوه خصوصا در داخل جامعه آمریکا ناچار از بزرگنمایی مساله امنیت هستند.

«واکیم» معتقد است این جریان همان جنگ نرمی است که بسیاری از ستاره های سینما و فوتبال نیز در آن ورود کرده اند و رفتارهای« جورج کلونی» و «آنجلیا جولی» درهمین راستا و طبق آموزش های سیستماتیک انجام می گیرد.

این افراد در برهه های زمانی خاصی طبق صلاحدید دستگاه های جاسوسی و امنیتی آمریکا بویژه (سیا) با سفر به مناطق معینی از جهان به موضوعات خاصی دامن می زنند.

معمولا اقدامات این افراد در پوشش انسان دوستانه انجام می گیرد اما در حقیقت دارای ابعاد ژئوسیاسی است.

به اعتقاد «واکیم» طرح برخی موضوعات معین در رسانه های آمریکا آن هم در برهه های زمانی خاص، نشان دهنده آزادی بیان و امثال آن نیست، بلکه این رسانه ها ابزاری در خدمت شرکت های نفتی و لابی های قدرتمندی هستند که سرنوشت سیاست و فرهنگ و هنر را در سیطره خود دارند.

حسن جونی نیز تاکید کرد: افکار عمومی آمریکا محروم از آزادی هایی است که همیشه از آن سخن گفته می شود، واقعیت آن است که نظرات مردم در آمریکا جهت دهی و ساخته می شود و واقعیت ها مخدوش شده و برعکس جلوه داده می شوند.

«مایکل مور» کارگردان آمریکایی به جزییات فراوانی در این زمینه اشاره کرده است.

وی در فیلم معروف خود به نام «فارنهایت 11/9» توضیح می دهد حکومت آمریکا برای همراه ساختن افکارعمومی در حمله به عراق چگونه دروغ پراکنی و زمینه سازی کرد.

ماجرای «پل فندلی» از سناتورهای آمریکایی گواه دیگری بر این مطلب است.

این سناتور جمهوری خواه با انتشار کتابی با عنوان «چه کسی جرئت سخن گفتن دارد؟» به نقل ماجرایی می پردازد که با لابی صهیونیستی مرتبط است. وی که به سبب موضع گیری علیه صهیونیست ها و حمایت از فلسطین، با توطئه چنینی لابی صهیونیستی از دستیابی به کرسی نمایندگی بازماند، اما اما او ساکت نماند و تصمیم به افشای حقیقت آزادی های خیالی در کشورعمو سام گرفت.

داستان به اینجا ختم نمی شود.

برخی از اساتید دانشگاه که از فلسطین حمایت کرده اند از فشارهایی سخن می گویند که آنها را وادار به دست کشیدن از عقایدشان کرده است.

البته پاداش هایی هم در این رابطه در نظر گرفته می شود و کسانی که از روی ترس و یا به میل خود تسلیم فشارها می شوند به طور مثال ریاست مراکز تحقیقاتی را عهده دار می شوند.

اما اساتیدی که برعقیده خود پافشاری می کنند مجبور به تحمل فشارهای زیادی هستند.

درهمین رابطه حسن جونی اظهار داشت: عدد و رقم ها و نتایج مطالعاتی که از سوی موسسه های تحقیقاتی منتشر می شود ارتباطی با واقعیت ها ندارد و این مراکز تنها هدفشان پشتیبانی از شرکت های بزرگ و «سیستم حاکم بر آمریکا» است، سیستمی که متشکل از افراد ذی نفوذ در اقتصاد ، سیاست و امنیت امریکا می باشد.

با این حساب جای تعجب ندارد اگر«جیمز رایزن» روزنامه نگار تاکید کند که اطلاع رسانی به مردم آمریکا درباره واقعیت ها جزو اولویت های این کشور قرار ندارد.

این اتفاق تنها یکی از حلقه های سریال دنباله دار «آمریکا و ماسک آزادی بیان» است. اما این ماسک بی تردید دیگر مانند گذشته قادر به فریب افکار عمومی جهان نمی باشد.

قاضی فدرال آمریکا اخیرا «جیمز رایزن» خبرنگار نیویورک تایمز را به دادگاه احضار کرد تا در مورد درز کردن موضوع شکست عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)برای انتقال اطلاعات مخدوش هسته ای به ایران در کتابش پاسخ دهد.

بی بی سی با انتشار گزارشی در این باره تاکید کرد: در کتاب رایزن اشاره شده که سیا درصدد بوده است با اجیر کردن یک متخصص هسته ای روس برای انتقال اطلاعات گمراه کننده و دارای مشکل در زمینه ساخت سلاح هسته ای به ایران، نقشه های خود را عملی کند که با آگاه شدن تهران از این ترفند ، نقشه ضدایرانی آمریکایی ها نقش برآب شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین