کد خبر: ۳۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
چین روز پنجشنبه از آمریکا خواست از دخالت های پی در پی در امور داخلی خود بویژه در رابطه با «دریای چینی جنوبی» خودداری کرده و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین که در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران سخن می گفت، بار دیگر نسبت به دخالت برخی کشورها در مسائل داخلی چین واکنش نشان داد و آن را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش ایرنا، سخنان امروز «هوا» در واقع پاسخی به اظهارات جدید آمریکا بود که اخیرا به نوعی پکن را متهم به زورگویی به کشورهای کوچک در مساله «دریای چین جنوبی» کرده است.

آمریکا و فیلیپین روز گذشته - چهارشنبه - در پایان پنجمین دور گفت وگوهای استراتژیک خود با صدور بیانیه ای، با اشاره اختلاف کشورهای منطقه با چین بر سر مالکیت بخش هایی از دریای چین جنوبی، آن را در تضاد با بیانیه سال 2002 آ.سه.آن و چین و قوانین بین المللی دانستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این موضع گیری، اعلام کرد که مقررات بین المللی برای همه کشورها، چه کوچک و چه بزرگ یکسان است و همه کشورها ملزم به رعایت و اطاعت از آن هستند.

وی یادآور شد: موضوع دریای چین جنوبی مربوط به کشورهایی است که در آن ذینفع هستند و کشورهای دیگر - که او از آنان به عنوان کشورهای نامربوط نام برد - اجازه دخالت و دامن زدن به این مسائل را ندارند.

«هوا چون اینگ» تاکید کرد که پکن همواره خواستار رعایت قوانین بین المللی برای همه کشورها به صورت برابر بوده و با هرگونه زورگویی مخالف است. از سوی دیگر ما از کشورهای کوچک هم می خواهیم بدون استناد به مدارک مستند، از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه بپرهیزند.

این سخنگو تاکید کرد: پکن بارها موضع خود در رابطه با مساله دریای چین جنوبی را روشن کرده و همواره معتقد است، دعاوی مربوط به حریم دریایی و زمینی باید به طور صلح آمیز حل شود.

چین مدعی مالکیت مطلق بر آبهای دریای چین جنوبی است و همواره از مدعیان دیگر از جمله فیلیپین، ویتنام و ژاپن خواسته تا از طریق گفت وگوهای دو جانبه به این تنش ها پایان دهند.

چین هم اکنون با فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی اعضای اتحادیه «آ.سه.آن» بر سر مالکیت بخش هایی از سرزمین های دریای چین جنوبی اختلاف نظر دارد.

تداوم حضور آمریکا در دریای جنوبی چین و تمرینات نظامی این کشور با فیلیپین نیز همواره با اعتراض و واکنش تند چین مواجه شده است.



فیلیپین فروردین ماه امسال با طرح شکایت از چین در دادگاه بین المللی لاهه و ادعای مالکیت بخشی از دریای چین جنوبی، موضع پکن را در خصوص مالکیت این سرزمین ها در سطح بین المللی به چالش کشید.

پکن با انتقاد از این اقدام مانیل و طرح شکایت به دادگاه بین المللی، اعلام کرده است که در مقابل این پرونده پاسخگو نیست.

ناظران بر این باورند که آمریکا با تمرینات نظامی مشترک با ژاپن و کره جنوبی از یک طرف و برگزاری رزمایش های مشترک با فیلیپین و ویتنام سعی دارد حلقه نظامی در اطراف چین را تنگ تر کند و مسیرهای بزرگ آبراهی بین المللی از جمله دریای جنوبی چین را در کنترل خود بگیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین