|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۳۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۴
وزير خارجه در مورد انتقاداتي که از وي و از سوي برخي رسانه‌ها و مسوولان درباره پياده‌روي‌اش با جان کري در ژنو مطرح شده است گفت که فکر مي‌کنم بيش از اندازه به مسائل حاشيه‌اي پرداختن کمکي به بحث نمي‌کند.
مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 به اذعان همه طرف ها بعد از گذشت يک دهه از شروع آن در مرحله حساس خود قرار گرفته است. اما اين در حالي است که محمد جواد ظريف وزير امورخارجه کشورمان که به گفته جان کري، مذاکره کننده اي سرسخت است اين روزها دوباره مورد حمله دلواپسان قرار گرفته است. اين بار سفر اروپايي ظريف که براي رايزني هاي فشرده هسته اي انجام شد؛ بهانه اي شده است تا مورد هجمه برخي از جريان ها قرار بگيرد. در اين ميان هرچند ظريف واکنش هاي جدي نسبت به توهين به اسلام نشان داده است اما همچنان برخي او را متهم به کوتاهي در مقابل اتفاقات پاريس مي‌کنند و قدم زني او با جان کري وزير امورخارجه آمريکا را دست آويزي براي هجمه هاي تبليغاتي قرار داده اند. اما در اين رابطه سبحاني سفير سابق ايران در لبنان اين گونه اظهارات را کارشکني مي‌داند و معتقد است که درشرايطي که تيم مذاکره کننده با تأييد مقامات عالي رتبه نظام کشور درحال مذاکره هستند نبايد نسبت به فعاليت آنها کارشکني شود. با اين حال جواد کريمي‌قدوسي نماينده مردم مشهد و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس دوباره دست به کار شده است.کريمي قدوسي در گفتگو با فارس اعلام کرده که طرح سؤال سنگيني را از وزير امور خارجه در رابطه با قدم زدنش با وزير خارجه آمريکا و سفرش به فرانسه در شرايط کنوني اهانت نشريه شارلي ابدو به پيامبر گرامي اسلام، يکشنبه هفته آينده با امضاي بالايي تقديم هيأت رئيسه مجلس مي‌کنيم.وي افزوده که تلاش مي‌کنيم هفته آينده اين موضوع به صورت فوق‌العاده در دستور کار کميسيون سياست خارجي مجلس قرار گيرد و وزير امور خارجه را نيز براي پاسخگويي به سؤال تعداد زيادي از وکلاي ملت به کميسيون احضار مي‌کنيم.

محمد علي سبحاني سفير سابق ايران در لبنان در مورد برخي ادعاهايي که عليه محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان مطرح شده است، در گفتگو با روزنامه ابتکار اظهار کرد: من نام اين اقدامات را کارشکني و تضيعف روحيه مي‌دانم و اين اقدامات کار پسنديده اي نيست.سبحاني با اشاره به تجمع اخير در مقابل سفارت فرانسه تصريح کرد:”طرح اين ادعا هم بي مورد است چون اتفاقاتي که در فرانسه افتاده مربوط به دولت اين کشور نيست بلکه اقدامي است که از سوي يک نشريه صورت گرفته و درادامه آن يک گروه تروريستي با حمله به دفتر اين نشريه جريان هاي ديگري را رقم زدند.” روز دوشنبه تجمع اعتراضي در مقابل سفارت فرانسه در واکنش به انتشار کاريکاتور موهن عليه پيامبر اسلام انجام شد و دراين ميان عده اي خواستار اخراج سفير فرانسه از ايران شدند. اين کارشناس مسائل بين‌المللي اظهار کرد: گروه هاي تندور در همه جاي جهان در جهت تقويت يکديگر کار مي‌کنند. تجمع مقابل سفارت فرانسه مرا به ياد تجمع مقابل سفارت انگلستان مي‌اندازد که در دو سال گذشته رخ داد و نتايج بسيار منفي داشت.وي درادامه سخنانش تأکيد کرد: البته اين گروه، تأثيرگذاري گسترده اي ندارد. به نظر مي‌آيد شرايط به گونه اي نيست که عقل سليم حکم کند که بايد اقداماتي عليه فرانسه صورت بگيرد. ضمن اينکه اين اقدامات از سوي گروهي انجام مي‌شود که مسئوليت پذير نيستند. محمد علي سبحاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينکه يکي از برنامه هاي دولت روحاني در حوزه سياست خارجي ايجاد نوعي اعتماد بين ايران و جهان و تغيير تصوير ايران بوده و هست، خاطر نشان کرد: اگر کسي بخواهد در چنين شرايطي در حوزه روابط بين‌المللي نقش ايفا کند بايد به اين سياست ها توجه داشته باشد.

سياست هاي تندروانه تصوير ايران را خراب مي‌کند

وي با بيان اينکه سياست هاي تندروانه تصوير ايران را خراب مي‌کند، ادامه داد: اين قدامات به پروژه ايران هراسي که از سوي رژيم صهيونيستي دنبال مي‌شود، دامن مي‌زند.سفير سابق ايران در لبنان افزود: رژيم صهيونيستي براي آنکه به اهداف خود برسد رهبري ايران هراسي و اسلام هراسي را دنبال مي‌کند. هرگاه ايران در حوزه روابط بين‌المللي خود تا حدي موفق مي‌شود و سعي مي‌کند شرايط خود را بهبود بخشد رژيم صهيونيستي وارد عمل مي‌شود.سبحاني تأکيد کرد: در چنين شرايطي ما شاهد نگراني مقامات رژيم صهيونيستي از روابط خوب ايران با جهان هستيم. وي در پايان گفت: گروه هاي داخلي بايد هوشيار باشند تا آنها نتوانند از رفتار اين گروه به نفع خود استفاده کنند.

نياز بود فضاي مذاکرات تغيير کند

اما خود ظريف نيز به انتقادها پاسخ داده است. وزير خارجه در مورد انتقاداتي که از وي و از سوي برخي رسانه‌ها و مسوولان درباره پياده‌روي‌اش با جان کري در ژنو مطرح شده است گفت که فکر مي‌کنم بيش از اندازه به مسائل حاشيه‌اي پرداختن کمکي به بحث نمي‌کند. حرکتي که در ژنو صورت گرفت صرفا براي اين بود که مذاکرات از حالت نسبتا تنش‌آلودي که پيدا کرده بود خارج شود و البته با استفاده از هواي پاک فضاي مذاکرات تا حدودي تغيير کند.وي در پاسخ به اينکه چرا در مذاکرات با جان کري در ژنو به بيرون از هتل آمديد و در حال پياده روي گفتگو کرديد، با بيان اينکه گاهي مذاکرات آنقدر طولاني و تنش‌آلود مي‌شود که نياز است يک فرصتي به مذاکره و مذاکره‌کنندگان داده شود تا فضا تغيير کند، افزود: به هر حال نياز بود تا فضاي مذاکرات تغيير کند. خبرنگاري گفت اگر هواي آزاد کمک مي‌کند تا شما در مذاکرات پيشرفت کنيد، بهتر نيست تمامي مذاکرات را در هواي آزاد برگزار کنيد که ظريف پاسخ داد: اين هم راهي است فقط هوا سرد است و ممکن است مشکلات ديگري پيدا شود.با اين حال سردار محمدرضا نقدي، رييس سازمان بسيج مستضعفين در گفتگويي با پايگاه اطلاع‌رساني دانا گفت: آقاي ظريف ظاهرا نمي‌داند نماينده چه ملت و چه عظمتي است، ايشان بايد رسما به خاطر حرکت هاي ناپسند اخير از ملت ايران عذرخواهي کند.همچنين سردار نقدي در پاسخ به اين سوال که نظر شما در مورد سفر وزير امور خارجه به پاريس در روزهايي که دولت آن کشور رسما از توهين به پيامبر حمايت مي‌کند چيست، اظهار داشت: بنده تا حالا سعي کرده ام در خصوص وزارت امور خارجه اظهار نظر نکنم تا موضع ايشان در مذاکرات را تضعيف نکرده باشم ولي بعضي تخلفات، ديگر قابل تحمل نيست.

وزير امور خارجه کشورمان عنوان کرد؛

آماده‌ايم با سفارت انگليس در تهران مثل ساير سفارت‌خانه‌ها رفتار کنيم

وزير خارجه کشورمان اظهار کرد: توقع داريم انگليس براي بازگشايي سفارت‌ ما در لندن مثل ساير سفارت‌ها برخورد کند. محمد جواد ظريف در بازگشت از کابل به تهران و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اين که تا پايان سال جاري احتمال بازگشايي سفارت‌خانه‌هاي ايران و انگليس وجود دارد؟ گفت: ما تصميمي براي برقراري مجدد روابط ميان دو کشور گرفته‌ايم و بازگشايي سفارت‌خانه‌ها جداي از مسائل سياسي يک روند فني و اداري دارد و نيازمند تفاهم‌هايي است. ما آمادگي داريم با سفارت انگليس در تهران مثل ساير سفارت‌خانه‌ها رفتار کنيم و توقع داريم انگليس هم با سفارت ما مثل ساير سفارت‌خانه‌ها برخورد کند.وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که اظهار نظري از سوي يک رسانه داخلي به نقل از سرگئي ريابکوف منتشر شده است که او عنوان کرده در فروردين ماه سال آينده ايران و 1+5 به توافق کلي دست پيدا مي‌کنند تصريح کرد: اينها فقط حدس و گمان است و فکر نمي‌کنم گمانه زني کمکي به کسي کند. وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره‌ي تصميمش در نرفتن به عربستان که اخيرا در اظهارنظري از سوي معاون عربي، آفريقا مطرح شده است که دليل نرفتن ظريف به عربستان با وجود دعوت اين دولت از وي مساله کاهش قيمت نفت بوده است گفت: سياست خارجي ما مبتني بر نزديکي همسايگان به يکديگر و رفع موانع براي اين کار است و بر اين سياست اصرار دارم چون سياست دولت و نظام است. ما براي روابط جدي با همسايگانمان نياز به اراده سياسي دو طرف داريم و بايد احساس کنيم که اين اراده وجود دارد. ايران در همه‌ سطوح و بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک براي نزديکي به همسايگانش اراده دارد اما اجازه نمي‌دهيم کسي منافع ايران را ناديده بگيرد و حقوق ما را خدشه دار کند. ما هم با همسايگان و هم ديگر کشورها ارتباط برقرار مي‌کنيم. البته نسبت به همسايگانمان نگاه مبتني بر خويشتن داري، تعامل و تلاش براي رفع کدورت‌ها ‌داريم و حرکت مي‌کنيم و اميدواريم اين سياست ايران که هواره تلاش کرده از کنار برخي از اظهارنظر‌ها و گفته‌ها با کرامت عبور کند موجب سوء برداشت کسي در منطقه نشده باشد. ايران به عنوان کشوري مقتدر تمايل دارد روابط بسيار خوبي با همه کشورهاي منطقه داشته باشد و معتقديم همکاري کشورهاي بزرگ منطقه با يکديگر به نفع همه مردم منطقه و جهان اسلام و صلح و امنيت بين‌الملل است و اقدامات عجولانه‌اي که در برخي از کشورها در حمايت از افراط و يا کاهش قيمت نفت انجام مي‌شود در نهايت ضررش بيش از ديگران براي خود آنها است.وزير خارجه کشورمان در رابطه با اقدام مجله شارلي ابدو در توهين به پيامبر اکرم (ص) گفت: توهين به ارزشها يک نمونه‌ي بارز افراط‌گرايي است و هيچ فرد معتدل و معتقد به آزادي انديشه و بيان از اين مفاهيم براي توهين به مقدسات ديگران سوء استفاده نمي‌کند چرا که اين حرکت‌ها باعث مي‌شود تنفر و انزجار در آن جوامع و ساير جوامع شکل گيرد.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین