|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۳۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
رییس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس ضمن تاکید بر کنترل منظم فشار خون، گفت: 50 درصد نارسای های قلبی به دلیل فشار خون بالا است.
دکتر «حسین فرشیدی» روز شنبه در نشست شورای سلامت هرمزگان اظهار داشت: اگر فشار خون به طور مرتب کنترل نشود، در 95 درصد موارد موجب بروز سکته های مغزی و یا قلبی می شود.

وی افزود: با وجود اهمیت مساله کنترل فشار خون، در ایران تنها 16 درصد از بیماران مبتلا به فشار خون به درمان خود ادامه می دهند.

فرشیدی با اشاره به افزایش بیماری های قلبی و عروقی در کشورهای در حال توسعه و هزینه بالای درمان این بیماران، بیان داشت: با توجه به این مساله بهتر است پیشگیری را در اولویت کارهای خود قرار دهیم و در این راسا برنامه ریزی های دقیقی انجام شود.

وی خاطر نشان کرد : لازمه یک برنامه ریزی مناسب ، داشتن مدارک و مستندات از مردم جامعه می باشد و از این رو به منظور بررسی و دست یابی به آمارهای استانی، این دانشگاه طرح غربالگری و بررسی ریسک فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را از شهر بندرعباس شروع کرده است.

رییس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس تاکید کرد: گسترش ، ادامه و تکمیل این پروژه نیازمند تخصیص اعتبار است.

فرشیدی هدف از اجرای این پروژه را مطالعات اپیدمیولوژیک و انتخاب اولویتهای انجام مداخلات از جمله آموزش همگانی و شناسایی و ارجاع موارد پرخطر به مراکزی که دراین طرح راه اندازی می شوند ، عنوان کرد .

به گفته وی در این مراکز انجام مراحل تشخیص ، درمان و در نهایت کاهش حوادث قلبی عروقی در جامعه مورد بررسی قرار می گیرد.

این پزشک متخصص داشتن یک رژیم غذایی مناسب ، تحرک فیزیکی منظم ، رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی ، داشتن وزن متعادل و مصرف نکردن دخانیات را از عوامل جلوگیری از بیماریهای قلبی و سکته ها عنوان کرد.

به دنبال صنعتی و ماشینی شدن جوامع و تغییر شیوه زندگی مردم در سالهای اخیر و کم تحرکی مفرط ، عدم مصرف میوه و سبزیجات کافی و مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده و سرخ کردنی ها همگی موجب شده تا امروزه بیماریهای غیر واگیر از معضلات بزرگ جوامع جهانی شود.

سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز نگرانی در خصوص افزایش بیماری های قلبی و عروقی، زنگ خطر را به صدا در آورده و از دولتها و سیاستگزارها خواسته که اولویت اصلی خود را تلاش جهت کاهش این بیماریها قرار دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین