|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۶
کد خبر: ۳۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: اعلام شاخص آلودگی هوای شهر تهران بر اساس میانگین 24 ساعت، روشی اشتباه و منسوخ شده است.
به گزارش ایرنا، علی محمد شاعری روز شنبه در نشست خبری هفته هوای پاک، افزود: شاخص کیفیت و میزان آلودگی هوا باید بر اساس حداکثر غلظت آلایندگی هوا یا پیک آلودگی هوا محاسبه و اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال در صورتی که شاخص کیفیت هوا در منطقه شهرری بین 190 تا 200 باشد، از وضعیت هشدار گذشته و در شرایط اضطرار قرار دارد، اظهار کرد: این درحالی است که شاخص کیفیت هوا بر مبنای میانگین عدد 130 یا 140 را نشان می دهد که به ظاهر در وضعیت هشدار نیست، بنابراین میانگین گیری کلی برای اعلام شاخص کیفیت هوای شهر تهران روشی نادرست است.

وی ادامه داد: ممکن است 20 ساعت از شبانه روز آلودگی هوا در شرایط سالم و چهار ساعت نیز در مرز هشدار یا اضطرار باشد که لازم است تصمیم ها و اقدام ها بر اساس چهار ساعت اضطرار انجام شود، نه اینکه میانگین غلظت حداکثری و حداقلی را محاسبه و اعلام کنیم.

به گفته شاعری، در این صورت در روند تصمیم گیری و اعلام توصیه ها به شهروندان دچار اشتباه می شویم که البته در این زمینه توصیه های لازم به دستگاههای مسوول و متولی شده است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه 29 دی تا پنجم بهمن هفته هوای پاک نامگذاری شده، افزود: برنامه های جامع و کارشناسی دراین هفته به منظور فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش شهروندان در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اجرا می شود.

شاعری با اشاره به اینکه میزان آلودگی هوای شهر تهران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش داشته، بیان کرد: کاهش چشمگیر ورود گرد و غبار و ریزگردها از کشور عراق، افزایش کیفیت سوخت، برخورد با خودروهای دودزا، افزایش ناپایداری هوا، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش صنایع آلاینده از جمله دلایل کاهش آلودگی هوای شهر تهران در سال جاری است.

وی گفت: شش ماهه نخست پارسال به دلیل خشکسالی در کشور عراق و سوریه با پدیده آلودگی هوا به دلیل ورود ریزگردها به کشور مواجه بودیم که امسال به دلیل افزایش بارندگی شاهد کاهش چشمگیر ریزگردها و آلودگی ناشی از ورود این پدیده در شهر تهران هستیم.

شاعری با اشاره به اینکه امیدواریم با اقدام های انجام شده شاهد از بین رفتن منشا ریزگردها در سطح منطقه باشیم، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مطابق استانداردهای جهانی سالانه بیشتر از یک روز هوای ناسالم در کشور نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تهران امسال در 92 روز شاهد هوای ناسالم بود، افزود: کاهش آلودگی هوای شهر تهران نیازمند برنامه ریزی منسجم و مدیریت واحد و هماهنگ در عرصه تصمیم گیری و فعالیت های اجرایی است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران 60 درصد اعتبارات خود را صرف پروژه هایی مرتبط با کاهش آلودگی هوای تهران می کند، گفت: بر همین اساس شهرداری تهران بیشترین سرمایه گذاری را برای توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران، تمامی اتوبوس ها و مینی بوس های ناوگان حمل و نقل شهر نوسازی می شوند، گفت: بر این اساس تا پایان برنامه پنج ساله دوم سهم حمل و نقل برقی نیز به 10 درصد افزایش خواهد یافت.

شاعری با بیان اینکه لایحه انرژی های نو نیز تا پایان سال به تصویب شورای شهر می رسد، افزود: بر این اساس توسعه انرژی های نو را در ساختمان ها، معابر و پارک ها عملیاتی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از این پس پایان کار ساختمان های جدید نیز منوط به رعایت استانداردهای زیست محیطی است، گفت: پنج شاخص از جمله مدیریت مصرف انرژی، آب، تصفیه فاضلاب ، مقابله با آلودگی های صوتی و توجه به فضای سبز برای صدور پایان کار مورد توجه مهندسان ناظران قرار خواهد گرفت.

به گفته شاعری، اگر استاندارهای زیست محیطی در روند ساخت و سازها لحاظ نشود، مجوز پایان کار برای واحدهای ساخته شده در سطح شهر تهران صادر نخواهد شد.

گفتنی است، کیفیت روزانه هوای تهران در زمان حاضر براساس میانگین شاخص آلودگی ایستگاهها در نقاط مختلف شهر سنجش و اعلام می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین