|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۳۴۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

ایرنا: ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان، در واکنش به ایجاد اخلال و ممانعت از برگزاری نشست مشورتی شورای علمای شیعه افغانستان، توسط نیروهای امنیتی مدعی شد: گزارش هایی به ما رسیده بود که ممکن است حادثه دلخراشی رخ بدهد، به همین دلیل به خاطر جلوگیری از فاجعه، جلسه این شورا برهم خورد.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان ( آوا) روز جمعه ۲۳ ( اردیبهشت) قرار بود کمیسیون پیگیری مطالبات شیعیان افغانستان، که تحت نظر شورای علمای شیعه است، نشستی مشورتی را در کابل برای بررسی مواضع شان نسبت به اوضاع جاری کشور برگزار کند، اما این نشست با هجوم نیروهای امنیتی و پاره کردن بنرها برهم خورد و بر اساس بیانیه این کمیسیون، به اعضای شورای علمای شیعه افغانستان توهین شد.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت اسلامی طالبان در واکنش به این اخلال،گفت: به نیروهای ما گزارش رسیده بود که ممکن است حادثه ای امنیتی و یا دلخراش در جلسه شورای علمای شیعه رخ بدهد.

ادعای عجیب طالبان برای جلوگیری از برگزاری نشست علمای شیعه افغانستان

وی اظهار داشت: بخاطر جلوگیری از فاجعه، نیروهای امنیتی به جلسه شورای علمای شیعه رفتند و بعدا وضعیت به صورت عادی برگشت.

در همین حال، گفته می شود که پس از این رویداد، شماری از مقام های سیاسی و اطلاعاتی طالبان برای «عذرخواهی» در حوزه علمیه رسالت حضور یافتند.

این در حالی است که شورای علمای شیعه از معدود نهادهایی بوده که از آغاز تسلط طالبان تاکنون تلاش کرده با حکومت، تعامل سازنده داشته باشد، پیروزی طالبان را «فتح المبین» توصیف کرده بود و به منظور تسهیل تعامل طالبان با جامعه شیعه کشور، کمیسیون ویژه‌ای را برای پیگیری مطالبات آنان از حکومت به وجود آورده بود.

بیانیه کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان

به همین مناسبت شورای علمای شیعه هجوم نیروهای امنیتی به نشست این شورا را محکوم کرده و خواهان دستگیری و مجازات عاملین این رویداد، بر اساس وعده مقام‌های ریاست استخبارات شده است.

شورای علمای شیعه در رابطه با اخلال در پنجمین نشست مشورتی این کمیسیون در بیانیه ای نوشت: اجلاس با حضور حضرت آیت الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، اعضای شورای علما و نمایندگان نهاد های حامی کمیسیون در مدرسه علمیه ی رسالت دایر شد که در جریان اجلاس تعدادی افراد مسلح از حوزه‌ ی ششم استخبارات وارد مدرسه شده ضمن اهانت به شخصیت ها و اعضای حاضر در نشست، با زور و خشونت‌ شرکت کنند گان را متفرق ساختند؛ درحالی که پیشتر جهت تامین امنیت با حوزه ی ششم پلیس هماهنگی لازم به عمل آمده بود و ۴ نفر از نیروهای حوزه ششم پلیس جلوی مدرسه حاضر بودند و مهاجمین بدون اعتنا به این نیرو ها وارد مدرسه واجلاس شده‌، برخورد های اهانت بار و خلاف قانون را اعمال نمودند.

کمیسیون این عمل زشت وتاسف بار را توهین به کل جامعه ی شیعه افغانستان دانسته و به شدت تقبیح می نماید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین