|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۳۴۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
آنتون گراشچنکو در ادامه گفت از زمان تهاجم نظامی روسیه، این نهمین ژنرال ارتش روسیه است که در جنگ کشته می‌شود. به‌گفته این مقام اوکراینی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه شخصا برای رهبری عملیات حمله ارتش روسیه به شهر اسلوفیانسک استان دونتسک آمده بود.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که محموله تسلیحات ارسال شده به اوکراین توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی را در باند فرودگاهی نظامی نزدیک شهر اودسای اوکراین منهدم کرده است.

همچنین به گزارش دیلی میل، منبعی آگاه در داخل کرملین مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. این منبع گفت که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه برای چند روز کنترل جنگ در اوکراین را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد چون قرار است بابت درمان بیماری سرطان تحت عمل جراحی قرار گیرد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

لاوروف: قصد تغیر نظام اوکراین را نداریم
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۱:۳۳

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: هدف ما تغییر رژیم اوکراین نیست و این کار، تخصص آمریکایی‌هاست و این کار را در کشورهای مختلف دنیا انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در گفت و گو با شبکه ایتالیایی "مدیا ست" افزود: ما از رئیس جمهوری اوکراین نمی خواهیم تسلیم شود و فقط می خواهیم دستور ازادی همه غیرنظامیان و پایان جنگ را صادر کند.

وی بیان کرد: ولودیمیر زلنسکی اگر بخواهد می تواند با این فرمان صلح را برقرار کند.

لاوروف گفت: آمریکایی‌ها و همواره به دنبال تغییر رژیم ها است و در سراسر جهان این کار را کرده است.

وی افزود: ما خواستار امنیت مردم در شرق اوکراین هستیم و اینکه مورد تهدید قرار نگیرند و امنیت روسیه نیز از داخل خاک اوکراین تهدید نشود.

وی درباره نگرانی ایتالیا از قطع گاز روسیه گفت: این اتفاق ساده ای است که درباره کسانی می افتد که از اقدامات ما انتقاد می کنند و ما را محکوم می کنند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: آن ها اموال ما را دزدیده اند و برده اند و بخش زیادی از این اموال مربوط به بهای نفط و گاز ما بوده است.

لاوروف گفت: به دلیل اینکه شرکت گازپروم مجبور بوده است اموال خود را در حساب هایی در بانک های شما ذخیره کند، این دزدی آسان شده است.

وی افزود: آنها خواستند روسیه را مجازات کنند به همین خاطر اموال روسیه را غارت کرده اند.

لاوروف اظهار کرد: اکنون آن ها پیشنهاد می کنند که تجارت با روسیه را به شیوه گذشته ادامه دهند و اینگونه اموال روسیه نزد آن ها باقی می ماند و هر وقت بخواهند دوباره اموال ما را در جیبشان می گذارند.

وی اضافه کرد: ما در برابر ملت خود مئولیم و حق نداریم به غرب اجازه دهیم به سرقت ادامه دهد.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره امکان پایان یافتن جنگ در ۹ ماه می(۱۹ اردیبهشت روز پیروزی روسیه برنازی ها) گفت: ارتش ما به صورت مصنوعی کار نمی کند و تاریخ تعیین نمی کند.

لاوروف افزود: ما روز ۹ می را مانند همیشه جشن می گیریم و از کانی که به خاطر آزادسازی روسیه و جمهوری های شوروی سابق و آزادی اروپا از طاعون نازی جان خود را از دست دادند یاد می کنیم.

وی بیان کرد: روند عملیات در اوکراین به میزان کاهش خطر نسبت به غیرنظامیان و ناظمیان روس بستگی دارند.
خروج ۱۰۰ غیرنظامی از ماریوپل
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۱:۳۳

رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد، حدود ۱۰۰ غیرنظامی از مجتمع متالورژی آزوف‌استال در ماریوپل تخلیه شده و قرار است امروز (دوشنبه) وارد شهر "زاپوریژیا" که تحت کنترل کی‌یف است، شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کی‌یف در ویدئویی گفت: برای نخستین بار ما دو روز آتش‌بس در این منطقه داشتیم و توانستیم بیش از ۱۰۰ غیرنظامی، زن و کودک را از آنجا تخلیه کنیم.

پس از آنکه سازمان ملل تایید کرد که یک "عملیات عبور امن" در جریان است، زلنسکی گفت: نخستین گروه از غیرنظامیان تخلیه شده امروز وارد شهر زاپوریژیا می‌شود.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین اواخر روز یکشنبه در پستی در تلگرام گفت: صد‌ها غیرنظامی همچنان در مجتمع متالورژی آزوف‌استال گرفتار هستند.

وی افزود: این اوضاع به نشانه‌ای از یک فاجعه انسانی واقعی تبدیل شده چرا که مردم دیگر آب، مواد غذایی و دارو ندارند.

تصاویر منتشر شده از داخل این مجتمع نشان می‌دهند که تعدادی از نیرو‌های آزوف در حال کمک به تخلیه غیرنظامیان و سوار شدن آن‌ها به یک اتوبوس هستند.

این در حالی است که به گزارش عکاس رویترز، بیش از ۵۰ غیرنظامی روز یکشنبه پس از فرار از ماریوپل وارد یک مرکز اسکان موقت در منطقه تحت کنترل کی‌یف شدند.
اوکراین: رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه به دلیل اصابت ترکش در خارکیف، زخمی شد
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۱:۲۸

مقامات اوکراینی از زخمی شدن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه خبر دادند.

ولادیمیر پوتین اخیرا والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح را برای نظارت و فرماندهی عملیات کنترل منطقه دونباس و دونتسک در شرق اوکراین، راهی مناطق جنگی کرده بود.

منابع رسمی اوکراین روز یکشنبه این موضوع را تایید کرده و منابع غیررسمی روسی گزارش داده‌اند که او در منطقه ایزیوم خارکیف به‌دلیل اصابت ترکش زخمی شده است.

وزارت دفاع روسیه هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

همزمان، مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که در این حادثه آلکسی آرستوویچ، ژنرال روس، نیز که همراه آقای گراسیموف بوده، کشته شده است.

آنتون گراشچنکو در ادامه گفت از زمان تهاجم نظامی روسیه، این نهمین ژنرال ارتش روسیه است که در جنگ کشته می‌شود.

به‌گفته این مقام اوکراینی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه شخصا برای رهبری عملیات حمله ارتش روسیه به شهر اسلوفیانسک استان دونتسک آمده بود.

گزارش‌ها حاکی است که آقای گراسیموف را با هلی‌کوپتر از منطقه جنگی خارج و به خاک روسیه منتقل کرده‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین