|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۳۴۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
وزیران امور خارجه آمریکا و اوکراین در جریان تماسی تلفنی درباره بازگشت دیپلمات‌های واشنگتن به اوکراین و درخواست دولت آمریکا از کنگره برای تایید کمک بیشتر به کی‌یف که مجموعا به ارزش ۳۳ میلیارد دلار می‌شود، به رایزنی پرداختند.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته آلینا پرگودووا وزنه بردار جوان اوکراینی که آرزو داشت در بازی‌های المپیک برای کشورش به میدان رود، در حمله روسیه کشته شد.

همچنین رئیس پلیس منطقه کی‌یف اوکراین روز شنبه اعلام کرد که سه جسد دست و پا بسته در نزدیکی شهر بوچا پیدا کرده است. به ادعای پلیس اوکراین آثار شکنجه «طولانی مدت» بر روی بدن این افراد وجود داشته و گلوله نیز به سر آنها شلیک شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم از آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواست تا «اگر واقعا می‌خواهند بحران اوکراین حل شود» به تسلیح این کشور پایان دهند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

ادعای دیلی میل: پوتین به خاطر یک عمل جراحی، چند روز، رهبری جنگ را به فرد دیگری واگذار می‌کند
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۱۳:۲۴

منبعی آگاه در داخل کرملین مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

به گزارش دیلی میل، منبعی آگاه در داخل کرملین مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

این منبع گفت که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه برای چند روز کنترل جنگ در اوکراین را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد چون قرار است بابت درمان بیماری سرطان تحت عمل جراحی قرار گیرد.

بنا به گزارش دیلی میل، طی این مدت به احتمال زیاد، «نیکولای پاتروشف»، رئیس شورای امنیت روسیه مسئول رسیدگی به جنگ اوکراین می‌شود.

این ادعای جنجالی، در کانال تلگرامی معروفی تحت عنوان «جنرال ‌اس‌وی‌آر» منتشر شده که مدعی است منبع خبرش یک چهره در کرملین با جایگاه مناسب است.

این کانال تلگرامی ۱۸ ماه پیش گزارش داده بود که پوتین سرطان دستگاه گوارش و پارکینسون دارد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کی‌یف رفت
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۱۲:۰۹

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کرد.

به گزارش گاردین، در ویدئویی که رئیس جمهور اوکراین به تازگی منتشر کرده است، پلوسی به همراه هیئتی از نمایندگان آمریکا وارد این کشور شد. پلوسی در ویدئوی کوتاهی به او می‌گوید: «ما معتقدیم که به دیدار شما آمده‌ایم تا از مبارزه‌تان برای آزادی تشکر کنیم... مبارزه شما مبارزه برای همه است. بنابراین تعهد ما این است که تا پایان مبارزه در اینجا کنار شما باشیم.»

زلنسکی در کنار این ویدئو نوشته است: دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کی‌یف. ایالات متحده پیشرو در حمایت قوی اوکراین در مبارزه با تجاوز روسیه است. با تشکر از شما برای کمک به حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان.

پلوسی، سومین مقام ارشد آمریکایی است که از زمان آغاز جنگ به اوکراین سفر کرده است و سفر او نشان دهنده حمایت مستمر از این کشور است.

پلوسی همراه با هیئتی از کنگره شامل جیسون کرو، جیم مک گاورن و آدام شف به کی‌یف رفته است.
چین به دنبال حفاظت از دارایی‌هایش مقابل تحریم‌های آمریکاست
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۱۱:۳۸

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد، مسوولان چینی در نشستی با بانک‌های داخلی و خارجی درباره چگونگی حفاظت از دارایی‌های خارجی چین مقابل تحریم‌های تحت امر آمریکا، مشابه تحریم‌هایی که علیه روسیه بعد از حمله به اوکراین وضع شد، رایزنی کردند.

براساس گزارش این روزنامه، این مجمع داخلی که ۲۲ آوریل برگزار شد، شامل مقاماتی از بانک مرکزی چین و وزارت دارایی و مدیران بانک‌های داخلی و بین‌المللی بود.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه که با واکنش‌های تند کشورهای عمدتا غربی مواجه شد، آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی دیگر تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرده و اقدام به توقیف دارایی‌های خارجی و اموال الیگارش‌های روس کردند.
مسکو تصمیم بایدن برای انتقال دارایی‌های توقیفی به اوکراین را "نقض تمام هنجارهای قانونی" خواند
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۱۱:۳۸

سخنگوی اصلی رئیس‌جمهوری روسیه با انتقاد از اظهارات جو بایدن مبنی بر انتقال دارایی‌های توقیف‌ شده روسیه به اوکراین، آن را "عصبانی‌کننده و نقض تمام هنجارهای قانونی" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت مقامات آمریکایی با مصادره اموال خصوصی در حال ایجاد یک "سابقه خطرناک" هستند.

سخنگوی کرملین گفت: البته این یک سابقه بسیار خطرناک است، این تحریف خطرناک هر نوع هنجار حقوقی، نقض تمام مفاهیم حقوقی کلی است. این چیزی جز مصادره اموال خصوصی و تلاش برای شبه‌ مشروعیت‌بخشی به این مصادره نیست.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه از کنگره کشورش خواست تا یک کمک ۳۳ میلیارد دلاری دیگر به اوکراین را تایید کند. او همچنین به دنبال اختیارات جدیدی برای توسعه انواع دارایی‌هایی است که هدف مصادره آمریکا قرار گرفته و اینکه به آمریکا اجازه دهد این دارایی‌های توقیف‌شده روسیه را مستقیما به اوکراین انتقال دهد.

بایدن گفت، این دارایی‌های توقیفی برای تامین مالی یک بسته کمکی ۳۳ میلیارد دلاری برای اوکراین استفاده خواهد شد.

آمریکا تجهیزاتی از جمله پهپاد و ادوات ضد تانک و مهمات ضد هوایی و توپخانه سنگین به کی‌یف برای جنگ با روسیه داده است. براساس برآورد سازمان ملل، دست‌کم ۲۸۲۹ غیرنظامی از زمان آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه، در اوکراین کشته و ۳۱۸۰ تن زخمی شده‌اند. براساس آمار آژانس آوارگان سازمان ملل، بیش از ۸.۳ میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.
روسیه: خطرات جنگ هسته‌ای باید در حداقل بماند
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۱۱:۳۶

یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت، مسکو بر این باور است که باید خطرات جنگ هسته‌ای در حداقل نگه داشته شود و باید از هرگونه درگیری مسلحانه میان قدرت‌های هسته‌ای جلوگیری شود.

خبرگزاری تاس شنبه به نقل از ولادیمیر یرماکوف، رئیس منع اشاعه و کنترل هسته‌ای در وزارت خارجه روسیه گفت، تمام قدرت‌های هسته‌ای باید به منطقی که اساس اسناد رسمی است و هدفش جلوگیری از جنگ هسته‌ای است، پایبند باشند.

روز دوشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت غرب نباید خطرات درگیری هسته‌ای بر سر اوکراین را دست‌کم بگیرد، با این حال آمریکا بارها تاکید داشته که شاهد تهدید روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای به‌رغم تشدید لفاظی مسکو نیست.

یرماکوف روز شنبه گفت، قدرت‌های هسته‌ای پیشتاز باید از منطقی که در اسنادی آمده است که آنها به صورت مشترک ایجاد کرده‌اند، تبعیت کنند.

او به یک بیانیه مشترک که ژانویه از سوی روسیه، چین، بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه منتشر شد و در آن آمده است که این پنج کشور که از اعضای دائم شورای امنیت هستند، توافق دارند که باید جلوی اشاعه بیشتر تسلیحات هسته‌ای و یک جنگ هسته‌ای گرفته شود، اشاره داشت.

خبرگزاری تاس به نقل از یرماکوف گزارش داد: خطرات جنگ هسته‌ای که هرگز نباید به وقوع بپیوندد، باید در حداقل نگه داشته شود، خصوصا از طریق جلوگیری از هرگونه درگیری مسلحانه میان قدرت‌های هسته‌ای. روسیه آشکارا از این مفهوم تبعیت می‌کند.
رایزنی مقامات اوکراین و آمریکا درباره کمک ۳۳ میلیارد دلاری به کی‌یف
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۱۱:۳۶

وزیران امور خارجه آمریکا و اوکراین در جریان تماسی تلفنی درباره بازگشت دیپلمات‌های واشنگتن به اوکراین و درخواست دولت آمریکا از کنگره برای تایید کمک بیشتر به کی‌یف که مجموعا به ارزش ۳۳ میلیارد دلار می‌شود، به رایزنی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری تاس، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای پس از این مذاکرات گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تازه‌ترین اطلاعات درباره برنامه‌های دیپلمات‌های آمریکایی برای بازگشت به اوکراین، از جمله سفر به لویو و برنامه‌ها برای بازگشت به کی‌یف در اولین فرصت ممکن را به اطلاع رساند.

براساس این بیانیه، بلینکن و دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین همچنین درباره درخواست ۲۸ آوریل دولت واشنگتن از کنگره برای کمک امنیتی، اقتصادی و انسانی ۳۳ میلیارد دلاری به اوکراین به رایزنی پرداختند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین