کد خبر: ۳۴۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
لهستان روز گذشته اعلام کرده بود، آماده است فورا تمامی جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را در اختیار آمریکا قرار دهد تا واشنگتن آنها را به اوکراین بفرستد. بیشتر بخوانید


بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل تاکنون بیش از دو میلیون نفر از اوکراین خارج شده اند.

همزمان با سیزدهمین روز از جمله نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا اعلام کرد که واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع کرده است. انگلیس هم گفته واردات نفت از روسیه را تا پایان سال به تدریج به صفر خواهد رساند.

لهستان هم گفته آماده استقرار جنگنده های میگ-۲۹ خود در آلمان است تا آمریکا در مورد استفاده از آنها تصمیم بگیرد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

وزیر خارجه اوکراین پس از دیدار با روس ها: درباره آتش‌بس به توافق نرسیدیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۴:۰۹

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین پس از نشست 90 دقیقه‌ای با وزیر خارجه روسیه، گفت درباره آتش‌بس در اوکراین پیشرفتی حاصل نشد.
آغاز نشست ورای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۱

الجزیره خبر داده نشست سه‌جانبه بین وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در آنتالیا آغاز شد.
روسیه: در جلسات شورای اروپا شرکت نمی‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۰

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مسکو از این پس در جلسات شورای اروپا شرکت نمی کند.
زلنسکی: بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ تخلیه شدند
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۰

رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ کشورش تخلیه شدند و این عملیات روز پنجشنبه نیز ادامه خواهد یافت. مسکو و کی‌یف روز چهارشنبه بر سر ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامین از پنج شهر بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت به توافق رسیده بودند.
ورود ۱.۵ میلیون اوکراینی به لهستان
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۰

گارد مرزی لهستان اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیون نفر از ۲۴ فوریه تاکنون از اوکراین به این کشور وارد شده‌اند.
شهرداری ماریوپل: سه نفر از جمله یک دختربچه در بمباران بیمارستان اطفال جان باختند
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۰

در حالیکه سفیر روسیه در سازمان ملل متحد حمله به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل را «خبر جعلی» خوانده، مقامات مسئول در این شهر بندری روز پنجشنبه اعلام کردند که در جریان این حمله دست کم سه نفر از جمله یک دختربچه اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند.
انگلیس: حملات هوایی روسیه به اوکراین کاهش یافته است
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۲۹

وزارت دفاع انگلیس: شاهد کاهش تعداد حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده‌ایم. کاروان نظامی روسیه در شمال غربی کی‌یف به‌رغم پیشرفت‌های اندک در بیش از یک هفته، متحمل خساراتی شده است./
تورم در روسیه به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۲۹

همزمان با حمله روسیه به اوکراین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم در روسیه در یک سال ۹.۱۵ درصد افزایش یافت؛ عددی که رکورد تورم را از سال ۲۰۱۶ تاکنون شکست.
وزیر خارجه اوکراین وارد ترکیه شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۲۹

وزیر خارجه اوکراین به منظور دیدار و گفت‌وگو با وزرای خارجه ترکیه و روسیه وارد آنتالیا شد./
اروپا به تدریج اتکا به انرژی روسیه را قطع خواهد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۲۸

رهبران اتحادیه اروپا خرید نفت، گاز و زغال سنگ روسیه را به تدریج متوقف خواهند کرد اما بعید است به اوکراین اجازه عضویت سریع را بدهند.
شمار سربازان روسی کشته شده چند تن است؟ اوکراین: 12 هزار، آمریکا: 5 تا 6 هزار، روسیه 500 نفر
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۰:۰۴

مقام های آمریکایی تخمین می زنند که شما سربازان کشته شده روسیه در دو هفته نخست جنگ در اوکراین بین پنج هزار تا شش هزار نفر باشد.

این مقام ها به شبکه سی بی اس آمریکا گفته اند که شمار سربازان مجروح روسیه بین پانزده هزار تا هجده هزار نفر رقم زده می شود. اساس این فرض این است که شمار زخمی ها معمولا سه برابر شما کشته ها در جنگ است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود این را "تلفاتی خیلی خیلی قابل توجه" توصیف کرد و آن را با نرخ مرگ در نبردهای جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

اوکراین ادعا می کند که دوازده هزار سرباز روسیه کشته شده اند. روسیه هفته پیش شمار سربازن کشته شده در اوکراین را کمتر از پانصد نفر اعلام کرد.

اما گرد و غبار جنگ و پروپاگاندا تایید همه این ادعاها را دشوار می کند.
رئیس‌جمهور اوکراین: به تنهایی حریف روسیه نمی‌شویم
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۹:۳۲

رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای، بار دیگر از غرب خواست در این کشور وضعیت پرواز ممنوع اعلام کند.

ولودیمیر زلنسکی کشورهای غربی را به نامصمم‌بودن در مسئله «بستن آسمان اوکراین به روی نازی‌ها متهم کرده» و خطاب به آنان گفت: نمی‌توانید تصمیم بگیرید که ببندید یا نه. نمی‌توانید تصمیم بگیرید.

وی افزود: اگر در مقابل نازی‌ها و این ترس و وحشت متحد هستید، باید (آسمان اوکراین را به روی جنگنده‌های روسی) ببندید. آسمان را ببندید و بمباران را متوقف کنید.

رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه گفت: یا آسمان‌مان را ببندید، یا جنگنده در اختیارمان بگذارید تا خودمان این کار را بکنیم. این وقفه و عدم‌ قاطعیت مرگبار شده است.

این در حالی است که آمریکا - که پیش‌تر با اعزام جنگنده‌های میگ‌-۲۹ لهستان به اوکراین مخالفت کرده بود - به کلی با اعزام هر جنگنده‌ای از کشورهای ناتو به لهستان اعلام مخالفت کرد.
مدیرکل آژانس اتمی برای حضور در مذاکرات اوکراین، به ترکیه می‌رود
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۸:۴۰

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر خود به ترکیه برای حضور در گفتگوهای سه‌جانبه برای حل بحران اوکراین خبر داد.
آمریکا: ناتو نباید هیچ‌ جنگنده‌ای را به اوکراین بفرستد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۸:۳۹

پنتاگون با هرگونه طرحی برای اعزام جنگنده از کشورهای ناتو به اوکراین مخالفت و آن را «پرخطر» توصیف کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای، لهستان روز گذشته اعلام کرده بود، آماده است فورا تمامی جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را در اختیار آمریکا قرار دهد تا واشنگتن آنها را به اوکراین بفرستد. بیشتر بخوانید

واشنگتن در واکنش به این اعلام آمادگی، اظهار نگرانی کرده بود و اکنون مخالفت خود با این موضوع را رسما اعلام کرده است. پنتاگون اعلام کرد که این کار تأثیر چندانی بر قدرت نیروی هوایی اوکراین نخواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت، اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که این اقدام، تنش‌آفرین بوده و ممکن است واکنش شدید روسیه را در پی داشته باشد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در گفت‌وگو با همتای لهستانی خود این ارزیابی آمریکا را به وزیر خارجه لهستان منتقل کرد.

کربی افزود که غرب در حال بررسی دیگر گزینه‌ها - از جمله فراهم‌کردن سامانه‌های تسلیحاتی دفاع هوایی و ضد زره - است و این که هر یک از کشورهای عضو پیمان ناتو چه کمکی به اوکراین بکنند، به عهده خود آن کشورهاست.

او با این‌ حال تصریح کرد، مشخص نیست که آیا هیچ یک از این کشورها بدون حمایت آمریکا جنگنده‌های خود را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد یا خیر.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین