کد خبر: ۳۳۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
آژانس خبری اینترفکس به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که توقف درگیری‌ها در شهر ماریوپول، واقع در جنوب شرقی اوکراین و شهر ولنوواخا در استان دونتسک واقع در شرق اوکراین انجام می‌گیرد.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

در خلال این حمله، نیروگاه زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست، پس از بمباران روسیه دچار آتش‌سوزی شد. ارتش روسیه پس از این حمله عملا این نیروگاه را به اشغال خود در‌آورد، اقدامی که واکنش رئیس جمهوری اوکراین و آمریکا و مقامات برخی دیگر از کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

سه دور مذاکره میان اوکراین و روسیه تاکنون به توافق برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان منجر شده است.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

روسیه: امروز برای ایجاد کریدور بشردوستانه آتش‌بس برقرار می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۱۱:۳۵

رسانه دولتی روسیه گزارش داد، نیروهای روسیه از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو (هفت به وقت گرینویچ) "شلیک را متوقف می‌کنند" تا اجازه ایجاد مسیرهای بشردوستانه در ماریوپول و ولنوواخا را بدهند.

آژانس خبری اینترفکس به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که توقف درگیری‌ها در شهر ماریوپول، واقع در جنوب شرقی اوکراین و شهر ولنوواخا در استان دونتسک واقع در شرق اوکراین انجام می‌گیرد.

براساس این اطلاعیه، یک "رژیم سکوت" (آتش‌بس) برقرار خواهد شد تا غیرنظامیان بتوانند از مناطق درگیر خارج شوند.

شب گذشته شهردار ماریوپول خواستار ایجاد کریدور بشردوستانه شده بود. این شهر که نزدیک دریای آزوف است، چند روز است بدون برق و آب است و زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها هدف قرار می‌گیرند.

کریدورهای بشردوستانه، راه‌هایی هستند که در جریان درگیری‌های نظامی با توافق طرفین به صورت امن نگه داشته می‌شوند و به آنها حمله نمی‌شود. پیشتر هم سازمان جهانی بهداشت خواستار ایجاد یک کریدور ویژه برای انتقال دارو و تجهیزات پزشکی به اوکراین شده بود.
روسیه: کنترل ۱۰ منطقه در اوکراین را در ۲۴ ساعت به دست گرفتیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۱۱:۱۲

وزارت دفاع روسیه: نیروهای مسلح روسیه در حال پیشروی در یک جبهه گسترده در اوکراین هستند و در شبانه‌روز گذشته ۱۰ منطقه را تحت کنترل گرفتند.

از آغاز عملیات، بیش از ۲۰۰۰ تأسیسات نظامی اوکراین تخریب شده است.
اوکراین: جلوی پیشروی روس‌ها را گرفته‌ایم
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۰۹:۳۹

وزارت دفاع اوکراین: نیروهای ما موفق شده‌اند پیشروی نیروهای روسیه را در چند محور ازجمله اطراف شهر کی‌یف متوقف کنند.
برخی ایرانی‌ها که پاسپورت اوکراینی دارند به خاطر فراخوان سربازی اوکراین، امکان حروج ندارند
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۰۹:۳۵

سفیر ایران در اوکراین:
تعداد قابل توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین به دلیل این‌که پاسپورت اوکراینی دارند و دولت اوکراین فراخوان سربازی داده است، امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند.

زلنسکی: فرار نکرده ام

 
بلینکن: جنگ آنطور که پوتین فکر می‌کرد پیش نرفت
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۰۸:۴۰

«آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با بی بی سی گفت جنگ آنطوری که «ولادیمیر پوتین»‌رئیس جمهور روسیه فکر می کرد و برنامه ریزی کرده بود پیش نرفت.
زلنسکی: فرار نکرده ام
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۰۸:۳۹

 رئیس جمهور اوکراین با رد برخی اخبار مبنی بر فرار وی به لهستان و پناه گرفتن در سفارت آمریکا اعلام کرد: من در کی یف هستم و به جایی فرار نکردم

 وی در ویدئویی که در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده گفت: هر روز اطلاعات جدیدی داده می شود مبنی بر اینکه من از اوکراین و از کی یف فرار کردم. من تا کنون اینجا هستم و رئیس دفترم هم حاضر است. کسی به جایی فرار نکرده است

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین