|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۳۳۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
آلمان با خاموش کردن تلسکوپ رصد سیاه‌چاله خود که روی یک ماهواره روسی قرار دارد، تمامی همکاری‌های علمی و فضایی خود با روسیه را به دلیل حمله به اوکراین متوقف کرد، اما همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ هشت روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای روس کمی قبل از آغاز دومین دور مذاکرات درباره آتش‌بس، شهر خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کردند. این در حالی است سازمان ملل گفت که درگیری‌های اخیر، باعث فرار یک میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه شده است.

از سوی دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از روسیه خواسته است توسل به زور در اوکراین را «فورا متوقف کند».

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین / روسیه: جنایتکارانه است؛ واشنگتن توضیح دهد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۳:۰۸

سفارت روسیه در آمریکا درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین را "جنایتکارانه" توصیف کرد و خواستار توضیح رسمی در این مورد شد.

به گزارش اسپوتنیک، سفارت روسیه در حساب فیس‌بوک خود اعلام کرد: ما خواستار توضیح رسمی و محکومیت شدید اظهارات "جنایتکارانه" لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی هستیم.

خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داد که لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی عصر پنجشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی از افراد مقیم در روسیه خواست تا رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را ترور کنند.
آلمان تلسکوپ خود را روی ماهواره روسیه خاموش کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۳:۰۴

آلمان با خاموش کردن تلسکوپ رصد سیاه‌چاله خود که روی یک ماهواره روسی قرار دارد، تمامی همکاری‌های علمی و فضایی خود با روسیه را به دلیل حمله به اوکراین متوقف کرد، اما همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

به گزارش اسپیس، تلسکوپ فضایی ساخت آلمان که بزرگترین نقشه از سیاه‌چاله‌های جهان را می‌سازد، پس از توقف همکاری‌های علمی آلمان با روسیه در اعتراض به تهاجم این کشور به اوکراین، خاموش شد.

این تلسکوپ شکارچی سیاه‌چاله‌ها به نام "ایروزیتا"(eROSITA) در سال 2019 از پایگاه پرتاب فضایی "بایکونور" در قزاقستان بر روی ماهواره ساخت روسیه موسوم به "اسپکتروم رونتگن گاما"(Spectrum-Roentgen-Gamma) به فضا پرتاب شد. این ماموریت به طور مشترک توسط مرکز هوافضای آلمان(DLR) و آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) انجام شد.

سخنگوی موسسه "ماکس پلانک" آلمان درامور فیزیک فرازمینی که "eROSITA" را ساخته و آن را مدیریت می‌کند، اعلام کرد که این تلسکوپ در هنگام برقراری تماس با زمین در روز شنبه 26 فوریه در حالت ایمن قرار گرفته است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان در روز جمعه (25 فوریه) اعلام کرد که تمامی همکاری‌های قدیمی موجود در زمینه علمی و تحقیقاتی با روسیه فوراً متوقف خواهد شد.

مرکز هوافضای آلمان نیز روز گذشته بیانیه خود را صادر کرد و تأیید کرد که تمام همکاری‌ها با روسیه را متوقف می‌کند.

در بیانیه مرکز هوافضای آلمان آمده است: با توجه به تجاوز روسیه به اوکراین، هیئت اجرایی مرکز هوافضای آلمان تصمیم گرفت همکاری در پروژه‌های در حال اجرا و برنامه‌ریزی شده در آینده را متوقف کند و از این پس هیچ پروژه و برنامه جدیدی با موسسات تحقیقاتی روسیه انجام نخواهد شد.

آلمان پیش از این در سال 2013 با روسیه در مأموریتی به نام "Bion M" همکاری کرده بود و 45 موش و چندین گونه مارمولک، ماهی و حلزون را به یک سفر فضایی یک ماهه فرستاده بود.
تایمز: زلنسکی از سه طرح ترور جان سالم به در برده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۲:۵۸

هفته نامه تایمز لندن اعلام کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین تا کنون حداقل سه بار از تلاش برای ترور جان سالم به در برده است.

این گزارش افزود: دو گروه مختلف برای کشتن رئیس جمهور اوکراین مامور شده بودند؛ یکی گروه «واگنر» تحت حمایت کاخ کرملین و گروم دیگر نیروهای ویژه چچنی. هر دو گروه توسط سرویس امنیت ضدجنگ اوکراین خنثی شده‌اند.

تایمز همچنین مدعی شده است که این عناصر در طول اقدامات خود متحمل تلفات شده و گفته می‌شود که از پیش بینی تلاشهایشان در این مسیر توسط اوکراینی‌ها نگران شده‌اند. یک منبع نزدیک به این گروه گفته، وهم آور است که تیم امنیتی زلنسکی چگونه از این موضوع مطلع شده است.

مقامات امنیتی اوکراین روز شنبه اعلام کردند که یک سوء قصد به جان ولودیمیر زلنسکی را در حومه کی‌یف ناکام گذاشتند و کادری از عوامل چچنی را پیش از این از بین برده‌اند.

پیش از این «اولکسی دانیلوف» رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در مصاحبه‌ای گفته بود، روز سه‌شنبه نیروهای اوکراینی دو جوخه مرگ چچنی را منهدم کرده‌اند.

دانیلوف مدعی شد منابعی در سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) قصد این دو تیم کماندوی چچنی برای کشتن رئیس جمهور اوکراین را برملا کرده‌اند.

زلنسکی چند روز پیش در پیامی تلویزیونی مدعی شد باور دارد که نیروهای روسی او را به‌عنوان «هدف شماره یک» تعیین کرده‌اند.
پیشنهاد میانجیگری بن سلمان بین روسیه و اوکراین در تماس با رهبران دو کشور
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۹:۵۴

ولیعهد عربستان در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور اوکراین بر حمایت از تلاش‌ها جهت کاهش شدت بحران در اوکراین تاکید کرد.

به گزارش الحدث، بعد از اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد میانجیگری برای حل بحران اوکراین را داد، خبرگزاری عربستان اعلام کرد که محمد بن سلمان تماس تلفنی دیگری را از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دریافت کرده است.

محمد بن سلمان در این گفتگوی تلفنی با زلنسکی بر حمایت از تلاش‌ها برای کاهش شدت بحران در اوکراین تاکید کرد و مجدداً آمادگی عربستان را برای میانجیگری درباره بحران اعلام کرد.

محمد بن سلمان گفت: در راستای حمایت بشردوستانه ویزاهای گردشگران و افراد مقیم اوکراینی در عربستان تمدید می‌شود.

پیش از این ولیعهد عربستان با پوتین تماس تلفنی را برقرار و بر آمادگی این کشور برای میانجیگری میان طرف‌های بحران تاکید کرد. وی در تماس با پوتین بر حفظ توازن بازارهای نفت و ثبات آن تاکید کرد.
ارتش روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را تصرف کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۹:۴۹
اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه روز جمعه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین را اشغال کرده است.
 
این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست شب گذشته هدف حمله نیروهای روسی قرار گرفت و بخشی از آن دچار آتش‌سوزی شد. این حمله تلفات جانی نداشته و به گفته مقامات اوکراین سبب نشت یا تشعشع رادیواکتیو هم نشده است.
 
زاپوروژیا واقع در حاشیه رود دنیپر و در فاصله حدود ۵۵۰ کیلومتری جنوب شرقی کیف قرار دارد. ظرفیت تولید برق این نیروگاه نزدیک به ۶ هزار مگاوات است که برای تأمین برق حدود چهار میلیون خانه کافی است.
واشنگتن: همواره برای گفتگو با روسیه آماده‌ایم / در صورت توقف جنگ تحریم‌ها را لغو می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۵۸

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی از آمادگی دائم کشورش برای گفتگو با روسیه خبر داد.

به گزارش نووستی، نولاند در مصاحبه با رادیو «اکوی مسکو» در یوتیوپ گفت: همانطور که می‌دانید، بایدن بارها با ولادیمیرپوتین، رئیس‌جمهور روسیه صحبت کرده است، در حالی که ما شاهد افزایش توان نظامی روسیه بوده‌ایم.

او ادامه داد: "ما خواستار حضور بر سر میز مذاکره در سطوح مختلف هستیم و پیش از این نیز خواستار آن بودیم، اما روسیه موضع جدی در قبال این پیشنهادها اتخاذ نکرد. ما آماده‌ایم که در هر زمانی و با همه صحبت کنیم."

وی افزود: "اگر رئیس جمهور روسیه آماده خروج نیروهای روسی از اوکراین است و اگر آماده گفتگو جدی باشد، ما آماده گفتگو با او هستیم. این جنگ باید پایان یابد."

نولاند با اشاره به اینکه ایالات متحده سطح هوشیاری نیروهای هسته‌ای را برای تشدید نکردن اوضاع و دستیابی به تنش‌زدایی بالا نبرد، به تعویق افتادن آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا را یادآور شد وهشدار داد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در هر شرایطی غیرقابل قبول است.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه به تحریم‌های وضع شده علیه مسکو اشاره و اعلام کرد در صورتی که روسیه از عملیات نظامی خود در اوکراین دست بردارد، تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه لغو خواهد شد.

نولاند گفت: اگر روسیه به این جنگ پایان دهد و به بازسازی اوکراین، برقراری صلح و به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور کمک کند، تحریم ها پایان خواهد یافت.
بوریس جانسون خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۵۳

خبرگزاری فرانسه: نخست وزیر بریتانیا خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شد.
بوریس جانسون خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۵۳

خبرگزاری فرانسه: نخست وزیر بریتانیا خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شد.
بایدن از تحریم بیش از ۵۰ تاجر روسی خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۴۸

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای بیش از ۵۰ تاجر روسی ممنوعیت سفر اعمال کرده است.

به گزارش صدی البلد، بایدن گفت که کشورش می‌خواهد بیشترین تاثیر ممکن را در تاریخ بر رئیس جمهور روسیه و حلقه اطرافش بگذارد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها شامل برخی تجار برجسته روسی از جمله بوریس روتنبرگ و اعضای خانواده‌اش، علاوه بر آرکادی روتنبرگ و اعضای خانواده‌اش، ایگور شووالوف، رئیس "فنش بانک" روسیه، همسر، پسر، دختر و پنج شرکت وی می‌شود. همچنین دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور پوتین، سرگئی چمزوف، تاجر روسی، همسر، پسر و دخترش و نیکولای توکارف، رئیس شرکت روسی ترانس نفت می‌شود.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری رویترز گزارش دادند که مقام‌های آمریکایی درصدد گسترش لیست تحریم‌ها علیه الیگارش‌های روس هستند تا فشار به روسیه را بابت حمله به اوکراین افزایش دهند.
آمریکا می گوید تیم واکنش حوادث هسته ای را فعال می کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۳۸

جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا گفته است که او درباره آتش سوزی در نیروگاه اتمی زاپوریژیا با وزیر انرژی اوکراین صحبت کرده و تصمیم گرفته تیم واکنش حوادث هسته ای آمریکا را فعال کند.

او که بر تسلیحات هسته ای آمریکا نظارت دارد در توییتی نوشت: "عملیات ارتش روسیه در نزدیکی نیروگاه بی خردی است و باید متوقف شود."

"راکتورهای نیروگاه تحت حفاظت ساختارهای مهارکننده قدرتمندی قرار دارد و راکتورها به صورت ایمن خاموش می شود."
بوریس جانسون در تماس تلفنی با زلنسکی: اقدامات بی‌محابای پوتین امنیت همه اروپا را به مخاطره انداخته
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۳۴

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا می‌‌گوید که اقدامات بی‌محابای پوتین اینک مستقیما امنیت همه اروپا را به مخاطره انداخته است.

جانسون در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با تاکید بر لزوم قطع حملات به نیروگاه اتمی زاپروژیا، به او وعده داد که بریتانیا همه توانش را برای جلوگیری از وخامت وضع موجود، به کار می‌گیرد.

جانسون خاطرنشان کرد که تا ساعاتی دیگر تقاضای تشکیل جلسه‌ای اضطراری در شورای امنیت برای بررسی وضع موجود می‌نماید.

در این گفت‌وگو هر دو رهبر تاکید کردند که حصول به یک آتش‌بس ضروری است.
اوکراین: ایمنی در نیروگاه زاپروژیا برقرار شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۲۳

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های اوکراین نوشت که ایمنی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پس از وقوع آتش‌سوزی در آن برقرار شده است.
زلنسکی: پیامدهای ذوب هسته ای در زاپوریژیا خیلی بدتر از چرنوبیل خواهد بود / روسیه به ترور هسته‌ای متوسل شده
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۱۸

در خلال حمله روسیه به بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا رئیس جمهور اوکراین جهان را به "اقدام فوری" ترغیب کرده است.

ولودیمیر زلنسکی در پیامی ویدئویی در توییتر گفت: "هم اکنون بزرگترین نیروگاه اتمی در اروپا آتش گرفته".

او روسیه را متهم کرد با تانک های مجهز به دوربین های حرارتی عمدتا به این نیروگاه با شش راکتور شلیک می کند.

او با یادآوری "فاجعه جهانی" در سال ۱۹۸۶ در چرنوبیل، هشدار داد که پیامدهای ذوب هسته ای در زاپوریژیا خیلی بدتر خواهد بود.

زلنسکی در این پیام ویدیویی گفت: «روسیه تنها کشوری است که واحدهای یک نیروگاه هسته‌ای را به آتش می‌کشد. این اولین بار در تاریخ ما و در تاریخ بشریت است که چنین چیزی رخ می‌دهد. این دولت تروریست اکنون به ترور هسته‌ای متوسل شده.»

او گفت: "اروپایی ها بیدار شوید. به سیاستمداران خود بگویید که نیروهای روسیه در حال شلیک به سوی نیروگاهی هسته ای در اوکراین هستند."

زلنسکی گفت که او با رهبران آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، آلمان، لهستان به علاوه آژانس بین المللی انرژی اتمی در تماس بوده اما از شهروندان عادی هم خواست نگرانی خود را با سیاستمداران مطرح کنند.

"پروپاگاندای روسیه قبلا به ما هشدار داده که جهان را با خاکستر اتمی خواهد پوشاند. حالا این فقط یک هشدار نیست، واقعیت است."
وزیر خارجه اوکراین: چنانچه نیروگاه هسته‌ای شهر زاپروژیا منفجر شود انفجاری با قدرت ۱۰ برابر چرنوبیل رخ خواهد داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۰۹

وزیر خارجه اوکراین ابتدا مدعی شد که بر اثر حمله نیروهای روسیه‌ای یک آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است ایجاد شده است. او هشدار داد چنانچه این نیروگاه منفجر شود انفجاری با قدرت ۱۰ برابر چرنوبیل رخ خواهد داد.

وزارت خارجه اوکراین از نیروهای روسیه خواست درگیری در این منطقه را متوقف کنند تا آتش‌نشان‌‌ها آتش را خاموش کنند.  وزارت انرژی اوکراین مدعی است یکی از واحدهای مولد برق در این نیروگاه هسته‌ای در جریان حمله روسیه هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام اوکراین که اشاره‌ای به نام او نشده ادعا کرده سطح تشعشعات در این نیروگاه هسته‌ای افزایش یافته است؛ اما سخنگوی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفته که سطح تابش زمینه در این نیروگاه عادی است. اندکی بعدتر گزارش شد اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که هیچ تغییری در سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گزارش نشده است.

یک سخنگوی زاپروژیا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد که یکی از ۶ رآکتور این نیروگاه مورد اصابت قرار گرفته است. او گفت رآکتوری که هدف قرار گرفته فعال نبوده اما سوخت هسته‌ای در آن وجود داشته است.
آتش‌سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۰۸

بامداد جمعه سیزدهم اسفندماه در نهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرق اوکراین در پی ادامه حمله‌های توپخانه‌ای و گلوله‌باران نیروهای روسیه به آتش کشیده شد.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا به‌شمار می‌رود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین