|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۳۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
به گفته گروهی از فعالان، انتشار صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا و تغییر لحن نسبی این کشور نسبت به ایران اثر مثبتی بر بازار داشته است.
سایت فرارو- نوشت :روند کاهشی قیمت دلار که از اواسط هفته جاری آغاز شد در آخرین روز معاملات هم ادامه پیدا کرد و این ارز با قیمت 3507 تومانی خرید و فروش شد.

دلار هفته جاری را با یک آرامش نسبی آغاز کرد؛ آرامشی که از آخر هفته گذشته بر بازار حاکم شده بود. بدین ترتیب نوسان های هفته ابتدایی زمستان ادامه دار نشد.

در دو روز ابتدایی هفته، قیمت دلار به ندرت بر تابلوی صرافی ها تغییر کرد و دامنه نوسانات کوتاهی داشت. این ارز شنبه را با قیمت 3570 تومان آغاز کرد و روز یکشنبه هم با اندکی نوسان در محدود 3570 تا 3580 تومانی حرکت کرد. کارشناسان عامل اصلی این حرکت را ورود صرافی ها و عرضه ارز به بازار اعلام کردند. با اینحال دامنه تغییرات این ارز در دو روز ابتدایی نسبت به روزهای هفته گذشته بسیار کم تر بود. در حالی که میانگین تغییرات قیمتی در هفته اول زمستان 13 تومان اعلام شده بود.

پس از آن بود که رئیس‌کل بانک مرکزی از احتمال تعدیل تقاضا پس از تعطیلات ژانویه خبر داد. همین خبر باعث شد تا قیمت دلار افتی را تجربه کند. دوشنبه شاخص بازار ارز ایران پس از تجربه 3 روز آرامش کاری، رو به کاهش گذاشت و وارد محدوده 3560 تومان شد.

کارشناسان این اتفاق را ناشی از نزدیک شدن به تعطیلات ژانویه و کاهش حجم معاملات بازار عنوان کردند. به گفته آنان در این ایام برخی بازارهای خارجی مانند دبی تعطیل هستند و به همین دلیل تقاضای شرکت های متقاضی ارز هم کاهش میابد.

این روند کاهشی در روز سه شنبه هم ادامه پیدا کرد و شاخص بازار ارز با افتی 30 تومانی با قیمت 3535 تومان معامله شد؛ افتی یک روزه که بیشترین کاهش ثبت شده برای شاخص بازار ارز در طول یک ماه گذشته است. در این هنگام فعالان بازار عوامل دیگری به غیر از عرضه ارز توسط صرافی‌های بانک‌ها و کاهش حجم معاملات اعلام کردند: «لحن مثبت باراک اوباما در آخرین اعلام موضع».

به گفته گروهی از فعالان، انتشار صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا و تغییر لحن نسبی این کشور نسبت به ایران اثر مثبتی بر بازار داشته است.  

کاهش قیمت دلار در پنجمین روز هفته هم برای سومین روز متوالی ادامه پیدا کرد و قیمت این ارز به کمترین مقدار خود در دو هفته اخیر رسید. با آنکه دلایل بسیاری برای کاهش تقاضا در بازار و افت قیمتی دلار مطرح شده بود اما به علت ادامه دار شدن این کاهش ها دیگر توافقی مبنی بر روند تغییرات قیمتی دلار در هفته آینده در میان فعالان وجود نداشت.

روند کاهشی دلار در هفته جاری باعث شد تا بازیگران ارزی به سه رویکرد برسند. گروهی به علت احتیاط از خرید و فروش دست کشیدند، گروهی دیگر به دلیل احتمال ریزش بیشتر قیمت ها تمایلی برای خرید از خود نشان ندادند و گروهی دیگر نیز به علت تعطیلی بازارهای جهانی در روزهای تعطیلات ژانویه در بازار حضور نداشتند.

به این ترتیب دلار در معاملات پنجمین روز هفته تا 3510 تومان پایین آمد. حتی در ساعاتی نرخ فروش دلار بین بازیگران غیررسمی تا زیر 3500 تومان هم پایین آمد و با قیمت 3490 تومان به فروش رسید.

اما تقاضا برای دلار در روز چهارشنبه از روزهای قبل هم کمتر بود. برخی اعلام کردند که بعد از ادامه روند کاهشی قیمت دلار ریسک معامله در بازار بالاست. به همین دلیل بسیاری از متقاضیانی دست از خرید دلار کشیدند.

 آخرین روز هفته هم به همین منوال سپری شد و دلار هفته را با 63 تومان کاهش به پایان برد. امروز دلار با قیمت 3507 تومان به فروش رسید. همان طور که اشاره شد عوامل متعددی برای این کاهش ها برشمرده شده اما پیش بینی دقیقی از روند آینده قیمت دلار وجود ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین