|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۳۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
14 نوامبر 2014 دو مرد که بلندقدترین و کوتاهترین مرد جهان لقب گرفته‌اند در لندن با یکدیگر ملاقات کردند. این دو در مقابل دوربین ده‌ها خبرنگار از سراسر جهان در رسانه‌ها قرار گرفتند تا این لحظه تاریخی در رسانه ها منعکس شود.
سال 2014 میلادی با وجود تمام تلخی‌هایش برای خود حوادث دلنشینی هم به همراه داشت که خالی از لطف نبود.

این رویدادها چه سیاسی چه هنری و چه اجتماعی پیامدهای خاص خود را به همراه داشت اما آنچه اهمیت دارد نشاط و سرگرمی مردم از تماشای این رویدادها است و بسیاری از این وقایع امید به زندگی و شوق تلاش را برای مردم بیشتر می‌کنند. نخستین رویداد شیرین در سالی که گذشت موفقیت نخبگان ایرانی در زمینه ریاضی و فیزیک در جهان بود.

1- ملاقات کوتاه‌ترین و بلندقدترین مرد دنیا

14 نوامبر 2014 دو مرد که بلندقدترین و کوتاهترین مرد جهان لقب گرفته‌اند در لندن با یکدیگر ملاقات کردند. این دو در مقابل دوربین ده‌ها خبرنگار از سراسر جهان در رسانه‌ها قرار گرفتند تا این لحظه تاریخی در رسانه ها منعکس شود. این دو مرد در مراسم سالگرد گینس «کتاب رکوردهای جهان» عکس‌های یادگاری زیادی گرفتند.
(سلطان کوسن) کشاورز ترکیه‌ای به عنوان بلندقدترین و (چاندرا دنگی) اهل روستای دورافتاده نپال به عنوان کوتاه‌ قدترین مرد جهان نشان دادند همه انسان‌ها با وجود اختلافات ظاهری با هم
 برابرند.

2-دومین پیروزی ایرانیان در زمینه علم

خبر شادی‌آور دیگر سال دریافت نشان جهانی فیزیک الوک توسط «رامین گلستانیان»‌ فیزیکدان برجسته ایرانی بود. رامین توانست این نشان افتخارآمیز را در سال 2014 میلادی به نام خود به ثبت برساند. گلستانیان فارغ‌التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه زنجان بود که نشان الوک را از انجمن‌های فیزیک بریتانیا و فرانسه دریافت کرده است.این نشان برجسته علمی به پیشتازان رشته فیزیک در زمینه مواد نرم فعال و شناگران میکروسکوپی و ذرات کولوییدی فعال اعطا می‌شود. انجمن فیزیک فرانسه و انگلستان به فیزیکدانانی که طی 10 سال اخیر کارهای علمی برجسته‌ای در این ارتباط انجام داده‌اند چنین نشانی را اهدا می‌کند.

3-المپیک سوچی

افتتاح بیست و دومین دوره از بازی‌های المپیک زمستانی در شهر سوچی روسیه باعث شادی مردم جهان شد و این دوره از مسابقات گران‌ترین و جالب‌ترین دوره در تاریخ ورزش‌های زمستانی لقب گرفت. آمارها نشان می‌دهد که المپیک سوچی برای برگزارکنندگان آن 50 میلیارد دلار هزینه داشته است.
این المپیک بین 7 فوریه تا 23 فوریه 2014 میلادی برگزار شد و این نخستین باری بود که روسیه میزبان المپیک زمستانی می‌شد.

4-شعبده‌باز ایرانی برنده جایزه مرلین

«مهدی معمر» شعبده‌باز بین‌المللی ایرانی با دریافت جایزه و نشان جهانی مرلین برای سومین بار نام خود را در صدر فهرست بزرگان تردست دنیا ثبت کرد.
جایزه مرلین هر ساله از سوی انجمن بین‌المللی شعبده‌بازان به هنرمندان ماهر دو کشور اعطا می‌شود. معمر از سال 2012میلادی سه بار پیاپی عنوان برجسته‌ترین شعبده‌باز جهان را نصیب خود کرده است.
غیب کردن خودرو و هواپیما از جمله نمایش‌های معروف این هنرمند ایرانی است. او در کشور مالزی به دلیل نمایش‌های مهیج طرفداران زیادی دارد. معمر لقب «مودینی» را برای خود انتخاب کرده است.

5-بزرگ‌ترین درخت جاندار کریسمس

با نزدیک شدن به سال جدید میلادی، مردم هندوراس توانستند رکورد برپا کردن بزرگ‌ترین درخت کریسمس انسانی را به نام خود ثبت کنند.
این رویداد که با هیجان خاصی در هندوراس اتفاق افتاد بیش از دو هزار و 945 داوطلب از جمله کارمندان دولتی در پلازا درخت زیبای انسانی خود را برپا داشتند. شرکت‌کنندگان در لباس‌های سبز و قرمز خود را به شکل درخت کریسمس درآوردند. آنها حدود شش دقیقه بدون حرکت ایستادند و با پوشیدن لباس‌های زردرنگ نور ستارگان درخت کریسمس را تداعی کردند.
هدف از این نمایش جالب ترغیب مردم سراسر دنیا در آستانه کریسمس برقراری صلح و صمیمیت در جهان عنوان شده است.
در کنار این درخت انسانی مردم با اجرای برنامه‌های هنری و موسیقی، غذاها و صنایع دستی خود را به نمایش گذاشتند.

6- دریافت جایزه صلح نوبل توسط یک دختر پاکستانی

ملاله یوسف زی دختر 17 ساله پاکستانی و فعال حقوق کودکان در 10 سپتامبر سال 2014 میلادی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.
ملاله جوان‌ترین فردی است که تاکنون موفق به دریافت جایزه معتبر جهانی نوبل شده است. جایزه نوبل به‌طور مشترک به ملاله و کایلاش ساتیارتی فعال حقوق کودکان اعطا شده است.
این دو طی مراسمی ویژه در اسلو پایتخت نروژ جایزه خود را دریافت کردند. ملاله یوسف زی طی سخنانی گفت: امیدوار است این جایزه او دختران را در سراسر جهان تشویق کند تا برای حقوق خود مبارزه کنند.

7- کناره‌گیری پادشاه 76 ساله اسپانیا به نفع پسرش

خوان کارلوس پادشاه 76 ساله به نفع پسر خود شاهزاده فیلیپ از سلطنت کناره‌گیری کرد.
وی در حرکتی باورنکردنی از قدرت خود کناره گرفت. خوان کارلوس با سیاست «ترویج دموکراسی» هواداران فراوانی نسبت به خود جلب کرده بود.
اما در اواخر دوران سلطنت خود به دلیل بیماری و دیگر سیاست‌های دولتی از سلطنت کناره‌گیری کرد و مردم اسپانیا با این حرکت به آینده امیدوارتر گشتند.

8- بندبازی موفقیت‌آمیز بین 2 ساختمان در شیکاگو

یکی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین رویدادهای سال 2014 میلادی بندبازی دلهره‌آور بندباز معروف نیک والندا بین دو آسمانخراش در شیکاگو بود.
نیک 35 ساله در دو مرحله با چشمان بسته و باز در مقابل صدها تماشاگر و دوربین های تلویزیونی بدون هیچ لوازم ایمنی با دردست داشتن چوب تعادل، مسیر بین دو آسمانخراش را در شیکاگو روی یک طناب طی کرد. نیک این مسیر را در ارتفاع 150 متری زمین و در مدت شش دقیقه و 52 ثانیه و هنگام وزش باد به سرعت 40 کیلومتر در ساعت با موفقیت طی کرد.

9- نجات همنوع در دنیای حیوانات

اگر در دنیای انسان‌ها اتفاقات جالبی در طول سال 2014 میلادی افتاده در دنیای حیوانات نیز با چنین صحنه‌های احساسی و مهرآمیز روبه‌رو بوده‌ایم. یکی از تأثیرگذارترین واقعه در عالم حیوانات نجات یک میمون به دست همنوع خود بود. این میمون مهربان در اتفاقی نادر در ایستگاه قطار هند برای بیرون کشیدن همنوع خود از میان ریل راه‌آهن 20 دقیقه بی‌وقفه تلاش کرد. میمون مجروح بر اثر راه رفتن روی سیم برق دچار برق‌گرفتگی شده بود و همه تصور می‌کردند که این میمون بر اثر برق گرفتگی مرده است اما میمون شجاع همچون امدادگری ماهر جان همنوع خود را نجات داد. این میمون با گاز گرفتن و تکان دادن دوست نیمه بیهوش خود او را درون جوی آب غلتاند و آب سرد نیز به هوشش آورد. این رویداد در تمام شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی توجه و تحسین میلیون‌ها انسان را برانگیخت.

10-دریافت عالی‌ترین جایزه ریاضی جهان

«مریم میرزاخانی» ریاضیدان زن ایرانی موفق شد در سال 2014 میلادی برنده عالی‌ترین جایزه ریاضی جهان شود. میرزاخانی 37 ساله که استاد دانشگاه استنفورد است توانست مدال «فیلدز» را به عنوان عالی‌ترین نشان علمی رشته ریاضیات دریافت کند. میرزاخانی به دلیل تحقیقات برجسته و خاص خود در زمینه هندسه و نظریه ارگودیک جایزه‌اش را دریافت کرد. او تحصیلات خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رساند و پس از دوره کارشناسی به دانشگاه‌هاروارد امریکا رفت و تحقیق و تدریس در دانشگاه پرینستون یکی دیگر از امتیازات ویژه بیوگرافی میرزاخانی است. او اکنون در امریکا در حال تحقیقات بیشتر در این زمینه است.

منبع: ایران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین