|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
نگاهی به حاشیه زندگی در عسلویه؛
کد خبر: ۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
گزارش‌های غیرواقعی این‌گونه نشان داده که ساکنان مناطق پیرامونی پارس جنوبی در بهشت زندگی می‌کنند اما اگر چند لحظه‌ای در عسلویه باشیم خواهیم‌ دید که فنس‌ها حایل بین بهشت و جهنمی هستند که افکار عمومی فقط بهشت آن را می‌بینند.
شهرستان عسلویه در منتهی‌الیه جنوب استان بوشهر و ابتدای دو استان فارس و هرمزگان با ثروت‌های خدادادی اکنون نقش فراملی و بین‌المللی دارد. نگاهی به وضعیت فعلی این منطقه نشان می‌دهد که بی‌توجهی به آن به نقطه نهایی رسیده است. در اواخر دوره سازندگی و اوایل دولت اصلاحات طرح‌های پارس جنوبی در این منطقه کلنگ زده شد. کسانی از نقاط دور و نزدیک آمدند و زمین‌ها را نقشه‌برداری کردند تسطیح کردند، کوه‌ها را جابه‌جا کردند، خانه‌ها را ویران کردند، انگار هیچ بنی بشری نبود. تا هشت سال سیدمحمد خاتمی (که مردم این خطه بالای ۹۰ درصد به او رای داده بودند) در افتتاح فازهای ۴ و ۵ هیچ اشاره‌ای به مردم ساکن منطقه نداشت، بلکه براساس اطلاعات غلطی که به او داده بودند، گفت ما منطقه‌ای بیابان و بی‌آب و لم‌یزرع را به یک تمدن صنعتی تبدیل کردیم.

در دوران دولت مهرورزی و عدالت نیز مردم هشت‌سال دیگر بی‌توجهی و نداری دیدند. دهیاری‌ها و شهرداری‌های منطقه هیچ اعتباری دریافت نمی‌کردند.

متاسفانه درد بیشتر اینجاست که تاکنون صنعت نفت با قدرت رسانه‌ای بالا و برخی از مسئولان محلی با گزارش‌های غیرواقعی این‌گونه نشان دادند که مناطق پیرامونی پارس جنوبی توقع زیادی دارند و در بهشت زندگی می‌کنند. درحالی‌که اگر چند لحظه‌ای در عسلویه باشیم خواهیم‌ دید که فنس‌ها حایل بین بهشت و جهنم هستند ولی افکار عمومی تنها از بهشت خبر دارند.

اما باید بدانیم که:
• کسی از عدم توجه جدی مدیران به اشتغال مردم بومی در صنعت نفت نمی‌گوید، در ابتدای سال جاری نیز با افزایش استان‌های همجوار به‌عنوان بومی در عسلویه در قالب شعاع صد کیلومتری عملا فرصتی شده برای تزریق نیروی انسانی استان‌های همجوار در پارس جنوبی و فراموش شدن جوانان بیکار بومی.

• ده فاز در حال بهره‌برداری پارس جنوبی بیش از ۴۰ درصد گاز ایران را تولید و پالایش می‌کنند اما همین فاز‌ها آلایندگی ۳۰۰ برابری استاندارد بر مردم منطقه تحمیل می‌کنند. تخریب پارک ملی دریایی نایبند هم بماند که هر سال در روز درختکاری چند اصله نهال به صورت نمایشی برای جبران خسارت‌های وارد شده به محیط زیست در آن می‌کارند.

• در بخش عسلویه بالغ بر ۳۸ هزار نفر مردم بومی و بیش از ۵۰ هزار نفر کارگر که در عسلویه ساکن و مشغول به‌کار هستند، اما عسلویه فقط یک درمانگاه دارد، آن هم در حد معالجه سرپایی.
• عسلویه و شهر نخل‌تقی در فاصله یک کیلومتری از تاسیسات نفت و گازی آن‌که مملو از بو و حضور گاز، این نعمت خداوند است، از نعمت آب آشامیدنی سالم محرومند. آیا وزارت نفت حاضر است هزینه‌های آب‌رسانی و رفع مشکل آب مردم عسلویه پرداخته و به آن رسیدگی کند؟ در عسلویه درجه حرارت در تابستان گاهی به بالای ۵۰ درجه می‌رسد، با این وجود مردم آب قابل شرب ندارند. سال‌هاست که مسئولان به مردم منطقه وعده می‌دهند که به زودی در لوله‌های آب شهر به جای آب شور، آب شیرین و قابل استفاده جریان خواهد یافت، اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. کاش هزینه نفت و گاز و یک هزارم از هزینه چندین میلیاردی تبلیغات آن، صرف آبرسانی و خدمات به مردم محروم و مظلوم عسلویه می‌شد.

• باتوجه به این‌که زندگی مردم عسلویه بیشتر از راه صیادی است، اسکله صیادی عسلویه و نخل تقی با وجود مشکلات موجود، نیاز به ساماندهی دارد.

• نبود داروخانه شبانه‌روزی در کل شهرستان عسلویه
• فقدان کتابخانه مجهز، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی، کمبود اماکن تفریحی و سیاحتی؛ وضعیت نامناسب مبلمان شهری
• نپرداختن عوارض آلایندگی به شهرستان عسلویه توسط شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی
• نبود زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و وضعیت ضعیف شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت
• کمبود شدید فضای آموزشی و مدارس در روستا‌ها و شهرهای شهرستان عسلویه
• نبود مرکز فنی و حرفه‌ای مجهز برای تربیت نیروهای فنی از جوانان شهرستان عسلویه علیرغم ذکر این موضوع در اهداف اساسنامه‌ای سازمان منطقه ویژه پارس

• اداراتی مانند بنیاد مسکن و ادارات ثبت اسناد و تامین اجتماعی یکی از بیشترین نیازهای مردم بوده که در عسلویه مستقر خواهند شد. ما در شهرستان خودمان احساس غریبی می‌کنیم.
• هنوز به مسائل بهداشتی توجهی نشده است. در اثبات این ادعا بیمارستان تامین اجتماعی را می‌توان مثال زد. قریب به یک دهه است که مردم به وعده‌های مسئولین دل‌خوش کرده‌اند. حرف‌های خشک و خالی تحویل می‌دهند. درحالی‌که بیماری‌های حساسیتی، قلب و عروقی شایع‌ترین بیماری‌های منطقه است. مردم به علت زندگی کردن در محیطی که در سطح آن مواد گوگردی و شیمیایی پراکنده است بعداز مدتی به همه این بیماری‌ها دچار می‌شوند.
• درحالی‌که مردم عسلویه در بزرگ‌ترین منطقه تولید انرژی در جهان زندگی می‌کنند، در این منطقه لوله‌کشی گاز وجود ندارد و مردم باید هر چند وقت در انتظار ماشین‌های حمل کننده کپسول‌های گاز باشند. جالب است که از عسلویه به کشورهای دیگر گاز صادر می‌شود اما به مردم شهر نه.
• رواج ناهنجاری‌های اجتماعی و قتل، دزدی، فساد اخلاقی، اعتیاد و... که گزارش «تلفیقی و تکمیلی طرح مطالعات اجتماعی عسلویه» توسط کار‌شناسان انجمن جامعه‌شناسی ایران در ۳۰۰ صفحه به‌صورت علمی و مستند همه را ذکرکرده است.

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بار دیگر مردم عشق و علاقه خود به سرزمینشان را نشان دادند و با مشارکتی بالا‌تر از همه شهرستان‌های استان بوشهر در مقام اول ایستادند. بنابر اعلام مراجع رسمی و نیز آمار منتشره درخصوص تعداد آرای هر کدام از کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، بالا‌ترین درصد آرای مردم شهرستان‌های استان بوشهر به دکتر حسن‌ روحانی مربوط به شهرستان عسلویه اعلام شده‌است. رئیس‌جمهور منتخب موفق شده‌ در این شهرستان بیش از ۲۰هزار رأی معادل بیش از ۷۱ درصد آرای دو بخش مرکزی و چاه‌مبارک در شهرستان عسلویه را از آن خود کند. ضمناً درصد آرای کسب شده توسط دکترحسن‌روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بیش از ۵۰درصد آرا و در استان بوشهر نیز بیش از ۵۲درصد اعلام شده است. اکنون نوبت آقای روحانی و دیگر دولتمردان و نهادهای نظام است تا قهر و بی‌توجهی به مردم استوار، پاک، عاشق میهن و همیشه حاضر در صحنه را پایان دهند و کلید خود را به قفل این در بسته بزنند.

انتظارات مردم شهرستان عسلویه هیچگاه گزاف و غیرمنطقی و غیرقانونی نبوده است این انتظارات که در همه دوره‌ها داشتند، ولی نا‌امید شده‌اند. اکنون مواردی را به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم تا دولت تدبیر و امید، این ناملایمتی‌ها را تدبیر و امید را به مردم بازگرداند.
۱- استفاده از نیروهای بومی برای اداره امور منطقه خود و تسهیل فرایند اشتغال بومی‌ها در صنعت نفت به‌ویژه تسهیل استخدام رسمی آن‌ها و نگاه جدی به استفاده از نیروهای اهل سنت در عرصه مدیریتی.
۲- استفاده از نیروهای نخبه منطقه در رده‌های مدیریتی کشوری و استانی
۳ - توجه صنعت نفت به مناطق پیرامونی به‌ویژه در زمینه عمران و توسعه و جبران فشارهای وارده به زندگی مردم
۴ – توجه جدی به مساله محیط زیست و استقرار اداره محیط زیست در شهرستان عسلویه (ساختمان اداره محیط زیست سه سال است تکمیل و متروکه ماده است.)
۵ – ورزش و امکانات تفریحی و فرهنگی و ایجاد سالن‌های ورزشی
۶ – ایجاد پژوهشکده دانش‌آموزی
۷ – ایجاد پارک علمی و فن آوری و استفاده از نقش نیروهای بومی
۸ _تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنت
۹ _ استقرار ادارات دولتی
۱۰ _ تکمیل ساختمان نیمه تمام بیمارستان تامین اجتماعی
۱۱ _ توجه به سازمان‌های مردم نهاد و NGO‌ها
امیدواریم با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» صبوری مردم به ثمر بنشیند و دوباره تدبیر در راس تمامی امور به منظور حل مسائل منطقه قرار گیرد و امید به دل‌های شکسته مردم این شهرستان بازگردد.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین