کد خبر: ۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان به اطلاع نمایندگان مجلس ملی این کشور رساند که پروژه انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به این کشور در دسامبر ۲۰۱۴ (آذر ۹۳) تکمیل و از اول ژانویه ۲۰۱۵ (۱۱ دی ۹۳) عرضه گاز از این خط لوله به پاکستان آغاز می شود.
تدبیر و امید شاهد خاقان عباسی روز پنجشنبه در نشست علنی نمایندگان مجلس ملی افزود: واردات گاز از ایران تحت پروژه مشترک گاز یا طرح خط لوله صلح به پاکستان از اواسط دیماہ ۹۳ آغاز می شود.
براساس گزارش منابع محلی، ایران و پاکستان خواهان تکمیل طرح مشترک خط لوله گاز تا دسامبر سال ۲۰۱۴ (دی ۱۳۹۳) هستند.

عباسی خاطرنشان کرد: پاکستان درصورت تکمیل نکردن این پروژه در موعد مقرر مستلزم به پرداخت جریمه می باشد.

گفتنی است، میان ایران و پاکستان در لوای قوانین بین المللی خرید و فروش گاز (GSPA) درخصوص عرضه و خرید این محصول سوختی و همچنین وضع جریمه در صورت اجرانشدن قرارداد دو طرفه در موعد مقرر ؛ توافقاتی صورت گرفته است.

وزیر نفت پاکستان با اشاره به اینکه دولت کشورش برای غلبه بر بحران گاز و نفت درحال کار بر روی پروژه های مختلف انرژی می باشد، تاکید کرد: دولت اسلام آباد به رغم وجود برخی از موانع متعهد به تکمیل پروژه انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان است.

وی گفت: پاکستان برای تولید انرژی موردنیاز و رفع مشکلات در این بخش در حال افزایش کشف ذخایر منابع طبیعی و تولید گاز در داخل کشور، واردات گاز از ایران، بررسی واردات گاز و گاز مایع طبیعی از ترکمنستان قطر است.

شاهد خاقان عباسی افزود: جهت تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران و ترکمنستان موافقنامه خرید و فروش گاز (GSPA) با این کشورها انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اسلام آباد تحت پروژه انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند موسوم به (پروژه تاپی)، نقش یک خریدار را ایفا کرده و هیچ سرمایه گذاری در این پروژه انجام نمی دهد.

براساس گزارش منابع پاکستانی ؛ ایران در حال حاضر ساخت ۹۰۰ کیلومتر خط لوله به قطر ۵۶ اینچ از عسلویه تا ایرانشهر را تکمیل کرده و اکنون ۲۵۰ کیلومتر آن تا مرز پاکستان هنوز در دست اجرا بوده و انتظار می رود این بخش نیز طی دو سال آینده تکمیل شود.

با توجه به توافق نهایی ایران و پاکستان برای آغاز عملیات ساخت و اجرای خط لوله مشترک گاز بین دو کشور در داخل پاکستان و با توجه به اتمام عملیات اجرایی در داخل ایران، مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز ایران- پاکستان ۲۱ اسفند گذشته (۱۱ مارس ۲۰۱۳) با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق کشورمان و آصف علی زرداری رییس جمهوری پاکستان در نقطه صفر مرزی دو کشور در چابهار برگزار شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین