|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
برخی در دولت قبل نیز بر این باور بودند که شاید انتقال پایتخت، مشکل آلایندگی هوا را رفع ‌کند، اما باید گفت که این مشکل، چند بخشی است و با توجه به آنکه مولفه‌های بسیاری در آن دخیل هستند، نمی‌توان سازمان یا نهاد خاصی را به تنهایی مسئول دانست.
شاید اگر آنقدر که در این سال ها به بحث آلودگی هوا پرداخته شد، به مسئله بهینه سازی مصرف سوخت توجه می کردند، امروز شاهد آلودگی هوا در این سطح نبودیم که زنگ ورزش دانش آموزان تعطیل شود یا بدتر از آن چند روزی مدارس را تعطیل کنند و متولیان سلامت مردم هم اعلام کنند که از آوردن کودکان و افراد مسن به سطح شهر خودداری شود.

این در حالیست که طبق مصوبه پیشین هیئت وزیران در سال 88 برای کاهش آلودگی هوا بر لزوم تأمین گاز نیروگاههای حاشیه شهرهای بزرگ و جلوگیری از مصرف سوخت مایع توسط این نیروگاهها تأکید شده بود اما بیشتر مفاد این مصوبه هم اجرایی نشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در آن زمان هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نفت، بند 16مصوبه برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت کلان شهر را اصلاح و تکلیف وزارتخانه های نفت و نیرو برای تامین سوخت نیروگاهها از سال 94را جایگزین آن کرد.

پس از روی کار آمدن دولت دکتر روحانی نیز در دولت یازدهم مصوبه ای به تصویب رسید که بر اساس آن با تصمیم هیئت دولت، وزارتخانه های نفت و نیرو از سال 1394 مکلف شدند نسبت به تامین سوخت گاز نیروگاهها با اولویت نیروگاههای شازند اراک، اسلام آباد، شهید منتظری اصفهان و شهید منتظر قائم کرج اقدام کنند.

بی شک در همه ی این مصوبات و جلسات راه حل ‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا ارائه می‌شود اما آنچه اهمیت دارد چگونگی اجرای این راه حل‌ها است.

برخی در دولت قبل نیز بر این باور بودند که شاید انتقال پایتخت، مشکل آلایندگی هوا را رفع ‌کند، اما باید گفت که این مشکل، چند بخشی است و با توجه به آنکه مولفه‌های بسیاری در آن دخیل هستند، نمی‌توان سازمان یا نهاد خاصی را به تنهایی مسئول دانست.

 در چنین شرایطی باید گفت که انتقال پایتخت نیز مشکلی را رفع نمی‌کند و تنها منجر به گسترش آلودگی در شهرهای دیگر خواهد شد.

به عقیده کارشناسان محیط زیست حمل و نقل ناکارآمد، خودروهای فرسوده، عملکرد نامناسب موتورخانه‌ها و عدم مدیریت مصرف انرژی از جمله عوامل افزایش آلودگی هوای کلان شهرهاست و آلایندگی هوا موضوعی نیست که تنها با درست شدن یکی از این موارد حل شود بلکه بدون شک نیازمند همراهی و همکاری و همفکری همه ی سازمان ها در این زمینه و اتخاذ تصمیمات اساسی و هدفمند در چنین شرایطی است.

خوشبختانه مسئولان دولت تدبیر وامید هم از هیچ کوششی برای آسایش مردم دریغ نورزیده اند به طوری که شرکت ملی گاز ایران هم اعلام کرده است که زمستان امسال با همکاری هموطنان ضمن ایجاد پایداری در شبکه انتقال گاز کشور، محدودیتها را در زمینه تامین گاز صنایع، نیروگاه ها و جایگاه سی.ان.جی کاهش می دهیم و در راستای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست گام بر میداریم.‌

بدون شک تحقق این مهم علاوه بر این نهادینه سازی فرهنگ استفاده ایمن و بهینه از گاز طبیعی، منجر به صرفه اقتصادی و کاهش هزینه های مصرف سوخت در خانوارها خواهد شد. از سوی دیگر شاید یکی از مهمترین عوامل موثر در بهینه سازی مصرف گاز اعتماد سازی بین مردم و مسئولان باشد چنانکه ایجاد اعتماد درون و برون سازمانی موجب می‌شود، مشترکان بر اساس باور و منش خود به دور از هرگونه اجبار، راهکارهایی را در زمینه کاهش مصرف انرژی به کار گیرند.

امید می رود که با توجه به آغاز توليد از فازهاي ۱۲ و ۱۸ پارس جنوبی تا یک ماه آینده، ظرفیت تولید گاز کشور ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد و به بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب در روز برسد که با احتساب این امر بخشی از گازی که تا ماه آینده به ظرفیت تولید اضافه می شود، به بخش نیروگاهی تحویل و محدودیت های سال گذشته در این بخش کاهش می یابد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین