|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۳۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
آن جوان ۲۸ساله سیاه‌پوست به نام آکای گورلی به محض این‌که به راه‌پله خانه‌اش پا گذاشت، هدف گلوله یک مامور پلیس قرار گرفت و کشته شد.
در میان اعتراض‌های گسترده به دو مورد اخیر عدم پیگرد قانونی ماموران پلیس درگیر در کشته‌شدن دو سیاه‌پوست، یک مورد سوم هم به هیئت منصفه ارجاع شده است.

این در حالی است که پیش‌تر سازمان ملل درباره سوگیری نژادپرستانه در رسیدگی به رفتار‌ پلیس آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

در واقعه مورد بررسی که ماه گذشته میلادی رخ داد، یک مامور پلیس تازه‌کار به یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح در بروکلین نیویورک تیراندازی کرده و او را کشته است.

آن جوان ۲۸ساله سیاه‌پوست به نام آکای گورلی به محض این‌که به راه‌پله خانه‌اش پا گذاشت، هدف گلوله یک مامور پلیس قرار گرفت و کشته شد.

در دو مورد اخیر دیگر از کشته‌شدن سیاه‌پوست‌ها به دست پلیس که در آمریکا بسیار اعتراض‌برانگیز شده است، هر دو هیئت منصفه به پیگرد نکردن ماموران پلیس درگیر ماجرا رای داده‌اند.

مورد اول مربوط به تیراندازی پلیس به مایکل براون، یک نوجوان سیاه‌پوست در فرگوسن بود و مورد دوم که در همین روزهای گذشته اعلام شد، مربوط به کشته‌شدن اریک گارنر، یک مرد سیاه‌پوست در نیویورک، که زیر دست پلیس خفه شد.

تیراندازی در راه‌پله تاریک
دادستان منطقه بروکلین نیویورک با اعلام ارجاع پرونده کشته‌شدن آکای گورلی به هیئت منصفه، گفت مهم است که تحقیقات کامل و منصفانه‌ای در این باره انجام شود.

این هیئت منصفه تعیین می‌کند که آیا اتهامات جنایی در این پرونده مطرح شود یا نه.

مادر آکای گورلی در یک نشست خبری، اشک‌ریزان خواستار اجرای عدالت برای پسرش شد.

در کنار او کوین پاول، رئیس گروه کنش‌گر‌ "ملت آگاه‌سازی" نشسته بود که گفت تیراندازی به آن جوان سیاه‌پوست، از "زنجیره زجرکش‌کردن‌های دوران مدرن" است.

پلیس می‌گوید ماجرا از این قرار بوده است که آقای گورلی و دوست‌دخترش در را باز کرده‌اند و وارد یک راه‌پله تاریک شدند و آن‌موقع یک مامور پلیس بی‌تجربه که در حال گشت شبانه معمول بوده، به این جوان سیاه‌پوست تیراندازی کرده و او را کشته است.

رئیس پلیس نیویورک این تیراندازی را یک حادثه اتفاقی خوانده است اما پزشکی قانونی آن را قتل شمرده است.

آکای گورلی قرار است روز شنبه به خاک سپرده شود.

ابراز نگرانی سازمان ملل
پیش‌تر کارشناسان حقوق‌بشری سازمان ملل از "نگرانی‌های بر حق" درباره قصور هیئت منصفه در آمریکا در متهم‌کردن دو پلیس درگیر در قتل مایکل براون و اریک گارنر گفته‌اند.

ریتا ایژاک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اقلیت‌ها، در بیانیه‌ای گفته است که تبرئه این دو مامور پلیس، بخشی از "الگوی مصونیت" مامورانی است که قربانی آنان، از اقلیت‌ها هستند.

در پی اعتراض‌های گسترده بعد از کشته‌شدن آقای گارنر، شهردار نیویورک، بیل دو بلازیو، دستور دادسه است که همه ۲۲ هزار مامور پلیس این شهر درباره شیوه تماس بهتر و حفظ آرامش در زمان دستگیری افراد، بازآموزی ببینند.

آنها همچنین به دوربین روی لباس هم مجهز می‌شوند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از این اقدام نیویورک استقبال کرده و گفته است "آمریکایی‌های خیلی زیادی، عمیقا احساس بی‌عدالتی می‌کنند."

اعتراض‌ها به نیویورک محدود نبوده است و در مقیاسی کوچک‌تر، به شهرهای دیگری در آمریکا از جمله شیکاگو، واشنگتن، دنور و بوستون هم کشیده است.

در این شهرها معترضان با تظاهرات یا دراز کشیدن کف خیابان، جلوی تردد را گرفته‌اند.

کنش‌گران خواستار یک راه‌پیمایی دیگر در واشنگتن شده‌اند که یک هفته دیگر در ۱۳ دسامبر و در پی یک نشست درباره حقوق مدنی برگزار می‌شود.

منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین